Page 60 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 60

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
            sau Herztier (Animalul inimii)(1994), cu care are în comun numai the laconic third-person narrative
            voice [which] refuses to provide an interpretative framework, and reproduces in short, open-ended
            sentences, which are often not integrated into paragraphs (Haines ºi Littler 2004:103), în Cãlãtorie
            …  cea de-a doua cauzã majorã a alteritãþii care croieºte traseul personajului este mult mai slab
            reprezentatã. Deºi prezentã, trauma vieþii sub totalitarism este totuºi un colateral al traumei, dupã
            cum observa Haines (2002:270) Müller thus repeatedly presents in fiction the locatedness of her
            own complex experience of trauma.
                    Un astfel de exemplu ar putea fi reprezentat de un pasaj relativ lipsit de importanþã, inserat
            de autoare în roman imediat dupã ce Irenei i se dã dreptul de a avea paºaport ºi merge sã îºi facã
            fotografia:
               Apoi Irene avuse chef sã þinã fotografiile în ploaie, dar nu o fãcuse. Mersese sub acoperiºul
            primei intrãri într-o casã, scoþând fotografia din plic ºi privind-o.
               O persoanã cunoscutã, dar nu ca ea însãºi. Iar acolo unde conta cu adevãrat pentru Irene, la
            gurã, ºi acolo, la scobitura dintre nas ºi gurã, era vorba de o persoanã strãinã. O persoanã strãinã
            care se strecurase în figura ei.
               Ce era strãin la figura ei îi aparþinea celeilalte Irene.  Irene visase cã îºi fãcea geamantanul.
                                                                         Peste tot în camerã erau aruncate
                                                                         bluze de varã.
                                                                         Geamantanul era plin.
                                                                         Irene mai adãugase ºi câteva
                                                                         bluze de varã. Erau greu de
                                                                         împãturit, fiind atât de moi, încât îþi
                                                                         tot alunecau din mâini.
                                                                         Irene auzi paºi în spatele ei.
                                                                         În camerã întrã dictatorul. Cãlcã
                                                                         pe bluzele de varã. Erau pentru el
                                                                         ca frunzele de sub copaci.
                                                                         Merse prin camerã de parcã ar fi
                                                                         avut în faþã o stradã largã,
                                                                         deschisã. Se îndreptã spre
                                                                         geamantan.
                                                                         - Acolo e mai frig, îi spuse
                                                                         dictatorul.
                                                                          κi ridicã gulerul.
                                                                         κi bãgã mâinile în buzunarele
                                                                         hainei. (p. 19-20)
                                                                             Lipsa lui de importanþã pare a
                         Checkpoint  Charlie (Berlin)
                         Checkpoint  Charlie (Berlin)
                         Checkpoint  Charlie (Berlin)
                         Checkpoint  Charlie (Berlin)                    fi determinatã de curgerea lui în
                         Checkpoint  Charlie (Berlin)
                                                                         corpul textului. Aproape ca un
            dicteu automat, dar, paradoxal, coerent, pasajul de mai sus poate deþine, însã, o cheie a interpretãrii
            întregului roman, din perspectiva traumei.
                    În primul rând, construcþia
            conflictualã a derivatului de
            imagine pe care îl reprezintã
            fotografia Irenei poate conþine un
            cifru al construcþiei tuturor
            imaginilor din roman. Aºa cum
            Irene combinã în propriul portret
            douã Irene, una realã ºi alta,
            deopotrivã de bine conturatã, a
            unei paradoxale alteritãþi, la fel
            întreaga miºcare a personajului
            postemigrare va conþine stigmatul
            lumii din cealaltã þarã, care
            ombilicar îi va marca, aproape
            fizic, toate acþiunile.
                    În al doilea rând,
            deopotrivã de semnificativ însã,
            se relevã imaginea visului cu
                                                            Poarta Brandenburg (Berlin)
                                                            Poarta Brandenburg (Berlin)
                                                           Poarta Brandenburg (Berlin)
                                                            Poarta Brandenburg (Berlin)
            dictatorul omniprezent. Ar fi total            Poarta Brandenburg (Berlin)
               56
                                                                                                 . 39-40
                                                                                               nr
                                                                                A
                                                                                  NOASTRÃ
                                                                       REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                       REVIST
                                                                       REVIST
              56                                                       REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
              56
                                                                       REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
              56
               56
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65