Page 64 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 64

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
            au fost neconcludente pentru talentul sãu de     de V. Em. Galan; Sfârºitul jalbelor (1950) - de
            prozator (1951 - Mecanicul ºi alþi oameni de azi;  Al. Jar ºi Lanþuri (1950) - de I. Pas.
            1955 - Povestiri). Romanul Strãinul (1955) evocã        Trei erau deci temele urmãrite de formula
            ultimii ani de rãzboi ºi ai perioadei imediat    realismului socialist: satul deruralizat prin
            urmãtoare, cu luptele politice ºi mutaþiile din  supunerea generalã a colectivizãrii,
            conºtiinþã. Preferinþa sa este pentru o ambianþã  industrializarea ºi lupta pentru dreptate socialã,
            spectaculoasã, plasatã în momente hotãrâtoare    iar în cazul acestor scriitori nu se mai poate
            pentru destinul unor colectivitãþi. Transpare ºi  invoca scuza  numelui scriitoricesc de rãsunet,
            preferinþa pentru ceea ce este nestatornic,      format deja într-o generaþie sau etapã anterioarã
            alunecos, imprevizibil. Personajele sunt, de cele  ºi care era în principal vizat de regim pentru a
            mai multe ori, dominate de incertitudini, trecând  servi popularizãrii ideilor comuniste, ci aici
            prin crize profunde, apãrând în postura unor     situaþia era a unei alegeri de formulã fãrã
            adolescenþi neliniºtiþi, intelectuali ºovãielnici  constrângeri maxime exercitate de partid ºi care
                                Eugen Negrici
                                Eugen Negrici
            (Setea, Strãinul).  Eugen NegriciEugen Negrici aprecia  vizau, mai ales, afirmarea.
                                Eugen Negrici
            romanul drept un caz emblematic ºi, referindu-
            se la materialul de viaþã cuprins în roman, la
            intuiþiile psihologice, la bogata galerie a
            fizionomiilor, îl considera o victorie a literaturii.
                    O altã abordare, tot subordonatã
            cliºeelor vremii este, aceea îndreptatã spre
            munca de pe noile ºantiere, formula compatibilã
            fiind cea înruditã cu reportajul. Un exemplu în
            acest sens îl reprezintã nuvelele de debut ale
            lui Constantin Chiriþã, la care se adaugã ºi
            Întâlnirea (I-II, 1959), Oþelul (1960) ºi Pasiuni
            (1964). Dragostea ºi conºtiinciozitatea
            muncitoreascã se regãsesc ºi în romanul de
            debut al lui TT TT Traian Filipraian Filip (Amar, 1963). Spiritul
                         raian Filip
                         raian Filip
                         raian Filip
            reportericesc îi caracterizeazã  formula prozei
                  Ioan Grigorescu
                  Ioan Grigorescu
            ºi lui Ioan GrigorescuIoan Grigorescu, cel care ºi debuteazã
                  Ioan Grigorescu
            cu un volum de reportaje,  Scrisoare din
            Moscova, în 1954. Este tipic scriitorului
            contemporan însetat de real ºi preocupat de
            obsedantul prezent. Proza sa devine un extins
            pamflet la adresa nedreptãþii de orice fel,
            întemeiatã pe spiritul de tipul homo viator. Tema
            industrializãrii socialiste se regãseºte, alãturi de
                                      Francisc Munteanu
                                      Francisc Munteanu
            realitãþile satului nou, ºi la Francisc MunteanuFrancisc Munteanu,
                                      Francisc Munteanu
            În oraºul de pe Mureº (1954).
                    La I.(oan) D.(imoftache) Muºat se
            remarcã interesul pentru romanul istoric, dedicat
            luptei maselor populare pentru dreptate ºi
            libertate socialã (Rãzboiul iobagilor - 1950). În
                                                                   grafica: Amalia Amira Giuclea
                                                                   grafica: Amalia Amira Giuclea
            aceeaºi scenã se înscriu: Zorii robilor (1950) -       grafica: Amalia Amira Giuclea
                                                                   grafica: Amalia Amira Giuclea
                                                                   grafica: Amalia Amira Giuclea
                                                                           clasa a VIII-a A
                                                                           clasa a VIII-a A
                                                                           clasa a VIII-a A
                                                                           clasa a VIII-a A
                                                                           clasa a VIII-a A
                      Note bibliografice
                      Note bibliografice
                      Note bibliografice
                      Note bibliografice
                      Note bibliografice
               1  Valeriu Cristea în Gazeta literarã, nr. 22, 1968.
               2  Este perioada în care apar cei mai mulþi dintre romancierii secolului al XX-lea: Kafka, Camil
               Petrescu, Rebreanu, Joyce etc.
               3  George Cãlinescu, în Istoria literaturii române de la origini pânã în prezent, îl discrediteazã
               în urma unor comparaþii cu Camil Petrescu.
               4  Proletcultismul nu poate fi evitat, falsele probleme, falsele valori fãceau legea.
               5  Alex ªtefãnescu, “ªtefan cel Mare ºi C. A. P.-Urete” în România literarã, nr.3/2004.
               6  Acest tip de literaturã se înscrie pe linia opoziþiei faþã de  principiile modernismului.
               7  Reprezentant prolific al realismului socialist, reuneºte în cãrþile sale întreaga recuzitã
               tematicã proletcultistã.
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVIST
                                                                      REVIST
                                                                               A
              60                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                                 NOASTRÃ
                                                                                               . 39-40
                                                                                              nr
               60
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
              60
               60
              60
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69