Page 64 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 64
ESEU
ESEU
ESEU
ESEU
ESEU
au fost neconcludente pentru talentul sãu de de V. Em. Galan; Sfârºitul jalbelor (1950) - de
prozator (1951 - Mecanicul ºi alþi oameni de azi; Al. Jar ºi Lanþuri (1950) - de I. Pas.
1955 - Povestiri). Romanul Strãinul (1955) evocã Trei erau deci temele urmãrite de formula
ultimii ani de rãzboi ºi ai perioadei imediat realismului socialist: satul deruralizat prin
urmãtoare, cu luptele politice ºi mutaþiile din supunerea generalã a colectivizãrii,
conºtiinþã. Preferinþa sa este pentru o ambianþã industrializarea ºi lupta pentru dreptate socialã,
spectaculoasã, plasatã în momente hotãrâtoare iar în cazul acestor scriitori nu se mai poate
pentru destinul unor colectivitãþi. Transpare ºi invoca scuza numelui scriitoricesc de rãsunet,
preferinþa pentru ceea ce este nestatornic, format deja într-o generaþie sau etapã anterioarã
alunecos, imprevizibil. Personajele sunt, de cele ºi care era în principal vizat de regim pentru a
mai multe ori, dominate de incertitudini, trecând servi popularizãrii ideilor comuniste, ci aici
prin crize profunde, apãrând în postura unor situaþia era a unei alegeri de formulã fãrã
adolescenþi neliniºtiþi, intelectuali ºovãielnici constrângeri maxime exercitate de partid ºi care
Eugen Negrici
Eugen Negrici
(Setea, Strãinul). Eugen NegriciEugen Negrici aprecia vizau, mai ales, afirmarea.
Eugen Negrici
romanul drept un caz emblematic ºi, referindu-
se la materialul de viaþã cuprins în roman, la
intuiþiile psihologice, la bogata galerie a
fizionomiilor, îl considera o victorie a literaturii.
O altã abordare, tot subordonatã
cliºeelor vremii este, aceea îndreptatã spre
munca de pe noile ºantiere, formula compatibilã
fiind cea înruditã cu reportajul. Un exemplu în
acest sens îl reprezintã nuvelele de debut ale
lui Constantin Chiriþã, la care se adaugã ºi
Întâlnirea (I-II, 1959), Oþelul (1960) ºi Pasiuni
(1964). Dragostea ºi conºtiinciozitatea
muncitoreascã se regãsesc ºi în romanul de
debut al lui TT TT Traian Filipraian Filip (Amar, 1963). Spiritul
raian Filip
raian Filip
raian Filip
reportericesc îi caracterizeazã formula prozei
Ioan Grigorescu
Ioan Grigorescu
ºi lui Ioan GrigorescuIoan Grigorescu, cel care ºi debuteazã
Ioan Grigorescu
cu un volum de reportaje, Scrisoare din
Moscova, în 1954. Este tipic scriitorului
contemporan însetat de real ºi preocupat de
obsedantul prezent. Proza sa devine un extins
pamflet la adresa nedreptãþii de orice fel,
întemeiatã pe spiritul de tipul homo viator. Tema
industrializãrii socialiste se regãseºte, alãturi de
Francisc Munteanu
Francisc Munteanu
realitãþile satului nou, ºi la Francisc MunteanuFrancisc Munteanu,
Francisc Munteanu
În oraºul de pe Mureº (1954).
La I.(oan) D.(imoftache) Muºat se
remarcã interesul pentru romanul istoric, dedicat
luptei maselor populare pentru dreptate ºi
libertate socialã (Rãzboiul iobagilor - 1950). În
grafica: Amalia Amira Giuclea
grafica: Amalia Amira Giuclea
aceeaºi scenã se înscriu: Zorii robilor (1950) - grafica: Amalia Amira Giuclea
grafica: Amalia Amira Giuclea
grafica: Amalia Amira Giuclea
clasa a VIII-a A
clasa a VIII-a A
clasa a VIII-a A
clasa a VIII-a A
clasa a VIII-a A
Note bibliografice
Note bibliografice
Note bibliografice
Note bibliografice
Note bibliografice
1 Valeriu Cristea în Gazeta literarã, nr. 22, 1968.
2 Este perioada în care apar cei mai mulþi dintre romancierii secolului al XX-lea: Kafka, Camil
Petrescu, Rebreanu, Joyce etc.
3 George Cãlinescu, în Istoria literaturii române de la origini pânã în prezent, îl discrediteazã
în urma unor comparaþii cu Camil Petrescu.
4 Proletcultismul nu poate fi evitat, falsele probleme, falsele valori fãceau legea.
5 Alex ªtefãnescu, “ªtefan cel Mare ºi C. A. P.-Urete” în România literarã, nr.3/2004.
6 Acest tip de literaturã se înscrie pe linia opoziþiei faþã de principiile modernismului.
7 Reprezentant prolific al realismului socialist, reuneºte în cãrþile sale întreaga recuzitã
tematicã proletcultistã.
REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
REVIST
REVIST
A
60 REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
NOASTRÃ
. 39-40
nr
60
REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
60
60
60