Page 65 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 65

ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                   prof. Toader AIOANEI
                   prof. T
                   prof. T
                   prof. Toader AIOANEIoader AIOANEI
                   prof. Toader AIOANEIoader AIOANEI
                                       Mutatis mutandis:
                                       Mutatis mutandis:
                                       Mutatis mutandis:
                                       Mutatis mutandis:
                                       Mutatis mutandis:
                     Mutaþii – mistuiri – conversii…
                      Mutaþii – mistuiri – conversii…
                      Mutaþii – mistuiri – conversii…
                      Mutaþii – mistuiri – conversii…
                     Mutaþii – mistuiri – conversii…
                                             (Gânduri pe marginea unei cãrþi:
                        «Cine sunt eu? – O cãlãtorie prin mintea ta», de  Richard David Precht)
                  Moto
                  Moto
                  Moto:
                  Moto
                  Moto
                  „Cine sunt eu? ªi, dacã sunt, câþi sunt?”       nu doar una singurã dintre semnificaþiile ei sau
                                                                  unul singur dintre numeroasele ei planuri de
                      Unii înþelepþi indieni spun cã avem atâtea  referinþã. A traduce o Imagine într-o
               „euri”, atâtea „noi” identitãþi, câte focare domeniale  terminologie concretã, a o reduce la numai
               avem în noi! Naratologii moderni îi susþin         unul dintre planurile ei de referinþã [niveluri
               îndeaproape: jucãm în viaþã ca „personaje”         ontice] este mai grav decât a o mutila;
               nenumãrate roluri, suntem „funcþionarii” diverselor  înseamnã a o anihila, a o anula ca instrument
               funcþii, angajând anumite aspecte, sectoare ale    de cunoaºtere”(M. Eliade, Imagini ºi simboluri,
               personalitãþii noastre. Omul joacã „n” roluri, pentru  p. 19), ceea ce denotã un grav dezechilibru
               cã are câte un rol pentru fiecare program, pe fiecare  psihic, monomanie.
               plan de existenþã, are toate diferenþialele divine ºi     Eul nostru este etajat, precum lumea
               toate arhetipurile! Omul este un program de        este etajatã! Având aceleaºi niveluri ontice.
               programe, un stil individual de stiluri colective, un  Eul este „boboc” când intrã într-un nou nivel
               modúl de modúle (x = f(y,z) )! Fiecare individ se  ontic, etaj, „ºcoalã”, pe care trebuie sã le
               inventeazã pe sine ca persoanã! Eu fac ceea ce     parcurgã, asimilând totul ºi este „absolvent”
               trebuie sã fac! „Omul îºi dã propria mãsurã”,      sau „ºef de promoþie”, când atinge apogeul
               mãsurã a tuturor lucrurilor fiind el. Se construieºte  sau podiumul acelui nivel, pãrãsindu-l pentru
               pe sine, propriul cosmos. De proprietate           nivelul urmãtor. în noile niveluri ciclul se
               supradimensionatã nu are nevoie, precum acel       repetã! într-un fel, omul „locuieºte” în limitele,
               ucenic ce, trecând fluviul dincolo, nu mai are nevoie  orizonturile maximale ale simþurilor sale. Cât
               de plutã! Pluta ºi-a epuizat rostul utilitar, de instru-  îi oferã simþurile, atâta este! Doar atât?! Toate
               ment, posesia, ca prelungire a sinelui, fiind o    reprezentãrile mele despre lume sunt
               absurditate, cât timp ºi corpul este un instrument,  reprezentãri ale minþii mele(Kant), atât de spe-
               fie el un aparat complex, ce dincolo îºi pierde    cial-umane! Iar Schopenhauer: «Omul nu
               sensul. Maxima competenþã a instrumentelor se      poate cunoaºte lumea în mod obiectiv. Ceea
               resoarbe în apogeul funcþiei lor. Devin sublimul ideii  ce vedem ºi cunoaºtem este doar ceea ce
               pe care o slujesc, întocmai aripii pescãruºului    ne permite creierul nostru de animal»! „Dacã
               Livingston, din celebra nuvelã!                    leul ar vorbi, noi nu l-am putea înþelege”. „Dacã
                      Obiectele sunt o prelungire a eului, iar    cineva spune ceva, atunci face ceva” (Aus-
               ataºamentul de lucruri materiale e un simptom al   tin).
               fricii ºi neîncrederii saltului dincolo. Nu extinderea    Limbajul a fost creat pentru a construi
               personalitãþii în obiecte, ci resorbþia maximei    adevãrul ºi lumea, în funcþie de necesitãþile
               funcþiei obiectelor în structura personalitãþii! Maxi-  speciei umane (Precht). Simþurile sunt
               mum de structurã cu minimum de energie.            ancorele putinþei de „a fi” sau de „a  avea” ºi
               Consumul, ca resorbþie, sublimare suficientã ºi    „a putea”?! Omul este cât/cum este trezit,
               necesarã a obiectelor în subiectul ideal. Saltul   reactivat în el? E doar mentalul descurcãrii în
               obiectelor, prin om, în prototipul lor spiritual! Aºa  aceastã lume sau e infinit mai mult, neuitând
               salveazã omul natura ce a cãzut o datã cu el.      de mintea profundã, care nu mai e doar în
               Resorbþia  obiectelor în prototipurile lor, nu doar  creier ºi e infinit mai bogatã decât mentalul,
               conversia, este idealul tuturor sistemelor         într-un fel e supraconºtientul atât de vitregit,
               imperfecte, eterogene de pe pãmânt. Revenirea la   ignorat de savanþi. Acesta e-n direct cu
               Idee: aducerea ca ofrandã lui Dumnezeu a Ideii -   Dumnezeu, iar omul este în mãsura în care
               Arhetip cu care Acesta a creat lumea, recuperate   este acel strop de dumnezeire, „chipul ºi
               din conglomeratul lumii! Cultura de foarte bunã    asemãnarea”! Nu e nimic în afara noastrã,
               calitate, cultul, acesta e omagiul absolut adus    sunt doar gândurile noastre, reprezentãrile
               Creatorului! Orice imagine situaþionalã are un     noastre strict umane, noi ºi programele
               fascicul de semnificaþii, pe niveluri numeroase, cf.  noastre?! Baleiate de precarele noastre 5
               Eliade, ºi provoacã „n” puncte de vedere, perspec-  simþuri. Proiectate pe „ecranele”, „monitoarele”
               tive asupra ei, chiar dacã ni se pare cã este unicã  mentale, se uitã la noi  ºi … „nu se uitã”! Deci
               ºi… unitarã! Imaginea „adevãratã este Imaginea     se uitã, nu te uitã, dacã nu le ºtergi definitiv,
               ca atare, Imaginea ca fascicul de semnificaþii, iar  nu la arzi în trash (coºul de gunoi-crematoriu),

                  REVIST
                  REVIST
                                                                                                        61
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40                                                             61
                                          nr
                          A
                             NOASTRÃ
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                           . 39-40
                                                                                                        61
                                                                                                        61
                                                                                                        61
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70