Page 70 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 70

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                  Omul tragic în teatrul universal
                  Omul tragic în teatrul universal
                  Omul tragic în teatrul universal
                  Omul tragic în teatrul universal
                  Omul tragic în teatrul universal
                                                             destinele pecetluite ºi chiar dacã nefericirea nu
                                                             e în genere un scop existenþial, auditoriul
                                                             empatizeazã ºi gãseºte chiar plãcere în
                                                             nenorocirile ºi dilemele mãºtilor dramatice. De
                                                             ce simte fiinþa umanã o eliberare esteticã în toate
                                                             acestea? De ce nu îi sunt de ajuns comediile
                                       Cristina ST           pentru a se destinde? De ce are tragedia un rol
                                       Cristina STANCUANCU
                                       Cristina STANCUANCU
                                       Cristina ST
                                       Cristina STANCU
                                         clasa a XII-a F
                                         clasa a XII-a F
                                         clasa a XII-a F     purificator? De ce suferinþa altora funcþioneazã
                                         clasa a XII-a F
                                         clasa a XII-a F
                                                             ca un creuzet al propriilor dureri?
                                                                    Asemenea probleme complexe au fost
                                                             abordate de unul dintre cei mai de seamã filosofi
                                                             germani, F. Nietzsche, ale cãrui opinii le trec în
                                                             revistã acum pentru a sublinia importanþa
                                                             acestei specii literare nu doar pentru societate,
                                                             ci ºi pentru individ, ca sumã de paradoxuri.
                                                             Înainte de toate, Nietzsche face o distincþie
            Actorul ºi publicul faþã în faþã
            Actorul ºi publicul faþã în faþã                 clarã între douã tipuri diferite de artã:  arta
            Actorul ºi publicul faþã în faþã
            Actorul ºi publicul faþã în faþã
            Actorul ºi publicul faþã în faþã
                    Teatrul a constituit întotdeauna o altfel  apolinicã ºi  arta dionisiacã. Pornind de la
            de literaturã. Cuvântul declamat ºi pus în scenã  modelele antice oferite de greci, acesta preia
            a cãpãtat un rol social mai pronunþat decât      numele celor doi zei, Apollo ºi Dionysos, pentru
            cuvântul scris, acesta din urmã apelând aproape  a ilustra douã manifestãri distincte ale actului
            intim la sentimentele publicului. Actorul pare sã  artistic. O datã, arta (muzica, sculptura,
            demaºte audienþa ºi a urmãri un spectacol este   cântecul aedului, literatura, pictura) are rolul de
            o crudã deconspirare, o confruntare fãþiºã cu    a menþine aparenþele pe care se sprijinã viaþa
            oglinda pe care dramaturgul a gãsit de cuviinþã  de zi cu zi. Arta figurativã, care necesitã analizã,
            sã o înfãþiºeze audienþei. Tocmai de aceea,      ori arta care se inspirã din însuºi materialul vieþii
            tradiþia a acordat libertatea consumatorilor de  este un fel subtil de a-i aminti omului cã e
            teatru de a-ºi exprima fãþiº aprobarea (prin     responsabil sã menþinã iluzia existenþei.
            aplauze) sau dezaprobarea (prin huiduieli sau    Mãsura, autocunoaºterea, raþiunea joacã roluri
            aruncarea de roºii putrezite) faþã de concepþia  importante în aceastã punere în scenã, de astã
            autorului. În antichitate ori în Renaºtere, în   datã, interioarã. Omul îºi reprezintã lumea ca
            vremurile acelea mult mai destinse, actorul ºi   pe un teatru intim, în care nu totul e permis, în
            omul simplu dialogau prin intermediul gesturilor-  care limitele devin visuri de dincolo ºi în care
            simbol, primind sau refuzând, admirând sau       efectele sunt calde, intense, dar mereu
            negând. Dând la o parte menirea teatrului de a   construite în perimetrul conºtiinþei. Pe de altã
            amenda greºelile unei societãþi, greºeli satirizate  parte, arta dionisiacã este total opusã acestor
            de obicei în comedii, dramaturgii au creat de-a  tendinþe “luminate” (e doar un fapt cunoscut cã
            lungul timpului ºi altfel de personaje, mãºti care  Apollo e ºi zeu solar, al lirei, al muzicii ºi  alal alal al
            transcend divertismentul popular sau             luminii
                                                             luminii
                                                             luminii
                                                             luminii
                                                             luminii). Dionysos îndeamnã la desfãtare, la
            comentariul social, figuri emblematice rãmase    orgie, la descãtuºare ºi tot ce exprimã arta sa,
            în cultura universalã, care strigã în van,       amplificatã de cortegiile zgomotoase ale satirilor,
            neauzite de nimeni. Mã refer la acele chipuri    transcende valorile etice ºi cumpãtarea omului
            plânse sau încremenite de durere, în replicile   grec apolinic, senin ºi atent la propria prezenþã.
            cãrora se regãseºte tumultul omenirii întregi ºi  Muzica, spune Nietzsche, muzica adevãratã,
            tocmai inutilitatea acestui tumult, la un moment  clasicã, vibrantã, în stil Wagner, Bach, este
            dat, înduioºãtor. Omul tragic, în continuã luptã  sublima manifestare dionisiacã a omului cuprins
            cu Dumnezeu, cu societatea sau cu propriile      de mirajul artei. Muzica e un limbaj general ºi
            emoþii, a suferit schimbãri în istoria teatrului  bogat, care adunã destine, gânduri, speranþe ºi
            universal, dar întotdeauna, prin puterea de      le contopeºte fãrã deosebire. Într-o simfonie se
            expresie a marilor genii literare, el nu numai cã  simte tremurul, tumultul, iubirea ºi disperarea
            s-a modelat dupã tendinþele culturale specifice  în aceeaºi mãsurã, fãrã deosebire, totul
            unei epoci, dar s-a ºi încãpãþânat sã reflecte cu  depinzând de povara pe care fiecare suflet o
            statornicie o trãsãturã constantã a firii umane:  lasã sã se evapore în sunet.
            neputinþa de a-ºi depãºi destinul.                      A venit un moment în istoria culturalã a
                    Tragedia însã e mai mult de atât. S-a    omenirii, când echilibrul ºi plãcerea nu mai
            observat o ciudatã apetenþã a publicului pentru  puteau fi opþiuni separate. Un om al plãcerii

                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                      REVIST
              66
               66
              66                                                      REVIST   A  NOASTRÃ     nr . 39-40
               66
              66
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75