Page 71 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 71

ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
               devine superficial ºi nu mai gustã bucuria      cu figurile pierdute ale lui Ernst Kirchner nu mai
               cunoaºterii, devenind orb la spectacolul viu din  e mult pânã la ideea de alienare a individului
               faþa ochilor sãi, spectacol cu atât mai formidabil  modern. De fapt, toate aceste tendinþe pornesc
               cu cât ignoranþa sa îi permite sã vadã doar o   de la enigma grecilor antici, de la indecizia lor,
               micã parte din adevãrata naturã a realitãþii ºi  de la oscilarea între plãcere ºi raþiune.
               chiar ºi aºa, frântura de adevãr care îi e      Goliciunea vieþii fãrã sens sau condamnarea ei
               accesibilã l-ar minuna. Un om pe deplin apolinic  de a urma un tipar nedrept reprezintã intriga
               devine sterp ºi rigid emoþional, iar sufletul sãu  oricãrei tragedii ºi tocmai reacþiile personajelor
               se usucã sub interdicþiile prea pronunþate ale  la aceste limitãri frustrante reprezintã cheia
               conºtiinþei. Tocmai aºa crede filosoful german  ascensiunii lor spirituale. Aºa cum declara
               cã a apãrut tragedia, ca îmbinare armonioasã    Aristotel în lucrarea sa monumentalã “Poetica”,
               ºi totuºi disonantã a acestor douã tendinþe, ca  o tragedie bunã are ca efect asupra audienþei
               luptã continuã între Apollo ºi Dionysos. Omul   “catharsisul”, purificarea ºi conºtientizarea nu
               tragic se ceartã ºi se luptã în primul rând cu  doar a imposibilului, ci ºi a frumuseþii în neputinþã,
               aceºti doi zei, pe care nu îi înþelege întotdeauna,  a dreptãþii, a generozitãþii fãrã rod. Suferinþa
               pe care îi ia în braþe tocmai când nu trebuie, pe  înnobileazã omul ºi dramaturgii îºi învaþã
               care îi încurcã ºi îi supraestimeazã, rãvãºindu-  publicul sã nu fugã de ea, ci sã ºi-o asume,
               ºi existenþa, transformând-o într-o cursã a     vãzând în marile personaje transformãri
               perfectei sincronizãri dintre plãcere ºi        interioare spectaculoase, înfãptuite prin durerea
               cunoaºtere.                                     acceptãrii adevãrului.
                      Tragediile scrise de-a lungul timpului au
                                                               Prometeul anticilor
                                                               Prometeul anticilor
                                                               Prometeul anticilor, reprezentarea
                                                               Prometeul anticilor, reprezentarea, reprezentarea
               îmbinat aceste douã elemente în proporþii diferite Prometeul anticilor, reprezentarea, reprezentarea
                                                               sacrificiului zeiesc
                                                               sacrificiului zeiesc
                                                               sacrificiului zeiesc
               ºi frumuseþea fiecãrei piese a fost concluzia sacrificiului zeiesc
                                                               sacrificiului zeiesc
               protagonistului, modulatã pe propria experienþã:        Eschil (525-456 î. Hr.) a rescris mitologia
               Oedip a descoperit cã binele ºi adevãrul nu sunt  ºi a adaptat-o marilor dileme ale muritorilor. Zeii
               valori identice, Prometeu a refuzat sã creadã   din Olimp devin robii mândriei ºi a ierarhiilor,
               cã acþiunea pusã în slujba generozitãþii e uneori  supuºi toþi mai marelui Zeus, orbi în faþa virtuþii
               incapabilã sã distrugã barierele din naturã, iar  titanului Prometeu, cel care din dragoste de
               Hermiona, de exemplu, s-a revoltat în faþa      oameni, le-a dãruit focul, prima treaptã a
               libertãþii altor inimi de a alege de alege diferit de  cunoaºterii. Încãlcând porunca lui Zeus de a
               propria ei inimã. Cum a evoluat tragedia ºi cu  menþine oamenii în starea de letargie
               ce fel de dileme s-au confruntat protagoniºtii de-
               a lungul literaturii universale? Acest articol
               urmãreºte ºase personaje, cu intenþia de a
               descoperi vocile ascunse, care se aud în
               surdinã din spatele cortinei. Unde e Dionysos?
               Unde e Apollo?
               6 personaje în cãutarea unui sens
               6 personaje în cãutarea unui sens
               6 personaje în cãutarea unui sens
               6 personaje în cãutarea unui sens
               6 personaje în cãutarea unui sens
                      Cele mai de seamã “încarnãri” literare
               ale tragicului sunt, în opinia mea, ºase personaje
               remarcabile, asemãnãtoare ºi totuºi distincte,
               care completeazã reciproc percepþia omului
               asupra existenþei sale ºi mai cu seamã, ele
               vorbesc despre evoluþia ideii de tragic în
               mentalul colectiv. Acestea sunt, pe rând,
               Prometeu
               Prometeu
               Prometeu
               Prometeu
               Prometeu al lui Eschil, condamnat la o moarte
                                                        imon
               lentã ºi perpetuã pentru generozitatea sa; TT TT Timonimon
                                                        imon
                                                        imon
               din Atena
               din Atena
               din Atena
               din Atena
               din Atena, amfitrionul risipitor devenit pustnic
               mizantrop, creaþie finã, de o adâncime
               psihologicã rarã a marelui Shakespeare;
               Hermiona
                            Oreste
                            Oreste
               Hermiona
               Hermiona     Oreste
               Hermiona ºi OresteOreste ai lui J. Racine, simboluri
               Hermiona
               ale patimii omeneºti ºi, nu în cele din urmã,
               Faust    Margareta
               Faust
               Faust
               Faust ºi MargaretaMargareta, un cuplu supus distrugerii,
               Faust
                        Margareta
                        Margareta
               robit cunoaºterii ºi vanitãþii. Toþi sugereazã
               menirea sisificã a fiinþei umane, condamnatã sã-
               ºi reia caznele de fiecare datã, cu forþe înnoite.
               Tragicul se va transforma odatã cu apariþia
                                                                        grafica: Cristina Burlacu
                                                                        grafica: Cristina Burlacu
                                                                        grafica: Cristina Burlacu
                                                                        grafica: Cristina Burlacu
               moderniºtilor secolului al XX-lea în absurd ºi de        grafica: Cristina Burlacu
               la “teatrul absurdului” al lui E. Ionesco, conjugat           clasa a XII-a F
                                                                             clasa a XII-a F
                                                                             clasa a XII-a F
                                                                             clasa a XII-a F
                                                                             clasa a XII-a F
                  REVIST
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40                                          67
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVIST
                                          nr
                                           . 39-40
                          A
                             NOASTRÃ
                                                                                                        67
                                                                                                        67
                                                                                                        67
                                                                                                        67
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76