Page 74 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 74

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
            asasineze pe Pyrus, care, prin ºantaj, o
            convinsese pe Andromaca sã-l ia de bãrbat.
            Oreste se luptã cu legea moralã din sufletul sãu
            ºi pune cuþitul în mâna grecilor care îl însoþesc,
            amplificând conflictul politic iscat de iubirea
            regelui Epirului pentru soþia celui ce a fost cel
            mai de temut duºman al Eladei, Hector.
            Hermiona, pusã în faþa faptului împlinit, îl
            dispreþuieºte pe Oreste pentru cutezanþa de a
            da glas dorinþei ei furibunde, de aceea, fãrã
            speranþã ºi îngrozitã de cruzimea ei, cãreia
            tânãrul i s-a supus, se sinucide la picioarele lui
            Pyrus. Oreste e nãuc ºi nebun de durere,
            neputincios în faþa morþii Hermionei. Înainte de
            a-ºi pierde raþiunea, Oreste declarã:


                    “Am fost nãscut ca-n viaþã mânia sã-mi
            slujeascã. Sã fiu al deznãdejdii tipar desãvârºit.
            Mor împãcat, destinul mi-este împlinit.”


                    Oreste iese din cetate ºi implicit, din
            scenã, târât de Pylade, prietenul sãu neafectat
            de valul emoþiilor mistuitoare. Ce sugereazã
            aceastã piesã sfâºietoare este tragedia
            pasiunilor omeneºti, forþe dionisiace care odatã           Jean-Baptiste Racine
                                                                       Jean-Baptiste Racine
                                                                       Jean-Baptiste Racine
                                                                       Jean-Baptiste Racine
                                                                       Jean-Baptiste Racine
            scãpate de sub control, denatureazã firea                grafica: Cristina Burlacu
                                                                      grafica: Cristina Burlacu
                                                                     grafica: Cristina Burlacu
                                                                     grafica: Cristina Burlacu
                                                                      grafica: Cristina Burlacu
            umanã, aducând-o la cruzimea primarã, cu care                  clasa a XII-a F
                                                                           clasa a XII-a F
                                                                           clasa a XII-a F
                                                                           clasa a XII-a F
            animalele se luptã pentru supravieþuire, doar cã               clasa a XII-a F
            aici, în loc de hranã, oamenii se luptã pentru   urma unei concluzii tragice, enunþate de eroul
            satisfacerea elanurilor sentimentale. Oreste     muribund. Totul în piesã e clocot ºi vaiet, iar
            reprezintã eroul care se împãrtãºeºte din        personajele-conºtiinþã (cum era Apemantus în
            tragedia iubitei sale. Moral, generos ºi         piesa lui Shakespeare) aproape cã nu mai
            iremediabil îndrãgostit, bãrbatul grec e victima  existã. Legea se destramã, ascunsã sub trãirile
            deznãdejdii de a fi fost respins, pe când        dezlãnþuite ale personajelor. Singurã, Cefisa,
            Hermiona este principiul feminin activ, care vrea  prietena de nãdejde a Andromacãi, mai
            sã seducã ºi se vede înfrântã de farmecele       strecoarã câte o vorbã de duh, în spiritul eticii:
            alteia, înºelatã în afecþiunea ei de mrejele unei
            femei mai convingãtoare. Hermiona e geloasã,            “Cefisa: Ajungeþi ucigaºã fiind prea
            pãtimaºã ºi mereu dependentã de aprobarea lui    virtuoasã.”
            Pyrus. Tragedia ei stã în dãruirea zadarnicã, fãrã
            destinatar.                                             (Aceastã replicã fiind spusã în momentul
                    În comparaþie cu Timon din Atena, atât   în care Andromaca refuzã mariajul forþat cu
            Oreste, cât ºi Hermiona, nu sunt orbiþi de       Pyrus, rege neîndurãtor ce o ameninþã cã dacã
            cunoaºtere, ci de propriile vise, la care nu ar  îºi va menþine hotãrârea, îi va ucide fiul.)
            putea renunþa niciodatã în favoarea raþiunii.
                    Aceastã piesã pare sã prefigureze               Astfel, Racine pune în scenã întrupãri
            apariþia romantismului, curent artistic ce, în ciuda  noi pentru pasiuni vechi ºi mutã radical accentul
            rigorilor din secolul anterior lui, proclamã triumful  tragic al eroilor sãi, care nu mai suferã din prea
            sensibilitãþii ºi al iubirii imposibile. Omul tragic  multã cunoaºtere, ci din prea puþinã, din
            din secolul al XVII-lea e acela nesupus          subjugarea ei în torentul emoþional autodistructiv.
            destinului, omul a cãrui privire ezitã prea mult
                                                             Faust ºi pactul mefistofelic
                                                             Faust ºi pactul mefistofelic
                                                             Faust ºi pactul mefistofelic
                                                            Faust ºi pactul mefistofelic
            înspre lãuntrul sãu ºi prea puþin înspre exterior,  Faust ºi pactul mefistofelic
            indiferent ºi prin urmare neºtiutor de tot ce îi
            pregãteºte ursita, la rândul ei þesutã din rãtãcirea    Tema limitãrii cunoaºterii e modelatã în
            altora. De data aceasta, comunicarea eroilor     continuare de Goethe (1749-1832), autor care
            tragici nu se mai face nici prin monolog, nici prin  îl preia din opera lui Christopher Marlowe pe
            dialog cu accente retorice, ci prin implicarea   doctor Faustus, destin literar ce îºi transcende
            plinã de fervoare în însãºi cursul acþiunii. Faptele  autorii, dovadã fiind continuitatea sa în
            sunt replici ºi declaraþii, gesturile emfatice   modernitate, unde capãtã o altfel de sensibilitate
            delimiteazã scene ºi decizii, iar cortina cade în
                                                             prin talentul artistic al lui Thomas Mann (“Doctor
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
               70
              70
              70                                                      REVIST   A  NOASTRÃ     nr . 39-40
               70
              70
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79