Page 77 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 77

ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
               din cale afarã de dreaptã aduce mai multe       Antigona nu au adâncimi psihologice ºi
               mâhniri decât bucurii.” Aceastã concepþie       emoþionale precum Medeea sau Fedra care
                                        5
               pesimistã relevã observaþia grecului asupra     trãiesc la limita propriilor sentimente.
               precaritãþii condiþiei umane ºi a imposibilitãþii de
                                                                       Femeia ca protagonistã
                                                                       Femeia ca protagonistã
                                                                       Femeia ca protagonistã
                                                                       Femeia ca protagonistã
               a mai stabili o anume intimitate cu zeii.               Femeia ca protagonistã
                                                                              Euripide îºi alege femeia ca
                                                                          personaj exponenþial nu din cauza
                                                                          unei afinitãþi faþã de ea, ci tocmai din
                                                                          cauza contextului social. Femeia
                                                                          începe sã se emancipeze, sã iasã
                                                                          din obscuritate, iar atât Euripide, cât
                                                                          ºi Aristofan recunosc aceastã nouã
                                                                          putere. Dincolo de viziunea
                                                                          contemporanã pe care acesta o
                                                                          avea asupra femeii, trecutul ei este
                                                                          mult mai relevant. Zeus o trimite pe
                                                                          Pandora oamenilor  ca o „frumoasã
                                                                          calamitate”. Hesiod o numeºte
                                                                          „capcanã adâncã ºi fãrã ieºire sortitã
                                                                          oamenilor, cãci din ea a purces spiþa,
                                                                          seminþia blestematã a femeilor,
                                                                          osândã teribilã instalatã în mijlocul
                                                                                      7
                                                                          muritorilor.”  Aºadar, personajul
                                                                          euripidian suferã o primã mutaþie.
                                                                          Eroul tipic, masculin, semn al puterii,
                                                                          se transformã în eroinã, un semn al
                              fotografie: V
                              fotografie: Vanessa Savaanessa Sava         slãbiciunii ºi al rãului în mitologie.
                              fotografie: V
                              fotografie: Vanessa Sava
                                           anessa Sava
                              fotografie: Vanessa Sava
                                    clasa a X-a A
                                    clasa a X-a A
                                    clasa a X-a A                             Iason se teme de Medeea sau
                                    clasa a X-a A
                                    clasa a X-a A
                                                                          mai bine zis de rãutatea sa, iar Hipolit
                                                                          e intrigat ºi considerã iubirea Fedrei
                      Fiind contemporan cu Sofocle, Euripide   absolut respingãtoare. În tragedii nu se poate
               nu a fost recunoscut decât post mortem, o       vorbi despre cuplu sau cãsãtorie în accepþiunea
                                                           6
               soartã ironicã pentru cel care a salvat teatrul ,  noastrã contemporanã. Bãrbatul sec. al V-lea,
               cãci teatrul fãrã oameni nu ar mai fi existat.  dupã cum  constatã ºi Paul Decharme „nu
               Sofocle domina scena atenianã, cãci oferea o    alegea femeia pentru calitãþile sale reale sau
               tragedie a echilibrului unde zeii ºi omul aveau  imaginare, ci era aproape obligat sã o accepte,
               însemnãtate egalã. Se pãstreazã invocãrile de   aºa cum eºti obligat sã accepþi o lege. Femeia
               rigoare, iar zeii intervin spre nenorocirea omului  era, în fond, cea care asigura perpetuarea ideii
               ºi nu spre salvarea sa, însã niciodatã nu se    de familie.”  La baza societãþii ateniene stãtea
                                                                          8
               atestã direct divinitatea ca la Euripide.  Se poate  tocmai familia, iar în acest scop femeia îi era
               spune cã  Euripide continuã acest subtil proces  datoare soþului ºi statului cu rolul de a naºte. E.
               de demitizare început de Heraclit ºi Xenofan    R. Dodds constatã cã: „Familia era o unitate
               care atacã violent cultul imaginilor ºi         moralã, viaþa fiului fiind o prelungire a vieþii
               antropomorfismul zeilor. Deºi apar ca niºte     tatãlui.”   Poate de aceea Medeea ia aceastã
                                                                       9
               personaje izolate în Ionia, sub influenþa lor, a  decizie de a-ºi ucide copiii, cãci aceasta ar fi
               sofiºtilor ºi a lui Anaxagoras, Euripide este   fost cea mai asprã pedeapsã pentru Iason.
               continuatorul acestei crize religioase interioare,  Dreptatea ºi morala sunt restaurate într-un mod
               dar ºi exterioare, singurul care face cunoscute  violent ºi aparent nedrept, dar Euripide deplânge
               aceste îndoieli poporului, deoarece el deþine   tocmai prãbuºirea acestui cod moral al familiei.
               principalul instrument de a transmite, teatrul.  Prin Fedra, el vorbeºte despre un lanþ al
                      Tragedia clasicã, în acest context       slãbiciunilor care se rãspândeºte de la cei aleºi
               cultural ºi politic, este convertitã de Euripide în  pânã la omul mediocru: „Când stricãciunea are
               altceva, nu în dramã, ci într-o nouã scriere care  trecere la oamenii aleºi, e limpede cã secãturile
               sondeazã viaþa interioarã a eroului,un atuu ce  îºi fac din ele o virtute.”
               le lipsea personajelor lui Sofocle ºi Eschil.           Mutaþiile continuã ºi pe planul slab/
               Personajele lor acþioneazã, iau decizii, dar    puternic. Deºi este consideratã o fiinþã a
               stãrile interioare sunt neglijate. Nici Oreste, nici  slãbiciunii, în tragedia euripidianã femeia se


                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                                                        73
                  REVIST
                  REVIST  A  NOASTRÃ      nr . 39-40                                                    73
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                                                        73
                                                                                                        73
                                                                                                        73
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82