Page 79 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 79
ESEU
ESEU
ESEU
ESEU
ESEU
emoþiei. Un copil în pericol sau cãzut victimã
unei catastrofe tragice va avea un impact
puternic asupra spectatorului, cãci suferinþa
16
acestuia ar fi împotriva firii. La Eschil nu apar
copii, iar la Sofocle apare unul singur, în Ajax,
care nu are replici. Copilul ca personaj, în
tragedia lui Euripide, suferã mutaþii de la
inexistent ºi non-actant, la cel care contribuie la
starea de catharsis ºi este lãsat sã vorbeascã.
În Alcesta, unul dintre copiii acesteia are un
discurs emoþionant la moartea mamei lui, menit
sã redea impactul pe care îl poate avea acest
eveniment asupra copilului. Medeea, care
zãrindu-ºi copiii pare sã se înduioºeze ºi sã
renunþe la planul ei teribil, rezistã tentaþiei ºi îi
foloseºte ca instrument al crimei ºi al rãzbunãrii.
Astfel, scenele din tragediile euripidiene
sunt cutremurãtoare ºi sfâºietoare, iar
personajele se confruntã cu un mister al rãului
ce s-a instalat chiar în interiorul acestora. Nu
numai cã Euripide aduce pe scenã toate tipurile
de personaje, de la bãtrâni pânã la copii, ci
dezvoltã mai multe caractere pe drumul spre
pãcat mânaþi de pasiune, violenþã sau egoism.
În Hipolit, doica depãºeºte statutul de simplã
servitoare ºi se transformã într-un dublu
nerecunoscut al Fedrei, singura care pare sã o
însoþeascã în singurãtatea sa ca imagine a
maternitãþii ºi afecþiunii. 17 fotografie: V anessa Sava
fotografie: Vanessa Savaanessa Sava
fotografie: Vanessa Sava
fotografie: V
fotografie: Vanessa Sava
Mutaþiile personajelor euripidiene sunt clasa a X-a A
clasa a X-a A
clasa a X-a A
clasa a X-a A
clasa a X-a A
revoluþionare în contextul dezvoltãrii teatrului ºi
a mijloacelor de a scrie în secolul al V-lea. Privind
în ansamblu, se observã cã abia de la Euripide se poate dezvolta un raport mai intim între personaj
ºi spectator, cãci eroii încep sã-ºi arate ºi slãbiciunile, iar zeii sunt în proces de detronare.
Identificarea este minimã, dar dincolo de politic, social ºi religios apare o empatie pur umanã.
Note bibliografice
Note bibliografice
Note bibliografice
Note bibliografice
Note bibliografice
1 Liiceanu Gabriel –”Tragicul, o fenomenologie a limitei ºi depãºirii”, ed. Univers, 1975, Bucureºti, p.24: ”Mitologia este
ideologia tragicului...expresia însãºi a conºtiinþei confuze pãtrunse în tragedie ca principiu primitiv de cunoaºtere ºi
explicaþie.”
2 Nietzsche Friedrich –” Naºterea tragediei ”:” Prin Euripide omul cotidian a pãtruns din amfiteatru pe scenã, oglinda în
care se rãsfrânseserã doar trãsãturi eroice arãta acum o fidelitate penibilã rãsfrângând conºtiincios ºi caracterele
neizbutite ale naturii.”
3 Rachet Guy – ”Tragedia greacã”, Ed. Univers, 1980, Bucureºti, p.227: ”Cetatea trãia atunci în plinã crizã politicã,
economicã ºi mai ales religioasã.”
4 Euripide –” Hipolit” în ”Biblioteca pentru toþi”, Ed. Minerva, 1976, Bucureºti, p.248
5 Euripide – op.cit., p.252
6 Rachet – op.cit.,p.12
7 Eliade Mircea – ”Istoria religiilor” vol. I, Ed. ªtiinþificã, 1991, Bucureºti, p.254
8 Decharme Paul –” Euripides and the spirit of his dramas”, Ed. The Macmillan. Co, 1906, New York, p.97
9 Dodds E.R. –” Dialectica spiritului grec”, Ed. Meridiane, Bucureºti, 1983, p.
10 Euripide –” Electra” în ”Biblioteca pentru toþi”, Ed. Minerva, , 1976, Bucureºti, p.133
11 Euripide – op.cit.,.p.261
12 Decharme – op.cit.,p.75
13 Saiu Octavian –„Fedra de la Euripide la Racine, de la Seneca la Sarah Kane”, Ed. Paralela 45, 2010,Piteºti, p.22
14 Hegel Friedrich – ”Prelegeri de esteticã” vol II, Ed. Academiei R.S.R., 1966, Bucureºti, p. ”Caracterul ferm ºi puternic al
eroului tragic este una cu patosul sãu, iar aceastã armonie indestructibilã trezeºte admiraþie ºi nu înduioºare.”
15 Aristotel – ”Poetica”, Ed. ªtiinþificã, 1957, Bucureºti, p.48: Vorbind despre însuºirile caracterelor:” Al patrulea este
statornicia, chiar dacã eroul imitat e nestatornic,..., trebuie totuºi ca el sã fie statornic în nestatornicia lui.”
16 Decharme, op.cit., p.190
17 Saiu, op.cit., p.36
REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
REVIST A NOASTRÃ nr . 39-40 75
REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
REVIST
75
75
75
75