Page 78 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 78

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
            transformã într-o fiinþã puternicã. Medeea e     cã Fedra este prinsã între douã exigenþe
            întruchiparea femeii care se rãzbunã cu orice    diametral opuse: instinctualitate-spiritualitate ºi
            preþ ºi care în vederea îndeplinirii acestui scop  de aceea moare pentru cã nu le poate armoniza
            încalcã orice limitã. Condamnatã la exil, ea     sub nicio formã.  Medeea este conºtientã cã a
                                                                            13
            devine suficient de persuasivã încât îl convinge  comis hybris ºi totuºi nu se opreºte pânã când
            pe regele Creon sã mai amâne acest moment,       nu capãtã aceastã plãcere de a se fi rãzbunat,
            iar pentru a-ºi îndeplini planul se umileºte în faþa  deºi ea implicã ºi o mare durere, uciderea
            lui Iason ºi îºi cere iertare pentru neînþelegerea  copiilor. În ciuda acestui fapt, Medeea este
                                                                     14
            sa. În viziunea mitologicã, Medeea era nepoata   admiratã , deºi are momente de ezitare, când
            vrãjitoarei Circe, prin urmare, însãºi           se luptã cu propria-i iubire de mamã, ea rãmâne
            descendenþa sa sugereazã disimularea de care     statornicã   în decizia ei.
                                                                       15
            este capabilã.                                          Pasiunea Fedrei este indusã de Afrodita,
                    Într-o lume misoginã ºi plinã de         care se foloseºte de aceasta pentru a se
            prejudecãþi, femeile se apãrã ºi îºi acuzã soþii,  rãzbuna pe Hipolit. Evident cã un grec nu ºi-ar
            deoarece nu le respectã iubirea, dar nici familia.  explica trãirile Fedrei prin dimensiuni psihologice
            Acuzatã de Electra de uciderea lui Agamemnon,    ºi impulsuri iraþionale, ci prin ceva venit din afara
            Clitemnestra îi rãspunde: „Nu m-aº fi sãlbãticit  omului, imposibil de controlat. Astfel, Socrate
            ºi nu mi-am fi ucis bãrbatul. Însã el s-a întors  deosebeºte patru tipuri de nebunie: profeticã,
            aducând o fatã bântuitã... ºi i-a fãcut loc în   telesticã sau ritualã, poeticã ºi cea din urmã,
                            10
            aºternutul sãu.”  Contrar aºteptãrilor, femeile  eroticã, indusã de Afrodita ºi Eros. Aceastã
            ateniene sunt conºtiente de statutul oferit de   nebunie este privitã ca un daimon ce-i foloseºte
            societate ºi de inferioritatea pe care bãrbaþii le-  omului mintea ºi trupul ca un instrument. Iason
            o atribuie. Fedra, în discursul ºi destinul sãu  o poate privi pe Medeea ca posedatã de acest
            tragic, conºtientizeazã dezavantajul de a fi     daimon, cât despre Fedra, ea însãºi vorbeºte
            femeie:” ªtiam prea bine ºi aceea cã eram        despre un vãl care îi acoperã fruntea. Eroii lui
                                                   11
            femeie, þintã pentru dispreþul tuturor.”  Deºi   Eschil ºi Sofocle nu sunt cuprinºi de o astfel de
            femeile actuale nu trãiesc în Atena anticã, cu   nebunie, cãci ei reprezintã ideea de model, Oedip
            siguranþã pot avea o rezonanþã minimã cu         luptã cu destinul în dorinþa de a se realiza la un
            aceste eroine cãrora  Euripide le acordã dreptul  nivel superior, iar Prometeu este ridicat la rangul
            de a se revolta.                                 de erou civilizator ºi luptãtor  pentru  oameni.
                                                             Plãcerea acestor eroi este de a afla adevãrul ºi
                    Dualismul plãcere/durere                 de a salva. Eroinele lui Euripide nu urmãresc
                    Dualismul plãcere/durere
                    Dualismul plãcere/durere
                    Dualismul plãcere/durere
                    Dualismul plãcere/durere
                                                             sã devinã exemplare, ci se relevã prin ele
                    Universul se construieºte pe numeroase   instinctul, iraþionalul. Se transcende raþionalul
            principii duale, bine/rãu, luminã/întuneric etc.,  pentru a descoperi mecanismele acelei jumãtãþi
            însã existã ºi aceastã categorie plãcere/durere  obscure, imposibil de controlat.
            care face parte chiar din structura tragediei.          Sub patronajul personajelor euripidiene,
            Platon considera arta inutilã, iar Aristotel a adus  însãºi pasiunea suferã mutaþii. Ea devine
            exact acest argument  al plãcerii  în favoarea   nimicitoare ºi imposibilã. În acest context,
            ei. Tot în cadrul tragediei, plãcerea intrã în   daimonul nu mai aparþine exteriorului, ci face
            contrast cu noþiunea de catharsis care se        parte din propria lor fiinþã. Personajele devin
            realizeazã prin sentimente ca frica ºi mila, o   tragice tocmai pentru cã îºi conºtientizeazã
            formã a durerii.                                 pasiunea ºi fiecare îºi îndeplineºte deciziile.
                    La nivel de personaj, atât plãcerea cât  Fedra alege sã moarã ºi Medeea sã omoare.
            ºi durerea primesc diverse valenþe. Grecii erau
                                                                    Mila ºi frica
                                                                    Mila ºi frica
                                                                    Mila ºi frica
                                                                    Mila ºi frica
            conºtienþi de nefericirea lor, iar „puþinele            Mila ºi frica
            momente de fericire erau obþinute cu preþul
                        12
            suferinþei.”  Mutaþia, pe care personajul               Considerat de Aristotel cel mai tragic
            euripidian o realizeazã asupra plãcerii, e cã îºi  dintre poeþi, Euripide reuºeºte acest lucru nu
            însuºeºte o stare psihologicã ce îl conduce spre  prin situaþiile excepþionale în care sunt puse
            hybris: “pasiunea”. Ceea ce ar trebui sã fie o   eroinele sale, ci prin calitãþile caracterelor sale.
            stare afectivã intensã, însoþitã de plãcere se   Tragedia unei femei va stârni ºi mai mult mila
            transformã într-o patimã fãrã limite, astfel cã  decât cea a unui bãrbat cu atât mai mult dacã
            tocmai aceastã pasiune îl conduce pe om spre     este ºi mamã. Deºi lui Iason îi sunt uciºi copiii
            catastrofe. Dacã hybrisul e sentimentul tragic   ºi proaspãta soþie, tot Medeea provoacã mai
            al lipsei de mãsurã, aici pasiunea nu are        multã milã, cãci o femeie pãrãsitã ºi exilatã, din
            mãsurã. Personajele sunt prinse într-un          oficiu va fi sortitã eºecului ºi suferinþei. Paul
            contrapunct al destinului ºi al pasiunii, iar lupta  Decharme remarcã prezenþa copiilor în tragediile
            se mutã în interiorul lor. Octavian Saiu observã  euripidiene, motiv invocat frecvent în stârnirea
                                                                      REVIST
                                                                               A
               74
                                                                                 NOASTRÃ
                                                                                               . 39-40
                                                                                              nr
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
              74
              74                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
              74
               74
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83