Page 81 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 81

ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
               pe Zeus, dându-ºi seama cã acesta îºi ucisese   echilibrul existenþial. În acelaºi timp, observãm
               ºoferul pentru a-l îngropa în locul lui Tazio. Astfel,  dispunerea celor trei nume, care ne trimite cu
               Zeus recunoaºte cã Adam bis este de fapt om     gândul la un drum iniþiatic parcurs în sens invers:
               ºi nu obiect. Zeus cade în dizgraþie, pierde totul  Creatorul, Apostolul, Îndrumãtorul spiritual.
               ºi preferã sã se congeleze, alãturi de ultima sa  Astfel, omul care nu-ºi pierde sufletul mai are o
               soþie într-un dulap frigorific care dispare în timpul  ºansã de izbãvire, de regãsire a sinelui.
               distrugerii fastuasei sale proprietãþi. Adam duce  Greºeala doctorului Fichet, unealta artistului
               o existenþã idilicã, alãturi de soþia sa, Fiona, ºi  pentru crearea acestei opere de artã umanã,
               cei zece copii ai lor. Adam nu ºi-a putut recãpãta  este cã nu extirpã creierul omului, de fapt acesta
               înfãþiºarea iniþialã, dar doctorii îl transformã din  opineazã cã ar fi fost suficient sã-i scoatã
               nou în om.                                      sufletul vãzut ca o ranã care sângereazã mereu
                      Se naºte astfel întrebarea dacã romanul  ºi nu se vindecã niciodatã ºi care nu dispare
               este doar o reinterpretare a pactului faustian sau  decât odatã cu moartea.
               este o metaforã pentru lumea contemporanã ce            Un model de triptic existenþial este
               trãieºte sub tirania frumuseþii fizice, naturale sau  prezentat de Zeus într-o discuþie cu Adam bis:
               artificiale, care devine unitatea de mãsurã a   Tinere prieten, fiecare dintre noi are trei vieþi. O
               succesului social. Moralistul lucid satirizeazã  viaþã de obiect: suntem un trup. O viaþã a
               discret o umanitate strivitã de niºte convenþii pe  spiritului: suntem o conºtiinþã. ªi o viaþã de
               care nu le înþelege întotdeauna, dar pe care le  discurs: suntem ceva despre care vorbesc alþii.
               acceptã pentru a nu ieºi din norma ce nu        Tazio Firelli devenit Adam bis trece prin toate
               conduce decât spre o existenþã superficialã. Iatã  cele trei vieþi ºi poate de aceea, la final, dupã ce
               ce spune Carlos Hannibal despre Adam bis la     reuºeºte sã iasã din Purgatoriu/ Labirint, este
               proces: „E o victimã a vremurilor noastre. Sau  fericit, aºa cum  n-ar fi îndrãznit nici mãcar sã
               mai degrabã a discursului vremurilor noastre    viseze înainte de a-l fi cunoscut pe Zeus-Peter
               despre ele însele. Ni se spune cã aparenþa este  Lama.
               importantã, ni se propune sã cumpãrãm bunuri            Existenþa zbucimatã a lui Tazio Firelli
               ºi servicii care ne schimbã sau ne îmbunãtãþesc  devenit Adam bis ºi, la final, Adam este un
               aparenþa: haine, regimuri de slãbit, coafuri,   semnal de alarmã tras pânã la capãt, prin care
               accesorii, maºini, produse de înfrumuseþare,    Eric-Emmanuel Schmitt sperã sã trezeascã
               medicamente, produse pentru menþinerea          spiritul uman amorþit de apa Matriciei – piscina
               tinereþii, cãlãtorii pe litoral, operaþii estetice.  subteranã a lui Zeus, cu apã lãptoasã având
               Presupun cã Adam, ca atâþia alþii, a cãzut în   temperatura corpului uman, apã care te adoarme
               aceastã capcanã. Trebuie sã se fi simþit foarte  ºi care te transformã complet, ca ºi cum ai fi
               nefericit dacã s-a cãutat acolo unde nu se putea  trecut printr-o sitã în partea cealaltã a vieþii tale.
               regãsi: în aparenþe.”                           Ce l-a salvat pe Adam ? Iubirea ºi viziunea
                      Cine este Zeus-Peter Lama? Un artist     existenþialã a unui orb care nu se „impiedicã” în
               foarte controversat, dar foarte bogat, care     elementele superficiale ale vieþii: frumuseþea
               trãieºte pe un domeniu impresionant, L’Ombrilic,  fizicã, faima, averea. Fiona ºi Hannibal îl scot
               un spaþiu promiscuu, ce te duce cu gândul la un  pe Adam din Matricia ºi îi aratã cã o înfãþiºare
               labirint din care nu ai cum sã ieºi viu. Personajul  comunã, o existenþã trãitã pentru  a-i ajuta pe
               se autocaracterizeazã astfel: am geniu, glorie,  ceilalþi, familia fericitã sunt de fapt factorii care
               frumeseþe ºi bani. (…) Sunt un amant            compun o viaþã împlinitã, care meritã a fi trãitã.
               nemaipomenit. Apar, astfel, din nou afirmate,           Deºi în titlu apare persoana întâi singular,
               valorile omului contemporan, þintele sale       fapt care ar trimite spre un roman-confesiune,
               existenþiale.                                   textul este scris la persoana a treia. Si-atunci
                      Artistul Zeus-Peter Lama, vãzut ca un    ne întrebãm de ce apare verbul la persoana întâi
               Dumnezeu-Diavol, doreºte sã creeze opera de     singular, timpul imperfect eram. Poate autorul
               artã perfectã, având certitudinea cã recreeazã  sugereazã cã, la un moment dat în viaþa noastrã,
               Omul (Tazio Firelli devine Adam bis) deposedat  fiecare dintre noi, cititorii acestui roman, a fost
               de tot ceea ce îi defineºte umanitatea. Noului  sau a vrut sã fie o operã de artã, asemenea
               Creator îi „scapã” însã câteva elemente         protagonistului Tazio Firelli ºi pe când era… ºi-
               esenþiale ale fiinþei umane-cuvântul, raþiunea ºi  a dat seama cã perfecþiunea nu îi va aduce
               iubirea-care îl fac pe Adam bis un om ºi nu un  fericirea ºi atunci a ales sau mãcar a decis sã
               obiect ºi care, în cele din urmã, îl salveazã din  aleagã o altã cale existenþialã.
                                                                                    Pe când eram o operã
                                                                                    Pe când eram o operã
                                                                                    Pe când eram o operã
               calvarul de a fi o operã de artã perfectã, mai          În concluzie,  Pe când eram o operãPe când eram o operã
                                                               de artã
                                                               de artã
                                                               de artã este un roman care, dincolo de
               cunoscutã decât Gioconda. Numele artistului     de  artã
                                                               de artã
               sugereazã trei perspective diferite asupra      referinþele culturale mai vechi ºi mai noi (Zeus,
               modului în care Omul ar putea trãi: Zeus -      mitul labirintului, pactul faustian, Frumoasa ºi
               Antichitatea greacã - perfecþiunea sub toate    Bestia, Frankestein etc.), ne obligã subtil ºi
               formele ei, Peter - creºtinismul - iubirea      discret sã meditãm asupra sensului existenþei
               aproapelui, smerenia, Lama - budismul tibetan -  omului contemporan.
                                                                                                        77
                  REVIST
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40                                          77
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVIST
                                          nr
                                           . 39-40
                          A
                             NOASTRÃ
                                                                                                        77
                                                                                                        77
                                                                                                        77
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86