Page 73 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 73

ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
                                                                                          ESEU
               verticale, nu pãrãseºte polisul, ºtiindu-se la
               rându-i om, la rându-I actor fãþarnic. Timon
               suferã de scepticism ºi mai ales, suferã din
               cauza inocenþei sale spulberate. Sufletul lui,
               deprins cu oamenii ºi cu himera prieteniei
               sincere, se vede deodatã înºelat în cele mai
               intime convingeri. Timon e un idealist demascat
               de proprii ochi, care pentru prima oarã vãd lumea
               aºa cum e - urâtã, josnicã, fãrã putinþa de a egala
               imaginea frumoasã din visurile sale.

                      Timon e eroul tragic cel mai apropiat de
               Sisif cãci el singur îºi pune pecetea asupra
               existenþei sale, chiar dacã instanþele superioare
               par sã conducã jocul. Sisif e victorios prin
               propria ambiþie de a vedea în pietroiul mereu
               rostogolit un þel mãreþ, el e învingãtor pentru cã
               începe sã creadã fãrã tãgadã în absurditatea
               vieþii lui, iar aceastã dedicare totalã este nobleþea
               spiritului sãu, faþã de care zeii, roºi de invidie,
               capituleazã. Timon e un Sisif în sens invers, el
               e “un învins prin propria semnãturã”. El singur
               alege sã nu mai creadã în lume, iar destinul
               oamenilor, mereu acelaºi, mereu condus dupã
               aceleaºi principii de supravieþuire nu face decât
               sã reflecte adevãrul traiului colectiv. Apemantus,
                                                                          William Shakespeare
                                                                          William Shakespeare
               martorul aceluiaºi spectacol social grotesc,               William Shakespeare
                                                                          William Shakespeare
                                                                          William Shakespeare
               alege sã stea treaz, modest ºi neîndurãtor,              grafica: Cristina Burlacu
                                                                        grafica: Cristina Burlacu
                                                                        grafica: Cristina Burlacu
                                                                        grafica: Cristina Burlacu
                                                                        grafica: Cristina Burlacu
               curajos, dar mereu precaut. Timon e poate                     clasa a XII-a F
                                                                             clasa a XII-a F
                                                                             clasa a XII-a F
                                                                             clasa a XII-a F
                                                                             clasa a XII-a F
               modelul shakespearian al omului revoltat, al
                                                                       Hermiona ºi Oreste: furtuna
                                                                       Hermiona ºi Oreste: furtuna
                                                                       Hermiona ºi Oreste: furtuna
               celui nepregãtit pentru o cunoaºtere deplinã ºi         Hermiona ºi Oreste: furtuna
                                                                       Hermiona ºi Oreste: furtuna
                                                               marilor pasiuni
               tocmai de aceea “obida lui e fãrã vindecare”. marilor pasiuni
                                                               marilor pasiuni
                                                               marilor pasiuni
                                                               marilor pasiuni
               Shakespeare înfãþiºeazã criza omului apolinic,          Clasicismul reînvie motive ºi poveºti
               omul care se vrea mãsurat, dar care totuºi se   antice, dovadã fiind piesa lui J. Racine (1639-
               simte copleºit de adevãr. Acesta este           1699), “Andromaca”. Tragedia aceasta creeazã
               momentul-terminus al omului cumpãtat,           din fiecare personaj un tip de erou damnat, dar
               momentul în care aparenþele sunt smulse         cei mai reprezentativi sunt totuºi Hermiona ºi
               accidental ºi pentru totdeauna, omul rãmâne cu  Oreste, îndrãgostiþi incompatibili, mânaþi de
               vaga impresie cã a fost înºelat. Impostura lumii  torentul pasiunii. În Butrota, o cetate din Epir, în
               în care se aflã îl macinã pânã la sfârºit.      castelul lui Pyrus, Andromaca, fosta soþie a lui
                      Încã de acum, încep sã aparã schimbãri   Hector troianul e sclava lui Pyrus, fiul lui Ahile
               în creionarea eroului tragic. Aºa cum am vãzut  Peleianul. Între personajele care trãiesc la curtea
               în cazul lui Eschil, suferinþa lui Prometeu e   Epirului se construieºte treptat un adevãrat lanþ
               pecetluitã de pedeapsa zeilor, de imposibilitatea  al neîmplinirilor. Pyrus o iubeºte fierbinte pe
               evadãrii, iar durerea titanului e cauzatã nu atât  Andromaca, rãmasã fidelã amintirii lui Hector ºi
               de viaþa lui lãuntricã, ci de hotãrârea unor    protectoare faþã de copilul acestuia, Astyanax.
               instanþe nedrepte, a unor factori exteriori. Timon  Hermiona, tânãra fecioarã promisã lui Pyrus, e
               însã e cel care îºi þese singur propriul amar cãci  respinsã de rege, în ciuda dragostei ei
               în Renaºtere, curent a cãrui valoare esenþialã  deznãdãjduite. De asemenea, Hermiona e
               era umanismul, se punea accent pe om ºi pe      adoratã de Oreste, fiul lui Agamemnon, solul
               modelarea sa de propriile gânduri, iar întreaga  întregii Elade care transmite un mesaj
               responsabilitate a tragediei cade pe umerii     ameninþãtor lui Pyrus, îndemându-l sã
               victimei. Sunt diferenþe chiar ºi în limbaj, în modul  stârpeascã ºi ultimul troian rãmas în viaþã,
               de exprimare fãþiºã a frãmântãrilor sufleteºti.  anume pe Astyanax. Acest nesfârºit conflict între
               Prometeu monologheazã, alinându-ºi rãnile, pe   datoria politicã ºi pasiunea înflãcãratã îl
               când Timon strigã neîncetat, adresându-se       determinã pe Pyrus sã ia hotãrâri contradictorii
               cetãþii, hulind-o ºi mereu luptând împotriva ei.  ºi sã dezlege pe neaºteptate promisiuni,
               Timon e într-un dialog neîntrerupt, de multe ori  distrugând fãrã ºtirea lui nãdejdi ºi jurãminte.
               închipuit, un dialog în care interlocutorul e surd  Înnebunitã, Hermiona îi cere lui Oreste sã-l
               sau mimeazã cu pricepere acest rol.
                             NOASTRÃ
                          A
                                          nr
                                                                                                        69
                                           . 39-40
                  REVIST
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40                                                             69
                  REVIST
                  REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                  REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                                                        69
                                                                                                        69
                                                                                                        69
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78