Page 72 - 2013_revista_noastra_nr_39-40
P. 72

ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
                         ESEU
            intelectualã, Prometeu e condamnat la o          Atena, un tânãr bogat, plin de vitalitate, care se
            pedeapsã fãrã de sfârºit, înlãnþuit în Munþii    vede înconjurat de oportuniºti, pe care el îi
            Caucaz, cu ficatul ciugulit de un vultur. În     considerã pe nedrept prieteni buni. Vocea
            tragedia lui Eschil, Prometeu sperã mereu într-  conºtiinþei, o reminiscenþã a corului antic, este
            o revanºã, îºi strigã durerea ºi iubirea pentru  Apemantus, cel care prigoneºte mereu sufletul
            muritorii inconºtienþi de caznele lui ºi tragedia  lui Timon, umplându-l de îndoialã.
            titanului stã în însãºi firea lui, în dãruirea pentru
            un popor mic, insignifiant, uneori meschin, care        “Apemantus: Tu ºi avutul tãu sã vã
            nu îºi gãseºte timp sã-I mulþumeascã ºi care     îmbolnãviþi de atâtea urãri de sãnãtate.”
            creºte prin foc o nouã civilizaþie, uitând
            sacrificiul lui Prometeu. Eroul tragic e conºtient      Când zeiþa Fortuna schimbã cursul sorþii,
            de misiunea sa pe pãmânt, pe care o prezintã     Timon se vede prins în zeci de datorii ºi,
            cu ardoare într-un monolog cutremurãtor:         disperat, îºi trimite economistul, pe credinciosul
                                                             Flavius, la vechii prieteni de pahar, care, deodatã
                    “Tãcerea-mi nu-i dispreþ, nici semeþie,  strâmtoraþi, îi refuzã rugãmintea, declarându-se
                    Muºc inima-mi ºi gândul mi-l frãmânt,    fie sãraci, fie jigniþi. Unii, mai diplomaþi, îl ajutã
                    Vãzându-mã izbit de-aºa ocarã,           pe Timon cu… dragostea lor, sentiment dãruit
                    ªi eu-cãci cine altul?- dãruit-am        cu uºuraticã seninãtate. Timon dã un ultim
                    Mãrirea de-azi stãpânilor mai noi!       ospãþ, în timpul cãruia îºi declarã profunda
                    Sã trecem peste asta, nu voi spune       dezamãgire în prietenie. Acoperã talgerele ºi
                    Ceea ce voi ºtiþi: ce rele copleºeau     când toþi se pregãtesc sã mãnânce, din farfuriile
                    Pe om – ca sã-nþelegeþi- înaintea mea    goale se ridicã un fum înecãcios ºi vinul din
                    A fost netot ºi l-am fãcut eu ager,      potire se dovedeºte a fi apã chioarã. Aceastã
                    Având de cãlãuzã mintea-i clarã. ”       scenã puternicã, care aminteºte de o altã
                                                             secvenþã omonimã din nuvela lui Costache
                    Replicile fãrã destinatar sunt exprimarea  Negruzzi, “Alexandru Lãpuºneanul”, este de
            de mai târziu a psalmilor arghezieni, a acelei voci  fapt lepãdarea lui Timon de oameni. El se retrage
            în deºert, neauzitã de nimeni, care arde ºi      în pustiu ºi acolo gãseºte o comoarã, uitatã
            cheamã pânã la ultima suflare un reazem.         pesemne de niºte tâlhari. Aflând de noua sa
            Prometeu nu îºi regretã fapta, ci balanþa puterii,  ascensiune, curtezane ºi bãrbaþi linguºitori vin
            hulindu-l pe Zeus ºi judecându-i pe ceilalþi     sã cearã îndurare lui Timon, socotind cã
            olimpieni, strânºi la ospeþe, linguºitori ºi muþi în  plecãciunile lor valoreazã pe puþin câþiva
            faþa trufiei. Prometeu este fãrã îndoialã ºi     galbeni. Atenianul împarte bãnetul cu dezgust,
            expresia omului de geniu, care odatã închinat    plãnuind pieirea cetãþii prin coruperea vechilor
            lumii, este apoi exclus din ea, damnat ºi alungat.  valori, arãtând tuturor deºertãciunea traiului
            Auditoriul este chemat sã reflecteze la natura   mãrunt. Memorabil este rãspunsul pe care
            vremelnicã a raporturilor de forþã, dar mai presus  Timon i-l dã lui Apemantus, care vede în
            de asta, tragedia lui Eschil pune în scenã       retragerea lui Timon o laºã escapadã:
            strigãtul de rebeliune, strigãtul de neputinþã,
                                                                      imon din Atena
                                                                      imon din Atena
            gãsind în cuvânt forma de expresie a                    “TT TT Timon din Atenaimon din Atena: Îndeplineascã-þi zeii
                                                                      imon din Atena
            preaplinului sufletesc, a forþelor dionisiace    dorinþa ta de fiarã. Dacã vei fi leu, vulpea te va
            distructive, revendicative.                      înºela, tot ea te va mânca dacã vei fi doar miel.
                                                             Vulpe de vei fi, leul te va pedepsi dacã mãgarul
                     imon din Atena, primul
                     imon din Atena, primul
                     imon din Atena, primul
                    T T T T Timon din Atena, primulimon din Atena, primul  te va învinovãþi, iar de vei fi mãgar te va chinui
            mare mizantrop                                   prostia ºi vei fi un prânz dorit de lup. Ca lup vei
            mare mizantrop
            mare mizantrop
            mare mizantrop
            mare mizantrop
                    În Renaºtere, credinþa în zei e atenuatã  pãtimi mereu din lãcomie, punându-þi viaþa în joc
            de altfel de temeri: neîncrederea în ceilalþi    pentru o simplã îmbucãturã sau urs de vrei sã
            oameni ºi legea strâmbã a firii. Tragedia se     fii, de hac îþi vine calul, iar calul de leopard se
            declanºeazã odatã pusã întrebarea asupra         teme. Dacã inorog ai fi, mândria ºi mânia te-ar
            cunoaºterii adevãrate a existenþei cãci, cine    nenoroci, fãcând din tine însuþi jertfã. Ce fel de
            ajunge sã vadã lucid hora legãturilor omeneºti,  fiarã ar trebui sã fii ca sã nu cazi pradã altei
            se va îngrozi de micimea caracterelor ºi de      fiare?
                                                                    Apemantus
                                                                    Apemantus: Rãspunsul poate fi gãsit
                                                                    Apemantus
                                                                    Apemantus
            efemeritatea sentimentelor curate.                      Apemantus
                                                             doar la Atena.”
                    “- Cum stãm cu lumea?
                     - Ei, nu ºtii, se-nvârte ºi se roade.”         Timon moare secãtuit de urã ºi conflictul
                    (Shakespeare, 1564-1616)                 cu vechile sale iluzii îl macinã înainte de a gãsi
                                                             un deznodãmânt mulþumitor. Apemantus
                     Inimile bune cad învinse de naivitatea  rãmâne însã puterea luciditãþii ºi a toleranþei,
            lor ºi un astfel de erou tragic este ºi Timon din  care, în ciuda intransigenþei unei judecãþi
                                                                      REVIST
                                                                      REVISTAA NOASTRÃ NOASTRÃ nr nr. 39-40. 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
                                                                      REVISTA NOASTRÃ nr. 39-40
              68
               68
              68                                                      REVIST   A  NOASTRÃ     nr . 39-40
               68
              68
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77