Page 9 - 2009_revista_noastra_nr_31-32
P. 9
FEREASTRA
un miracol, o lume, o viaþã, un timp. În „Les
trois graces” un om de ºtiinþã încearcã sã
transforme fiecare om în Adam ºi Eva,
oferindu-le o tinereþe eternã. Dar se izbeºte
de lipsa de imaginaþie ºi de ignoranþa altora,
încât este obligat sã întrerupã acest proces
revoluþionar. Femeia care beneficiase de
acest tratament se reîntoarce timp de ºase
luni la tinereþe ºi ºase luni la bãtrâneþe,
trãind împãrþitã între douã vârste ºi douã
sentimente. Întrebarea este, din nou, dacã
omul poate rezista transcenderii întrerupte
ce-l arunca din real în ireal, din trãiri trecute
în trãiri prezente. În „Tinereþe fãrã de
tinereþe” ,omul ,printr-un simplu fenomen
electric ce ar fi trebuit sã-l ucidã, este readus
la tinereþe ºi îi este oferitã o inteligenþã
uimitoare, nemaiîntâlnitã. Deºi ar fi trebuit
sã fie o tinereþe fãrã de bãtrâneþe, ea este
totuºi o tinereþe fãrã de tinereþe, cãci
GRANIÞA MÃRII - graficã Irina CHIRIÞÃ
GRANIÞA MÃRII - graficã Irina CHIRIÞÃ
GRANIÞA MÃRII - graficã Irina CHIRIÞÃ
GRANIÞA MÃRII - graficã Irina CHIRIÞÃ
aceastã tinereþe dispare odatã cu moartea GRANIÞA MÃRII - graficã Irina CHIRIÞÃ
personajului. Brusc, bãtrâneþea invadeazã Honigsberger” asistãm la o trancendere prin
organele, simþurile, întreg trupul. În realitate diferite tehnici mistice de yoga, însã de data
el nu a trãit mai mult decât ar fi trebuit, ci tot aceasta are loc o transcendere continuã, atât
ce a trãit a fost sub aceastã mascã a spiritualã, cât ºi fizicã. Doctorul Zerlendi se
tinereþii. Ne vom întreba de ce nu a reuºit afunda în transã yoginicã pentru a atinge
sã obþinã ºi el eternitatea. Deoarece armonia absolutã, detaºându-se de orice
eternitatea nu se poate obþine printr-un prezenþã lumeascã.
simplu fenomen electric, ci printr-o În „La umbra unui crin” trancenderea
nemãrginitã credinþã, acordatã de puterea este cu mult mai vizibilã decât în operele
sacrã. ªi în „Secretul doctorului menþionate mai sus, este chiar stabilitã.
Printr-un simplu camion, oamenii
sunt transportaþi într-o altã
dimensiune. Cum tot EliadeEliade
Eliade
Eliade
Eliade
afirma cã „Sacrul este realul prin
excelenþã”, nu putem crede decât
cã aceºti oameni sufereau o
transcendere spre o lume sacrã,
realã. Sintagma „…la umbra unui
crin în Paradis”, ce apare obsesiv
în nuvelã, este dovada cea mai
clarã a sacralitãþii acelei lumi, a
fericirii metafizce pe care o poate
cãpãta un om. Totuºi, acel camion
era camuflat, ascuns privirilor
unor anumiþi oameni. Chiar ºi
acest camion devenise ceva
sacru, o fereastrã spre o altã
lume, pe care nu toþi oamenii o
LUNÃ
LUNÃ ÎNGHEÞA ÎNGHEÞATÃTÃ - graficã Irina CHIRIÞÃ - graficã Irina CHIRIÞÃ
LUNÃ
LUNÃ ÎNGHEÞA ÎNGHEÞATÃTÃ - graficã Irina CHIRIÞÃ - graficã Irina CHIRIÞÃ
LUNÃ ÎNGHEÞATÃ - graficã Irina CHIRIÞÃ
9