Page 9 - 2009_revista_noastra_nr_31-32
P. 9

FEREASTRA


              un miracol, o lume, o viaþã, un timp. În „Les
              trois graces” un om de ºtiinþã încearcã sã
              transforme fiecare om în Adam ºi Eva,
              oferindu-le o tinereþe eternã. Dar se izbeºte
              de lipsa de imaginaþie ºi de ignoranþa altora,
              încât este obligat sã întrerupã acest proces
              revoluþionar. Femeia care beneficiase de
              acest tratament se reîntoarce timp de ºase
              luni la tinereþe ºi ºase luni la bãtrâneþe,
              trãind împãrþitã între douã vârste ºi douã
              sentimente. Întrebarea este, din nou, dacã
              omul poate rezista transcenderii întrerupte
              ce-l arunca din real în ireal, din trãiri trecute
              în trãiri prezente. În „Tinereþe fãrã de
              tinereþe” ,omul ,printr-un simplu fenomen
              electric ce ar fi trebuit sã-l ucidã, este readus
              la tinereþe ºi îi este oferitã o inteligenþã
              uimitoare, nemaiîntâlnitã. Deºi ar fi trebuit
              sã fie o tinereþe fãrã de bãtrâneþe, ea este
              totuºi o tinereþe fãrã de tinereþe, cãci
                                                              GRANIÞA MÃRII - graficã Irina CHIRIÞÃ
                                                              GRANIÞA MÃRII - graficã Irina CHIRIÞÃ
                                                              GRANIÞA MÃRII - graficã Irina CHIRIÞÃ
                                                              GRANIÞA MÃRII - graficã Irina CHIRIÞÃ
              aceastã tinereþe dispare odatã cu moartea       GRANIÞA MÃRII - graficã Irina CHIRIÞÃ
              personajului. Brusc, bãtrâneþea invadeazã       Honigsberger” asistãm la o trancendere prin
              organele, simþurile, întreg trupul. În realitate  diferite tehnici mistice de yoga, însã de data
              el nu a trãit mai mult decât ar fi trebuit, ci tot  aceasta are loc o transcendere continuã, atât
              ce a trãit a fost sub aceastã mascã a           spiritualã, cât ºi fizicã. Doctorul Zerlendi se
              tinereþii. Ne vom întreba de ce nu a reuºit     afunda în transã yoginicã pentru a atinge
              sã obþinã ºi el eternitatea. Deoarece           armonia absolutã, detaºându-se de orice
              eternitatea nu se poate obþine printr-un        prezenþã lumeascã.
              simplu fenomen electric, ci printr-o                   În „La umbra unui crin” trancenderea
              nemãrginitã credinþã, acordatã de puterea       este cu mult mai vizibilã decât în operele
              sacrã. ªi în „Secretul doctorului               menþionate mai sus, este chiar stabilitã.
                                                                         Printr-un simplu camion, oamenii
                                                                         sunt transportaþi într-o altã
                                                                         dimensiune. Cum tot  EliadeEliade
                                                                                                    Eliade
                                                                                                    Eliade
                                                                                                    Eliade
                                                                         afirma cã „Sacrul este realul prin
                                                                         excelenþã”, nu putem crede decât
                                                                         cã aceºti oameni sufereau o
                                                                         transcendere spre o lume sacrã,
                                                                         realã. Sintagma „…la umbra unui
                                                                         crin în Paradis”, ce apare obsesiv
                                                                         în nuvelã, este dovada cea mai
                                                                         clarã a sacralitãþii acelei lumi, a
                                                                         fericirii metafizce pe care o poate
                                                                         cãpãta un om. Totuºi, acel camion
                                                                         era camuflat, ascuns privirilor
                                                                         unor anumiþi oameni. Chiar ºi
                                                                         acest camion devenise ceva
                                                                         sacru, o fereastrã spre o altã
                                                                         lume, pe care nu toþi oamenii o
                LUNÃ
                LUNÃ ÎNGHEÞA ÎNGHEÞATÃTÃ - graficã Irina CHIRIÞÃ - graficã Irina CHIRIÞÃ
                LUNÃ
                LUNÃ ÎNGHEÞA ÎNGHEÞATÃTÃ - graficã Irina CHIRIÞÃ - graficã Irina CHIRIÞÃ
                LUNÃ ÎNGHEÞATÃ - graficã Irina CHIRIÞÃ
                                                                                                           9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14