Page 10 - 2009_revista_noastra_nr_31-32
P. 10
FEREASTRA
puteau percepe ºi nu toþi oamenii aveau aspectul acesta religios ne este
acces la ea. A nu se înþelege cã oamenilor demonstratã existenþa mitului în fiecare
le este interzisã aceasta transcendere, ci ca lucru de o mare importanþã.
ei au nevoie de convingerea proprie ca Piesele de teatru ale lui Ieronim
aceasta trancendere existã. Procesul este devin spectacole ale lumii cu alte cuvinte
atât de miraculous, încât mai întâi trebuie întreaga lume se joacã ºi este jucatã pe
sã-l înþelegi ºi sã crezi în existenþa lui. Omul scenã. Din aceastã cauzã Pândele este
necesitã o trezire din lumea iluzorie pentru tulburat ºi suporta cu greu aceastã presiune
a o percepe pe cealaltã, „ …ni se fac semne a întregii lumi, pânã când reuºeºte sã se
de tot felul. Dechide ochii ºi dã-þi silinþa sã integreze în spectacol. Dacã pânã ºi o
le descifrezi”. integrare în simplã lume prezintã dificultãþile
Punctul culminant atins de puterea sale, o integrare într-un spectacol al lumii
mitului are loc în „Nouãspreceze trandifiri”, este cu mult mai dificilã, deoarece ea
unde prin puterea spectacolului, lumea necesitã o profundã cunoaºtere a tot ceea
capãta înþelesuri ºi dimensiuni metafizice. ce înseamnã lume cu miturile ºi
Întreaga acþiune începe de la mitul lui Orfeu, dimensiunile sale. Spre deosebire de
ce se încearcã a fi pus în scenã. Atunci, aceastã lume mitica „Domniºoara Christina”
Pândele descoperã asemãnarea dintre ºi „ªarpele” ne prezintã o lume a
Orfeu ºi Iisus, dar dacã „ …Orfeu a coborât superstiþiilor, dar a super- stitiilor simbolice.
în infern ca sã salveze o singurã fiinþã ºi încã Strigoiul este cunoscut pentru teamã ºi
o fiinþã mult iubitã... Cristos a coborât în neliniºtea ce o rãspândeºte, iar ºarpele este
infern pentru toþi oamenii, pentru toþi cei care un simbol al animalului viclean, opus
muriserã de la Adam încoace, milioane ºi omului. ªarpele vizibil pe pãmânt este o
milioane de necunoscuþi ºi necunoscute, a hierofanie a sacrului natural, material ºi nu
coborât în infern ca sã-i mântuiascã”. Sub spiritual. Astfel Andronic din nuvelã
„ªarpele” poate fi asemãnat cu un ºarpe
camuflat în om ce îi arãtã Dorinei o lume
paradiziaca, purtând-o pânã în lumea sã
sub vraja puternicã a iubirii. În „Domniºoara
Christina” apare o iubire ca dintr-un alt veac,
o iubire între fiinþã umanã ºi un spirit de
dincolo, ce nu poate declanºa decât un
haos misterios. Orice unire a lumii reale cu
cea de dincolo este imposibilã, atât
asimilãrii omului cât ºi regulilor stabilite de
Dumnezeu.
Eliade
Astfel EliadeEliade pe lângã dimensiunile
Eliade
Eliade
metafizice pe care ni le contureazã, ne oferã
ºi niºte rãspunsuri la întrebãrile existenþiale
ale omului. Constantin NoicaConstantin Noica ni-l descria
Constantin Noica
Constantin Noica
Constantin Noica
Mircea Eliade
Mircea Eliade
pe Mircea EliadeMircea Eliade ca o „funcþie planetarã”
Mircea Eliade
nefiind cetãþeanul unei lumi ci al planetei.
„ªi n-a fãcut-o cu universalul abstract, ci cu
cel concret”.
Tot EliadeEliade în romanul „Noaptea de
Eliade
Eliade
Eliade
Sânziene” ne dã cel mai valoros sfat:
„Priveºte bine în jurul d-tale: þi se fac din
toate pãrþile semne. Încrede-te în semne.
DIVINITATE - graficã Irina CHIRIÞÃ
DIVINITAATE - graficã Irina CHIRIÞÃTE - graficã Irina CHIRIÞÃ
DIVINIT
DIVINITAATE - graficã Irina CHIRIÞÃTE - graficã Irina CHIRIÞÃ Urmãreºte-le...” Numai astfel putem gãsi
DIVINIT
fereastra.
10