Page 6 - 2009_revista_noastra_nr_31-32
P. 6
FEREASTRA
adaptarea. În lumea realã, cei doi ar fi
oameni liberi.
Închipuitul cavalerism al lui Quijote
nu te face decât sã râzi ºi sã empatizezi
cu eroul, pentru cã lumea, fie ea o
conjuraþie a imbecililor sau nu, nu are
niciodatã îndeajuns de mulþi salvatori,
aroganþa lui ReillyReilly te îndepãrteazã, el
Reilly
Reilly
Reilly
depãºeºte ridicolul, devine grotesc.
Aceasta este una dintre marile calitãþi ale
lui Cervantes: reuºeºte sã creeze un nebun
simpatic, care se avântã în lupte închipuite
ºi iese înfrânt, cãruia îi bãnuieºti reacþia
când situaþia începe sã se contureze, de
care poþi sã râzi senin ºi detaºat. Descriind
o lume mult mai apropiatã zilelor noastre,
oole
oole
nebunul lui TT TT Tooleoole este pus faþã în faþã cu
oole
adevãrate situaþii critice, cu lucruri care pot
fi îndreptate de cãtre un om cu iniþiativã –
monºtrii lui sunt adevãraþi, dar planul de
luptã ar funcþiona mult mai bine cu morile
de vânt; cu acesta nu te împrieteneºti
pentru cã, deºi este evident faptul cã are
capacitãþi intelectuale, acþiunile sale nu pot
fi justificate de un sistem moral idealist, ci
LUCIFER - graficã Irina CHIRIÞÃ
LUCIFER - graficã Irina CHIRIÞÃ
LUCIFER - graficã Irina CHIRIÞÃ
LUCIFER - graficã Irina CHIRIÞÃ
LUCIFER - graficã Irina CHIRIÞÃ
de amalgamul de idei interpretate greºit ºi
cartierelor izolate, a unei lumi care se zbate de lipsa totalã a capacitãþii de prevedere a
între afacere ºi infracþiune. Mai mult decât
urmãrilor. În timp ce Cervantes este numit
oole
oole
oole
oole
T T T T Toole, creatorul lui Don Quijote este
fiu al Renaºterii, prin toate fibrele spiritului
recunoscut ca fiind unul dintre pãrinþii ºi fiinþei sale, reprezentant de geniu al
realismului: „Cervantes vrea o literaturã
umanismului spaniol ºi universal, care nu
întemeiatã pe verosimil, încãrcatã de parodiazã sistemul de idei în sine, ci îi
observaþie moralã ºi socialã, cu eroi pozitivi
subliniazã rezultatele, pentru cã deseori
ºi criticã a celor negativi, pentru cã numai
ideile par aplicabile, dar nu se gãseºte
o astfel de literaturã poate fi educativã ºi
oole
oole
niciodatã modalitatea optimã, TT TT Tooleoole pare
oole
exemplarã, <<ejemplo de las
fiul Epocii Teoriei Conspiraþiei, care îi
costumbres>>”. Astfel, cãrþile creeazã alcãtuieºte personajului sãu un sistem
confuzia între real ºi realism, capcanã în
exagerat, amalgam de filosofie medievalã
care putem cu uºurinþã cãdea atunci când
ºi idei politice de stânga – paradoxal,
judecãm personajele ºi falia de unde
rezultatele acþiunilor acestuia nu sunt în
pornesc cei doi eroi. Nu încape îndoialã
cele mai multe cazuri decât priviri uluite.
cã Don Quijote ºi Ignatius Reilly nu ar fi
mai adaptaþi în lumea realã, dar
... cu cine se plimbã…
... cu cine se plimbã…
... cu cine se plimbã…
... cu cine se plimbã…
... cu cine se plimbã…
mecanismele scriiturii funcþioneazã în aºa
fel încât sã te întrebi dacã n-ar fi fost mai Cavalerul, îºi dã seama Quijote
bine sã-þi pierzi mãcar pentru un timp
dupã prima sa aventurã, nu este cavaler
6