Page 6 - 2009_revista_noastra_nr_31-32
P. 6

FEREASTRA


                                                              adaptarea. În lumea realã, cei doi ar fi
                                                              oameni liberi.
                                                                     Închipuitul cavalerism al lui Quijote
                                                              nu te face decât sã râzi ºi sã empatizezi
                                                              cu eroul, pentru cã lumea, fie ea o
                                                              conjuraþie a imbecililor sau nu, nu are
                                                              niciodatã îndeajuns de mulþi salvatori,
                                                              aroganþa lui  ReillyReilly te îndepãrteazã, el
                                                                             Reilly
                                                                             Reilly
                                                                             Reilly
                                                              depãºeºte ridicolul, devine grotesc.
                                                              Aceasta este una dintre marile calitãþi ale
                                                              lui Cervantes: reuºeºte sã creeze un nebun
                                                              simpatic, care se avântã în lupte închipuite
                                                              ºi iese înfrânt, cãruia îi bãnuieºti reacþia
                                                              când situaþia începe sã se contureze, de
                                                              care poþi sã râzi senin ºi detaºat. Descriind
                                                              o lume mult mai apropiatã zilelor noastre,
                                                                            oole
                                                                            oole
                                                              nebunul lui TT TT Tooleoole este pus faþã în faþã cu
                                                                            oole
                                                              adevãrate situaþii critice, cu lucruri care pot
                                                              fi îndreptate de cãtre un om cu iniþiativã –
                                                              monºtrii lui sunt adevãraþi, dar planul de
                                                              luptã ar funcþiona mult mai bine cu morile
                                                              de vânt; cu acesta nu te împrieteneºti
                                                              pentru cã, deºi este evident faptul cã are
                                                              capacitãþi intelectuale, acþiunile sale nu pot
                                                              fi justificate de un sistem moral idealist, ci
                LUCIFER - graficã Irina CHIRIÞÃ
                LUCIFER - graficã Irina CHIRIÞÃ
                LUCIFER - graficã Irina CHIRIÞÃ
                LUCIFER - graficã Irina CHIRIÞÃ
                LUCIFER - graficã Irina CHIRIÞÃ
                                                              de amalgamul de idei interpretate greºit ºi
              cartierelor izolate, a unei lumi care se zbate  de lipsa totalã a capacitãþii de prevedere a
              între afacere ºi infracþiune. Mai mult decât
                                                              urmãrilor. În timp ce Cervantes este numit
               oole
               oole
               oole
               oole
              T T T T Toole,  creatorul lui Don Quijote este
                                                              fiu al Renaºterii, prin toate fibrele spiritului
              recunoscut ca fiind unul dintre pãrinþii        ºi fiinþei sale, reprezentant de geniu al
              realismului: „Cervantes vrea o literaturã
                                                              umanismului spaniol ºi universal, care nu
              întemeiatã pe verosimil, încãrcatã de           parodiazã sistemul de idei în sine, ci îi
              observaþie moralã ºi socialã, cu eroi pozitivi
                                                              subliniazã rezultatele, pentru cã deseori
              ºi criticã a celor negativi, pentru cã numai
                                                              ideile par aplicabile, dar nu se gãseºte
              o astfel de literaturã poate fi educativã ºi
                                                                                                oole
                                                                                                oole
                                                              niciodatã modalitatea optimã, TT TT Tooleoole pare
                                                                                                oole
              exemplarã,        <<ejemplo        de     las
                                                              fiul Epocii Teoriei Conspiraþiei, care îi
              costumbres>>”. Astfel, cãrþile creeazã          alcãtuieºte personajului sãu un sistem
              confuzia între real ºi realism, capcanã în
                                                              exagerat, amalgam de filosofie medievalã
              care putem cu uºurinþã cãdea atunci când
                                                              ºi idei politice de stânga – paradoxal,
              judecãm personajele ºi falia de unde
                                                              rezultatele acþiunilor acestuia nu sunt în
              pornesc cei doi eroi. Nu încape îndoialã
                                                              cele mai multe cazuri decât priviri uluite.
              cã Don Quijote ºi Ignatius Reilly nu ar fi
              mai adaptaþi în lumea realã, dar
                                                                     ... cu cine se plimbã…
                                                                     ... cu cine se plimbã…
                                                                     ... cu cine se plimbã…
                                                                     ... cu cine se plimbã…
                                                                     ... cu cine se plimbã…
              mecanismele scriiturii funcþioneazã în aºa
              fel încât sã te întrebi dacã n-ar fi fost mai          Cavalerul, îºi dã seama Quijote
              bine sã-þi pierzi mãcar pentru un timp
                                                              dupã prima sa aventurã, nu este cavaler
                6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11