Page 11 - 2009_revista_noastra_nr_31-32
P. 11

FEREASTRA



               CONTINUUM-ul REALIT
               CONTINUUM-ul REALITATE - HALUCINAÞIE-VIS
               CONTINUUM-ul REALIT
               CONTINUUM-ul REALITAATE - HALUCINAÞIE-VISTE - HALUCINAÞIE-VIS
               CONTINUUM-ul REALITAATE - HALUCINAÞIE-VISTE - HALUCINAÞIE-VIS
                       sau ipostaze ale Bucureºtiului în operele lui Mircea Eliade
                      sau ipostaze ale Bucureºtiului în operele lui Mircea Eliade
                       sau ipostaze ale Bucureºtiului în operele lui Mircea Eliade
                       sau ipostaze ale Bucureºtiului în operele lui Mircea Eliade
                      sau ipostaze ale Bucureºtiului în operele lui Mircea Eliade
                                   ºi Mircea Cãrtãrescu - Note de lecturã
                                   ºi Mircea Cãrtãrescu - Note de lecturã
                                   ºi Mircea Cãrtãrescu - Note de lecturã
                                   ºi Mircea Cãrtãrescu - Note de lecturã
                                   ºi Mircea Cãrtãrescu - Note de lecturã
                                                              ea a ,,trãit” experienþa bombardamentelor
                                                              într-un vis literar, pentru cã ea este aleasa
                                                              (,,nu  Aleasa, ci doar aleasa”): ,,Un astfel
                                            MIHAELA           de trãznet orbitor a dezagregat dintr-o
                                            MIHAELA
                                            MIHAELA
                                            MIHAELA
                                            MIHAELA
                                             PRODAN
                                            PRODAN            loviturã carnea de cãrãmidã ºi var a
                                             PRODAN
                                             PRODAN
                                            PRODAN
                                                              construcþiei, ºi a rãmas în picioare numai
                                                              scheletul de bare ºi plasã neagrã. Cu mine
                                                              la ultimul etaj, în cuºca mea de lemn ºi
                                                              cristal, ºi-având împrejur Bucureºtiul
                     Cãrtãrescu                               nocturn, iluminat violent, din când în când,
                     Cãrtãrescu
                     Cãrtãrescu
                     Cãrtãrescu
                     Cãrtãrescu spune despre sine cã
              este ,,scriitorul care genereazã oraºul”, iar   de tirurile antiaeriene ºi de rãvãºitoarele
              aceastã afirmaþie este cu atât mai intrigantã   explozii ale covorului de bombe.”
              cu cât nu se limiteazã la a înfãþiºa artistic,         De un realism banal sunt mãrturisirile
              subiectiv Bucureºtiul, oraºul  copilãriei,      eului narator care, din creatura halucinantã
              adolescenþei, tinereþii ºi maturitãþii sale, ci  nãscutã de o mamã colosalã, revine brusc
              se identificã afectiv cu acesta ,,oraºul ar     în cotidianul nesemnificativ, spunând: ,,Mi-
              deveni propriul meu corp artificial, l-aº putea  aº fi dat ºi pielea de pe mine sã locuiesc în
              numi cu numele meu ºi l-aº putea umezi cu       una din ele [se referã la construcþiile cubiste
              dorinþele mele”, hoinãreºte prin trupul de      interbelice] cât mai veche ºi cât mai
              piatrã al oraºului ca ºi prin lumile ireale     întortocheatã, ºi nu în anonimele cutii de
              nãscute de fantezia sa, prin ,,continuum-ul     pantofi în care trãisem aproape toatã viaþa.”
              realitate-halucinaþie-vis”. În Orbitor aceastã  Reale, dar atât de familiare ºi intime încât
              perindare prin tãrâmul literaturii ºi  al       sunt percepute ca niºte ,,acoperiºuri
              oniricului devine expresia maternitãþii ºi a    fantastice”, sunt fabrica de pâine
              creaþiei, a trecutului ºi a reconstrucþiilor    ,,Pionierul”, zgomotul infernal al morii ,,încât
              monumentelor ºi ideologiilor: Bucureºtiul       duminica liniºtea era nefireascã ºi urechile-
              reconstruit dupã cumplitul bombardament         þi þârâiau de singurãtate”, turlele Mitropoliei,
              din 1943, purtând însemnele comunismului,       hotelul Negoiu, clãdirea A.S.E.-ului
              secera ºi ciocanul încruciºate într-o cununã    ,,ciupercile sucite ale bisericii ruse”,
              de spice, pãstreazã în picioare casa liftului   ,,aisbergul încadrat cu antene parabolice al
              unui bloc devenit o grãmadã de moloz, iar       Palatului Telefoanelor”, profilurile pe cer ale
              înãuntru Maria gãseºte ºi se gãseºte femeia     clãdirilor ce i se pãreau ,,fragmente din
              care hrãnise  la pieptul sãu, timp de           mintea, memoria ºi imaginaþia mea”:
              doisprezece ani, fluturele imens care acum      ,,fierãstrãul de sticlã al magazinului Victoria,
              reuºeºte sã se desprindã. Maria, femeia         turnul cu glob în vârf al blocului  Gallus,
              care lucrase ca liftierã într-un bloc de birouri  coºurile cenuºii ale termocentralei, cupola
              al unei societãþi petroliere româno-germane,    barocã a clãdirii C.E.C-ului” (altãdatã numitã
              este mama colosalã, a fluturelui ºi a           ,,burta de cristal a C.E.C-ului”), vizibile,
              scriitorului, ,,mai înaltã decât blocurile,     desigur  pânã ce ,,blocul construit peste
              rãsturnând camioanele ºi tramvaiele,            ºosea mi-a rãpit pentru totdeauna oraºul”.
              strivind cu tãlpi uriaºe chioºcurile de tablã,         ªi iar fãrâme de irealitate ca doze
              mãturând trecãtorii cu fusta ei de diftinã”,    zilnice ale unui dependent:


                                                                                                           11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16