Page 16 - 2009_revista_noastra_nr_31-32
P. 16
FEREASTRA
nefireascã, s-ar fi spus cã intreg maidanul e ranchiunea, fierea ºi veninul, laºitatea,
pustiit ca dupã cataclism.” imoralitatea.”
Dar, pe de altã parte, O scenã oarecum bizarã, aceea în
sentimentalismul unor personaje care vãd care Tudoran încearcã sã se sinucidã, iar
Bucureºtiul transfigurat, înfrumuseþat, pe în concepþia prietenilor lui, cei ce eºueazã
mãsura sufletului ºi viselor lor, dovedeºte o în aceastã încercare sunt cei mai perfecþi
dorinþã de creaþie, construcþie, cosmogonie rataþi, din cauzã cã a întâlnit o tânãrã
la o adicã, iar nu de evadare precum la flãmândã cãreia îi promite sã o ajute, numai
Cãrtãrescu. Citez din Întoarcerea din Rai: cã nu avea bani mãrunþi ºi gãseºte abia la
“Sã piarã tot, de la temelie! Alte oraºe, alte o prãvãlie foarte depãrtatã sã-i schimbe, iar
generaþii, alþi bãrbaþi - asta ne trebuie. Dacã când se întoarce, o vede pe fatã pe ºosea,
aº putea dãrîma întreg Bucureºtiul ºi sã lovitã de un automobil. Bucureºtiul este, în
clãdesc în locul lui o cetate a soarelui, un definitiv, în concepþia elidianã, spaþiul celor
oraº tânãr, alb, viril, pur! Un oraº fãrã mai adânci experienþe, ca ºi al celor mai
proxeneþi, fãrã bãtrâni, mai ales fãrã bãtrâni. banale eºecuri.
Unde sunt bãtrânii, acolo se adunã
○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○
JOC ªI JOACÃ
JOC ªI JOACÃ
JOC ªI JOACÃ
JOC ªI JOACÃ
JOC ªI JOACÃ
o abordare interdisciplinarã
o abordare interdisciplinarã
o abordare interdisciplinarã
o abordare interdisciplinarã
o abordare interdisciplinarã
TEXT LITERAR:
Ion Creangã
Ion Creangã
Ion Creangã
Ion Creangã - Amintiri din copilãrie
Ion Creangã
prof. CRINA
prof. CRINA
prof. CRINA TABLOU:
prof. CRINA
prof. CRINA
CAPOTÃ
CAPOTÃ
CAPOTÃ
CAPOTÃ Pieter Bruegel
CAPOTÃ
Pieter Bruegel
Pieter Bruegel
Pieter Bruegel - Jocuri de copii
Pieter Bruegel
distanþatoare a omului matur. De aici,
apare umorul, ca valoare de artã. Pornind
Creangã
Creangã
Experienþele ludice ale fiinþei umane în cãutarea timpului pierdut, CreangãCreangã
Creangã
trimit la acþiuni libere, situate în afara vieþii creeazã o viziune a lumii ca spectacol care
obiºnuite, fãrã vreun interes material direct, ilustreazã „copilãria copilului universal”.
care se petrec în ordine, dupã anumite Povestitorul este actorul care-ºi retrãieºte
reguli bine stabilite, suspendând temporar pe o scenã imaginarã, cu umor si deplinã
tot ceea ce þine de legi ºi uzanþe. Pe lângã participare, jocurile eliberatoare într-un
faptul cã este o cale de evadare din timp suspendat ºi într-un spaþiu mitic (satul
realitate, orice joc conferã fiinþei bucuria de- Humuleºti ºi zona de munte). Toate
a se afla în ipostaza de creator. Pentru momentele operei devin spectacole în
artist, jocul înseamnã creaþie, respectiv spectacol: prinderea muºtelor cu
construirea unei lumi, lume pe care ceaslovul, voluptatea scãldatului,
creatorul o poate controla. smântânitul oalelor, furatul cireºelor ºi al
Ion
Ion
Ion
În spaþiul literaturii române, IonIon pupezei. Mai mare fiind, aflat la ºcoala din
Creangã
Creangã
Creangã re-trãieºte (în plan literar) anii
Creangã Fãlticeni, Nicã descoperã plãcerea de a
Creangã
copilãriei (personajul Nicã), însã aduce în dansa sau jocurile erotice. Acest adevãrat
subtext (uneori ºi în text) oglinda roman al copilãriei prezintã astfel niºte
16