Page 16 - 2009_revista_noastra_nr_31-32
P. 16

FEREASTRA


             nefireascã, s-ar fi spus cã intreg maidanul e    ranchiunea, fierea ºi veninul, laºitatea,
             pustiit ca dupã cataclism.”                      imoralitatea.”
                    Dar,      pe     de     altã    parte,           O scenã oarecum bizarã, aceea în
             sentimentalismul unor personaje care vãd         care Tudoran încearcã sã se sinucidã, iar
             Bucureºtiul transfigurat, înfrumuseþat, pe       în concepþia prietenilor lui, cei ce eºueazã
             mãsura sufletului ºi viselor lor, dovedeºte o    în aceastã încercare sunt cei mai perfecþi
             dorinþã de creaþie, construcþie, cosmogonie      rataþi, din cauzã cã a întâlnit o tânãrã
             la o adicã, iar nu de evadare precum la          flãmândã cãreia îi promite sã o ajute, numai
             Cãrtãrescu. Citez din  Întoarcerea din Rai:      cã nu avea bani mãrunþi ºi gãseºte abia la
             “Sã piarã tot, de la temelie! Alte oraºe, alte   o prãvãlie foarte depãrtatã sã-i schimbe, iar
             generaþii, alþi bãrbaþi - asta ne trebuie. Dacã  când se întoarce, o vede pe fatã pe ºosea,
             aº putea dãrîma întreg Bucureºtiul ºi sã         lovitã de un automobil. Bucureºtiul este, în
             clãdesc în locul lui o cetate a soarelui, un     definitiv, în concepþia elidianã, spaþiul celor
             oraº tânãr, alb, viril, pur! Un oraº fãrã        mai adânci experienþe, ca ºi al celor mai
             proxeneþi, fãrã bãtrâni, mai ales fãrã bãtrâni.  banale eºecuri.
             Unde sunt bãtrânii, acolo se adunã

                       ○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○

                   JOC ªI JOACÃ
                   JOC ªI JOACÃ
                   JOC ªI JOACÃ
                   JOC ªI JOACÃ
                   JOC ªI JOACÃ
                                                o abordare interdisciplinarã
                                                o abordare interdisciplinarã
                                                o abordare interdisciplinarã
                                                o abordare interdisciplinarã
                                                o abordare interdisciplinarã
                                                                            TEXT LITERAR:
                                                               Ion Creangã
                                                               Ion Creangã
                                                               Ion Creangã
                                                               Ion Creangã - Amintiri din copilãrie
                                                               Ion Creangã
                                       prof. CRINA
                                       prof. CRINA
                                      prof. CRINA                               TABLOU:
                                       prof. CRINA
                                      prof. CRINA
                                           CAPOTÃ
                                           CAPOTÃ
                                           CAPOTÃ
                                          CAPOTÃ               Pieter Bruegel
                                          CAPOTÃ
                                                               Pieter Bruegel
                                                               Pieter Bruegel
                                                               Pieter Bruegel - Jocuri de copii
                                                               Pieter Bruegel
                                                               distanþatoare a omului matur. De aici,
                                                               apare umorul, ca valoare de artã. Pornind
                                                                                                 Creangã
                                                                                                 Creangã
                     Experienþele ludice ale fiinþei umane     în cãutarea timpului pierdut,  CreangãCreangã
                                                                                                 Creangã
              trimit la acþiuni libere, situate în afara vieþii  creeazã o viziune a lumii ca spectacol care
              obiºnuite, fãrã vreun interes material direct,   ilustreazã „copilãria copilului universal”.
              care se petrec în ordine, dupã anumite           Povestitorul este actorul care-ºi retrãieºte
              reguli bine stabilite, suspendând temporar       pe o scenã imaginarã, cu umor si deplinã
              tot ceea ce þine de legi ºi uzanþe. Pe lângã     participare, jocurile eliberatoare într-un
              faptul cã este o cale de evadare din             timp suspendat ºi într-un spaþiu mitic (satul
              realitate, orice joc conferã fiinþei bucuria de-  Humuleºti ºi zona de munte). Toate
              a se afla în ipostaza de creator. Pentru         momentele operei devin spectacole în
              artist, jocul înseamnã creaþie, respectiv        spectacol: prinderea muºtelor cu
              construirea unei lumi, lume pe care              ceaslovul, voluptatea scãldatului,
              creatorul o poate controla.                      smântânitul oalelor, furatul cireºelor ºi al
                                                       Ion
                                                       Ion
                                                       Ion
                     În spaþiul literaturii române,  IonIon    pupezei. Mai mare fiind, aflat la ºcoala din
              Creangã
              Creangã
              Creangã re-trãieºte (în plan literar) anii
              Creangã                                          Fãlticeni, Nicã descoperã plãcerea de a
              Creangã
              copilãriei (personajul Nicã), însã aduce în      dansa sau jocurile erotice. Acest adevãrat
              subtext (uneori ºi în text) oglinda              roman al copilãriei prezintã astfel niºte
                16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21