Page 17 - 2009_revista_noastra_nr_31-32
P. 17

FEREASTRA









































              delicii neasemãnãtoare cu nimic,                compoziþia, un grup de bãieþi ºi fete joacã
              echivalente cu importante aventuri ale          o parodie a unei cununii. Dupã trei secole,
              cunoaºterii.                                    în casa din Humuleºti, Nicã ºi fraþii lui se
                     Cu mai mult de trei secole înaintea      joacã „de-a biserica”, fãcând un zgomot
                                    Bruegel
                                    Bruegel
                 Creangã
                                    Bruegel
                 Creangã
                 Creangã
              lui CreangãCreangã, pictorul BruegelBruegel se inspirã din  infernal, spre disperarea mamei ºi
              tradiþia popularã flamandã, lumea þãranilor     satisfacþia maliþioasã a tatãlui.
              fiind foarte puþin atinsã de convenþiile               Deºi personajele nu au trãsãturi
              impuse de comportament ºi etichetã. Tema        individualizate, fiecare este surprins în
              tabloului Jocuri de copii este tipicã pentru    atitudini ºi cu expresii distincte. Personajele
                         Bruegel
                         Bruegel
              creaþia lui BruegelBruegel. Pictorul prezintã lumea  sunt animate prin pete de culoare,
                         Bruegel
              copiilor într-un tablou cu peste 230 de         aºternute de o mânã sigurã, care conferã
              personaje. Compoziþia cuprinde un numãr         o dinamicã puternicã întregii compoziþii.
              de nouãzeci ºi douã de jocuri diferite. Prin    Datoritã perspectivei deschise ºi parcã
              forþa lucrurilor se naºte comparaþia cu         infinite a strãzii, lumea prezentatã aici pare
              Rabelais
              Rabelais                                        sã existe în afara timpului.
              Rabelais
              Rabelais (Gargantua si Pantagruel) sau cu
              Rabelais
              „romanul” lui  CreangãCreangã (Amintiri din            În concluzie, nu ar fi o surprizã prea
                               Creangã
                               Creangã
                               Creangã
              copilãrie).                                     mare dacã dintre atâtea ºi atâtea
                     Tabloul este o metaforã cu trimitere     personaje, de undeva, din capãtul
              la universul celor adulþi. Jocurile de copii -  îndepãrtat al strãzii, ar dispãrea un bãiat
              nu întotdeauna pe deplin nevinovate -           care ar fi vãzut apoi pe o uliþã a
              reprezintã doar un pretext pentru               Humuleºtiului secolului al XIX-lea. Ar fi
              demascarea nebuniei omeneºti ºi a               bucuros cã jocurile continuã sã existe, s-ar
              prostiei. În centrul tabloului unde se          juca cu cercul, ar sta „caprã” pentru ca alþii
              intersecteazã douã strãzi reprezentând          sã sarã, s-ar sui într-un copac sau ar fi atras
              axele principale pe care se sprijinã            de apa cea rece ºi limpede a Ozanei.




                                                                                                          17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22