Page 19 - 2009_revista_noastra_nr_31-32
P. 19

FEREASTRA


              stabilitã de titlu, dar îndrãgostirile ºi vederile  ci mai degrabã despre ce este previzibil,
              sunt atât de diferite, încât spectacolul nu e   despre ce este permis, despre ce este
              pe atât de omogen pe cât se anunþã.             omenesc, despre boalã ºi periferie. Cel de-
                     Gabriel Liiceanu                         al treilea text este o chemare a speranþei,
                     Gabriel Liiceanu
                     Gabriel Liiceanu
                     Gabriel Liiceanu
                     Gabriel Liiceanu recunoaºte cã
              “proza e uºa interzisã la care bate periodic,   mai mult ºoptitã decât strigatã. Este lipsit
              furiº ori fãþiº”, iar în povestirea sa, instanþa  de melodramatic, dur ºi condensat, deºi AnaAna
                                                                                                       Ana
                                                                                                       Ana
                                                                                                       Ana
              narativã îºi drege vocea ºi anunþã ceea ce      Blandiana
                                                              Blandiana
                                                              Blandiana
                                                              Blandiana-prozator este subiectivã ºi
                                                              Blandiana
              va urma: texte inedite, lipsite de senzaþional  femininã. Un scurt metraj alb-negru care nu
              ºi telenovelã, în care dragostea rãmâne         are nevoie de coloanã sonorã.
              adesea nespusã, niciodatã împãrtãºitã.                 Povestea mea preferatã trebuie sã
                                     Liiceanu
                                     Liiceanu
                                     Liiceanu
              “Iubirea cu crini” a lui LiiceanuLiiceanu reuºeºte sã  fie cea a lui Nicolae ManolescuNicolae Manolescu. Pentru cã
                                                                          Nicolae Manolescu
                                                                          Nicolae Manolescu
                                                                          Nicolae Manolescu
              se pãstreze în afara melodramaticului, deºi     este un pahar de cristal din punct de vedere
              textul are o anumita valoare biograficã, dar    stilistic, atmosfera de ºpriþ ºi hamsii prãjite
              îmi aduce aminte de altele, subiectul           nu este apãsãtoare, ci surprinzãtoare. Mi-e
              implicând anumite artificii care nu sunt pe     teamã sã nu alunec în rezumatul acestui text
              gustul meu, anumite stângãcii. Aº fi vrut sã    copleºitor, înfricoºãtor, românesc, minunat.
              mã regãsesc în personajul principal, dar un     Ni se spune cã este scris într-o scurtã pauzã
              Bucureºti romantic al anilor ’50 nu-mi          pe care autorul a luat-o de la “Istoria
              vorbeºte mie. Dupã acest prim discurs, te       literaturii române”. Nu poate decât sã mã
              lepezi oarecum de prejudecãþile referitoare     mire ºi sã mã bucure.
              la autori: nu este nimic politic, nu conþine           Pe Ioana PârvulescuIoana Pârvulescu o citeºti dupã
                                                                         Ioana Pârvulescu
                                                                         Ioana Pârvulescu
                                                                         Ioana Pârvulescu
              cuvântul “lichea”, nu are nimic de a face cu    ce treci de Buzãu. Te grãbeºti, vrei sã afli
              obsesia lustraþiei. Mã întreb cum aº fi citit-o  ce se întâmplã, dar nu sari niciun rând
              dacã aº fi renunþat din prima la orizontul meu  pentru cã e pãcat. Citeºti cu gândul la
              de aºteptare?...                                Cioran
                                                              Cioran
                                                              Cioran
                                                              Cioran
                                                              Cioran ºi la mansarde un text fragmentat,
                     ªi cea de-a doua poveste este tot a      o poveste prea dureroasã pentru un discurs
              Bucureºtiului cãruia îi este potenþatã tuºa     fluid, care se încheie original cu “dãri de
              boemã pânã când pare din metroul parizian.      seamã” din exterior. Acest ultim text
              Adriana Bittel scrie despre o  cãdere în
              Adriana Bittel                                  plaseazã dragostea în context social, fãrã
              Adriana Bittel
              Adriana Bittel
              Adriana Bittel
              dragoste timidã, subtilã, într-o lume a         a accentua drama ºi fãrã a da vreun verdict.
              exteriorizãrii prin artã. Dacã metafora lui     Naratorul supratextual îºi invitã cititorul sã
              Liiceanu
              Liiceanu
              Liiceanu a fost crinul, scriitoarea este mai
              Liiceanu                                        judece ºi sã aibã pãreri de rãu, îl invitã sã
              Liiceanu
              prudentã: dragostea ca o patã carmin pe o       se mire ºi sã strângã din dinþi. Rãmâne sã
              bluzã albã. Personajele au timp sã devinã       te hotãrãºti, cititor întotdeauna ipocrit, dacã
              oameni. Nu sunt ceea ce par, lucru care nu      vrei sã colaborezi în povestea cu  YY YY Yannann
                                                                                                       ann
                                                                                                       ann
                                                                                                       ann
              te neliniºteºte în 20 de pagini, iar de Ludi    T T T T Tiersen ºi cu nori subþiri pe fundal.
                                                               iersen
                                                               iersen
                                                               iersen
                                                               iersen
              poþi tu însãþi sã te îndrãgosteºti, ar fi jucat        Dacã ai luat trenul de 6 spre Focºani,
              de Romain Duris cu ochii dintr-un tablou        când deja e iarnã ºi deja e noapte, acum ai
              impresionist.                                   ajuns acasã ºi am impresia cã plouã mãrunt.
                     Ana Blandiana                            Sau poate eºti mai norocos decât mine ºi
                     Ana Blandiana este ea însãºi. Multã
                     Ana Blandiana
                     Ana Blandiana
                     Ana Blandiana
              poezie în povestirea ei cu titlu de             ninge. Sigur te-ai uitat lung pe geamul
              blockbuster, poezie care cade numai bine,       trenului care din afarã nu e deloc
              dat fiind faptul cã acum ai trecut bine de      impresionant. Ai þinut în mânã o fereastrã
              Ploieºti ºi totul se murdãreºte. Alegoria este  cãtre coup de foudre. Ai simþit cum þi se
              evidentã, puternicã, dar se desfãºoarã          contractã cristalinul când te uitai când la
              nedescoperitã. Dragostea ei este intensã ºi     luminile oraºului, când la nasul tãu lipit de
              exteriorizatã, deºi vocea preferatã de          geam?
              autoare este cea a personajului masculin,                     IOANA   ALEXANDRU
              care nu vorbeºte despre “a se îndrãgosti”,                                clasa a XI-a E
                                                                                                          19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24