Page 55 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 55

IDEI   ÎN   DIALOG

          prof. Răzvan SĂCRIERU

                      O comoară cartografică



                         uniristă din anul 1866



                           Începuturile învățământului geografic la

                                      Colegiul Național „Unirea”

               Arhiva Colegiului Național „Unirea” cuprinde,
        printre altele, o adevărată comoară cartografică: un
        album de planșe istorico-geografice realizate de elevii
        primei promoții, sub îndrumarea profesorului Ștefan
                                         1
        Neagoe. Pe coperta acestui album apare următoarea
        mențiune: „Geografia Antică desenată de studinții cla-
        sei I, Gimnasiului Focsani”. Nu avem cunoștință dacă
        alte colegii centenare dețin astfel de lucrări, realizate
        de elevi, cu o asemenea vechime. Ne propunem să
        analizăm aceste planșe încercând să înțelegem modul
        în care au fost realizate, baza cartografică folosită și
        finalitatea didactică avută în vedere de profesor.
               Această comoară cartografică a fost șlefuită pe
        parcursul a trei luni (martie – mai 1866) de către elevii
        conștiincioși ai singurei clase din gimnaziul proaspăt
        înființat (7 ianuarie 1866), sub îndrumarea directoru-
        lui, profesor Ștefan Neagoe. Ne surprinde, în primul
        rând, pasiunea cu care profesorul Neagoe preda toate
        disciplinele de studiu: Limba română, Istoria români-
        lor, Geografia, Istoria Vechiului Testament, Limba
        franceză, Matematica și Cosmografia. A iubit atât de
        mult limba latină încât prima disciplină din catalog se
        intitula:  „Limba  Latina  pururea  în  comparație  cu
        Limba româna și traducere din Epitomes”.
               Născut la 18 noiembrie 1838, în satul Micăsasa
        din Podișul Transilvaniei, Ștefan Neagoe a urmat stu-
        diile primare în comuna natală, iar pe cele gimnaziale
        la Blaj; ulterior, a absolvit Academia din Sibiu (secția
        juridică). În străinătate, și-a continuat studiile la Viena
        și le-a finalizat la Roma unde a susținut teza de docto-
        rat cu titlul „Romanitas populi inter fluvium Tisa,
        Danubium et Mare Ponticum”, în prezența Papei Pius           Din  cauza  prigoanei  austro-ungare  din
        al IX-lea. Titlul tezei ne indică o gândire geografică  Transilvania, Ștefan Neagoe trece Carpații și lucrează
        axată pe o poziționare riguroasă a problemei supusă   la început ca magistrat în București, apoi se dedică
        analizei.                                             învățământului, activând în Focșani și Bârlad. La vâr-
               Credem că Ștefan Neagoe s-a îndrăgostit de     sta de 28 de ani, este numit, prin decret al Domnitoru-
        geografie în timpul studiilor gimnaziale, la Blaj, unde  lui Alexandru Ioan Cuza, profesor al Gimnaziului din
        a învățat după manualul de geografie în trei volume al  Focșani.
        profesorului Ioan Rus „Icoana Pămentului” (1842),            După jumătate de secol de la acel moment,
        lucrare care a constituit decenii de-a rândul temelia  profesor V. V. Haneș caracteriza astfel munca primului
        învățământului  geografic  românesc  și  îndreptar    director: „Profesorul Neagoe e într-o activitate febrilă,
                                                  2
        științific pentru elevii școlilor de pretutindeni . De ase- ba  ocupându-se  de  tinerii  săi  elevi,  ba  cerând
        menea, la Universitatea din Viena a avut ocazia să cu- indicațiuni de la minister pentru felurile cum să ur-
        noască  rezultatele  școlii  geografice  și  cartografice  meze învățăturile în acest gimnaziu, ba luptând cu pri-
        austriece de la mijlocul secolului al XIX-lea: hărți bine  măria  locală  pentru  atâtea  cerințe  materiale,  ce
        lucrate, atât din punctul de vedere al preciziei, cât și  necesită o școală nouă”. Materialul didactic aflat în
        din punct de vedere artistic, pe rețele de triangulație  patrimoniul școlii în anul 1866 cuprindea: un glob ce-
        primordială, completate de triangulări de ordine se-  lestru și altul terestru, un planiglob antic, o hartă a
        cundare. 3                                            Europei, a Asiei, a Africii, o hartă a Imperiului Roman

            REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54                                                                       51
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60