Page 55 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 55
IDEI ÎN DIALOG
prof. Răzvan SĂCRIERU
O comoară cartografică
uniristă din anul 1866
Începuturile învățământului geografic la
Colegiul Național „Unirea”
Arhiva Colegiului Național „Unirea” cuprinde,
printre altele, o adevărată comoară cartografică: un
album de planșe istorico-geografice realizate de elevii
primei promoții, sub îndrumarea profesorului Ștefan
1
Neagoe. Pe coperta acestui album apare următoarea
mențiune: „Geografia Antică desenată de studinții cla-
sei I, Gimnasiului Focsani”. Nu avem cunoștință dacă
alte colegii centenare dețin astfel de lucrări, realizate
de elevi, cu o asemenea vechime. Ne propunem să
analizăm aceste planșe încercând să înțelegem modul
în care au fost realizate, baza cartografică folosită și
finalitatea didactică avută în vedere de profesor.
Această comoară cartografică a fost șlefuită pe
parcursul a trei luni (martie – mai 1866) de către elevii
conștiincioși ai singurei clase din gimnaziul proaspăt
înființat (7 ianuarie 1866), sub îndrumarea directoru-
lui, profesor Ștefan Neagoe. Ne surprinde, în primul
rând, pasiunea cu care profesorul Neagoe preda toate
disciplinele de studiu: Limba română, Istoria români-
lor, Geografia, Istoria Vechiului Testament, Limba
franceză, Matematica și Cosmografia. A iubit atât de
mult limba latină încât prima disciplină din catalog se
intitula: „Limba Latina pururea în comparație cu
Limba româna și traducere din Epitomes”.
Născut la 18 noiembrie 1838, în satul Micăsasa
din Podișul Transilvaniei, Ștefan Neagoe a urmat stu-
diile primare în comuna natală, iar pe cele gimnaziale
la Blaj; ulterior, a absolvit Academia din Sibiu (secția
juridică). În străinătate, și-a continuat studiile la Viena
și le-a finalizat la Roma unde a susținut teza de docto-
rat cu titlul „Romanitas populi inter fluvium Tisa,
Danubium et Mare Ponticum”, în prezența Papei Pius Din cauza prigoanei austro-ungare din
al IX-lea. Titlul tezei ne indică o gândire geografică Transilvania, Ștefan Neagoe trece Carpații și lucrează
axată pe o poziționare riguroasă a problemei supusă la început ca magistrat în București, apoi se dedică
analizei. învățământului, activând în Focșani și Bârlad. La vâr-
Credem că Ștefan Neagoe s-a îndrăgostit de sta de 28 de ani, este numit, prin decret al Domnitoru-
geografie în timpul studiilor gimnaziale, la Blaj, unde lui Alexandru Ioan Cuza, profesor al Gimnaziului din
a învățat după manualul de geografie în trei volume al Focșani.
profesorului Ioan Rus „Icoana Pămentului” (1842), După jumătate de secol de la acel moment,
lucrare care a constituit decenii de-a rândul temelia profesor V. V. Haneș caracteriza astfel munca primului
învățământului geografic românesc și îndreptar director: „Profesorul Neagoe e într-o activitate febrilă,
2
științific pentru elevii școlilor de pretutindeni . De ase- ba ocupându-se de tinerii săi elevi, ba cerând
menea, la Universitatea din Viena a avut ocazia să cu- indicațiuni de la minister pentru felurile cum să ur-
noască rezultatele școlii geografice și cartografice meze învățăturile în acest gimnaziu, ba luptând cu pri-
austriece de la mijlocul secolului al XIX-lea: hărți bine măria locală pentru atâtea cerințe materiale, ce
lucrate, atât din punctul de vedere al preciziei, cât și necesită o școală nouă”. Materialul didactic aflat în
din punct de vedere artistic, pe rețele de triangulație patrimoniul școlii în anul 1866 cuprindea: un glob ce-
primordială, completate de triangulări de ordine se- lestru și altul terestru, un planiglob antic, o hartă a
cundare. 3 Europei, a Asiei, a Africii, o hartă a Imperiului Roman
REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54 51