Page 57 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 57
IDEI ÎN DIALOG
Tema „Iberia” sau „Hispania” prezintă teri-
toriul aflat la sud de Munții Pirinei. Planșa elevului
Ștefan Rainu cuprinde și provinciile romane nord-
9
africane Mauretania și Numidia, aflate la vest de
Cartagina. Harta surprinde cuceririle romane din 201
î.Hr, după al doilea război punic. În acel moment,
Roma, câștigând posesiunile Cartaginei, împarte teri-
toriul în două provincii: Hispania Citerior (contur gal-
ben) și Hispania Ulterior (contur roșu).
(episodul exodului) din Egipt către muntele Sinai,
Deșertul Arabiei și, în final, Țara Canaanului (sec. al
XIII-lea î. Hr.). Era o hartă deosebit de utilă profeso-
rului Ștefan Neagoe atunci când preda Istoria Vechiu-
lui Testament.
Tema „Grecia Antică” surprinde mozaicul de
provincii existente în acest spațiu geografic, în secolul
al V-lea î.Hr.: Pelopones, Elada, Thesalia, Epir, Iliria,
1
Macedonia și Tracia. Elevul Ștefan Gheorghiu , fo-
losind diverse culori, insistă asupra limitelor acestor
provincii. În acea perioadă, cetățile Sparta și Atena do-
minau regiunea din punct de vedere politic și militar,
iar harta era fără îndoială utilă în explicarea campanii-
lor militare.
Asia Mică a fost, poate, cea mai grea temă din
punctul de vedere al complexității, cuprinzând foarte
multe detalii din perspectivă geografică și toponimică.
1
Elevul Suchias Ohanes se achită magistral de această
datorie insistând chiar și asupra detaliilor morfologice
Nordul acestei regiuni este subiectul unei alte ale bazinului Mării Negre. Prezintă multitudinea de
teme, respectiv „Macedonia și Tracia”. S-a păstrat o provincii ale Anatoliei și, mai ales, Armenia Mare,
singură planșă, cea a elevului Constantinescu Ion . locul de naștere al strămoșilor săi. Analizând și alte
1
Acesta insistă asupra rețelei hidrografice, însă, din pă- planșe realizate de acest elev, apreciem că a fost cel
cate, face o confuzie atunci când scrie numele acelor mai bun cartograf al clasei.
provincii (le inversează). În concluzie, finalitatea planșelor istorico-geo-
Tema „Egiptul Antic” surprinde momentul de grafice realizate de elevii uniriști în anul 1866, sub co-
maximă înflorire a Imperiului egiptean (sec. al XVI- ordonarea profesorului Ștefan Neagoe, o reprezintă
lea î. Hr.), cu cele trei provincii din lungul Nilului. Ele- formarea unor reprezentări cognitive despre locuri
vul Daniil Pavel cartează traseul urmat de evrei care reprezentau subiectul unor teme studiate inter-
1
disciplinar.
REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54 53