Page 57 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 57

IDEI   ÎN   DIALOG
               Tema „Iberia” sau „Hispania” prezintă teri-
        toriul aflat la sud de Munții Pirinei. Planșa elevului
        Ștefan Rainu cuprinde și provinciile romane nord-
                      9
        africane  Mauretania  și  Numidia,  aflate  la  vest  de
        Cartagina. Harta surprinde cuceririle romane din 201
        î.Hr, după al doilea război punic. În acel moment,
        Roma, câștigând posesiunile Cartaginei, împarte teri-
        toriul în două provincii: Hispania Citerior (contur gal-
        ben) și Hispania Ulterior (contur roșu).










                                                              (episodul  exodului)  din  Egipt  către  muntele  Sinai,
                                                              Deșertul Arabiei și, în final, Țara Canaanului  (sec. al
                                                              XIII-lea î. Hr.). Era o hartă deosebit de utilă profeso-
                                                              rului Ștefan Neagoe atunci când preda Istoria Vechiu-
                                                              lui Testament.







               Tema „Grecia Antică” surprinde mozaicul de
        provincii existente în acest spațiu geografic, în secolul
        al V-lea î.Hr.: Pelopones, Elada, Thesalia, Epir, Iliria,
                                                      1
        Macedonia și Tracia. Elevul Ștefan Gheorghiu , fo-
        losind diverse culori, insistă asupra limitelor acestor
        provincii. În acea perioadă, cetățile Sparta și Atena do-
        minau regiunea din punct de vedere politic și militar,
        iar harta era fără îndoială utilă în explicarea campanii-
        lor militare.

















                                                                     Asia Mică a fost, poate, cea mai grea temă din
                                                              punctul de vedere al complexității, cuprinzând foarte
                                                              multe detalii din perspectivă geografică și toponimică.
                                                                                    1
                                                              Elevul Suchias Ohanes se achită magistral de această
                                                              datorie insistând chiar și asupra detaliilor morfologice
               Nordul acestei regiuni este subiectul unei alte  ale bazinului Mării Negre. Prezintă multitudinea de
        teme, respectiv „Macedonia și Tracia”. S-a păstrat o  provincii ale Anatoliei și, mai ales, Armenia Mare,
        singură planșă, cea a elevului Constantinescu Ion .   locul de naștere al strămoșilor săi. Analizând și alte
                                                          1
        Acesta insistă asupra rețelei hidrografice, însă, din pă-  planșe realizate de acest elev, apreciem că a fost cel
        cate, face o confuzie atunci când scrie numele acelor  mai bun cartograf al clasei.
        provincii (le inversează).                                   În concluzie, finalitatea planșelor istorico-geo-
               Tema „Egiptul Antic” surprinde momentul de     grafice realizate de elevii uniriști în anul 1866, sub co-
        maximă înflorire a Imperiului egiptean (sec. al XVI-  ordonarea profesorului Ștefan Neagoe, o reprezintă
        lea î. Hr.), cu cele trei provincii din lungul Nilului. Ele-  formarea unor reprezentări cognitive despre locuri
        vul  Daniil  Pavel cartează  traseul  urmat  de  evrei  care reprezentau subiectul  unor teme studiate inter-
                          1
                                                              disciplinar.
            REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54                                                                       53
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62