Page 59 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 59

IDEI   ÎN   DIALOG

          prof. Maria ZGĂBÂRDICI

                           TURCIA între rigorile



          tradiționaliste și modernitatea



                                    vieții cotidiene




               Există cel puțin un „avantaj” atunci când nu ai
        mașină personală: trebuie să folosești mijloacele de
        transport în comun. Eu merg uneori cu tramvaiul, care
        este mai mult un metrou de suprafață, și am învățat să
        mă bucur de fiecare călătorie pentru că este un bun pri-
        lej pentru a observa oamenii din jurul meu.
               O imagine emblematică mi-a rămas în minte
        dintr-o zi de duminică după-amiază... două doamne
        cam de aceeași vârstă stau pe o bancă în tramvai: una
        are buzele botoxate, operație la nas (nasul fin, cârn
        este obsesia turcoaicelor), părul lung cu șuvițe blonde,
        blugi mulați, cu tăieturi pe genunchi, fard și machiaj
        făcute după un tutorial profesionist, cizme cu toc înalt;
        cealaltă cu hijab/ baticul turcesc prins cu agrafe după
        rigorile musulmane-sunt cel puțin patru moduri dife-
        rite de a purta baticul în Turcia, vălul islamic turcesc
        fiind o sinteză între tradiția arabă și modernitatea eu-
        ropeană, haină lungă până la glezne de un material nu
        foarte pretențios, pantofi cu o talpă platformă, fața ne-
        fardată, privirea aspră. Cele două femei întruchipează
        Turcia de astăzi.
               Aceasta este sinteza unei societăți care este
        într-o  continuă,  dar  ușor  lentă  transformare,  sub
        influența globalizării care a pătruns și în Turcia, în
        ciuda eforturilor de a demonstra că țara nu are nevoie
        de nimic din exterior. Acum tocmai se testează un pro-
        totip de mașină electrică pe care o vor fabrica pe plat-
        forma auto din Bursa. Toată lumea este entuziasmată
        că se va produce o mașină turcească. Societatea încă
        nu a depășit complexul Sevrès, mai ales că oamenii,
        când sunt copii și adolescenți, sunt supuși unei intense
        educații școlare prin care se militează pentru „Let’s
        make Turkey great again”. Puțini sunt cei ce nu inte-
        riorizează profund această idee. Aceia care au plecat
        din țară de-a lungul anilor sunt priviți mai degrabă cu
        dispreț. Este adevărat că Turcia este așezată într-o zonă
        „fierbinte” din punct de vedere politico-militar și nu
        este ușor să facă față provocărilor contemporane da-
        torate situațiilor confuze interne și din țările din re-
        giune.
               Familiile turcești pot fi împărțite în trei cate-
        gorii: familia tradițională musulmană, care are trei-
        patru  copii,  crescuți  de  o  mamă  casnică;  familia
        tradițională  musulmană  care  a  făcut  mici  concesii
        lumii moderne - doi copii, unele mame au serviciu și
        poartă haine moderne, fără a încălca regulile musul-
        mane - batic și tot corpul acoperit; familia modernă -
        maximum doi copii, haine „europene”, ambii soți au
        serviciu. Două lucruri au în comun toate familiile, in-
        diferent de raportarea lor la lumea modernă: fac tot po-
        sibilul să locuiască într-un apartament cât mai mare și

           REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54                                                                        55
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64