Page 25 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 25

MOD / MODEL

                        grafica: Oana Răducan                     Conținutul umoristic și observațiile referitoare la
                                                           profesii sunt prefigurate și într-un alt senryū în care se
                                                           sugerează oboseala resimțită de un cal care își așteaptă
                                                           de mult timp stăpânul în fața localului în care acesta a
                                                           intrat să guste dengaku . Începând să lovească pământul
                                                                                 16
                                                           cu copita, calul este certat de stăpân .
                                                                                              17
                                                                  Popularitatea acestui gen de poezie poate fi ob-
                                                           servată și în următoarele epoci din istoria Japoniei și
                                                           chiar astăzi , traversând mai multe perspective, precum
                                                                      18
                                                           idealismul,  realismul  social  și  individualismul ,  în
                                                                                                            19
                                                           senryū-ul scris de salariați fiind redată dinamica vieții
                                                           din companie și de familie cu toate imperfecțiunile ei .
                                                                                                               20
                                                                  Angajații companiilor din Japonia se înscriu într-
                                                           o cultură bine definită, din care nu lipsesc normele de
                                                           conduită, simțul responsabilității și anumite principii care
                                                           își au rădăcinile în confucianism, despre acestea scriindu-
                                                           se în această subcategorie a senryū-lui. Relația cu colegii,
                                                           cu membrii familiei și cu superiorii, problemele întâm-
                                                           pinate în cadrul companiei, orele suplimentare, precum
                                                           și modul de comunicare cu ceilalți conturează o identitate
                                                           – aceea a unui sarariiman (angajat al unei companii). El
                                                           întruchipează superioritatea masculină, reușita, puterea,
                                                           modelul fiind unul în continuare susținut de instituții și
                                                                     21
                                                           corporații .  Acesta,  în  schimbul  recompenselor,  al
                                                           siguranței și al protecției, dă dovadă de loialitate și are o
                                                                                22
                                                           atitudine de supunere , considerându-se că ar trebui să
                                                           accepte, atunci când i se propune, să fie transferat într-o
        altă localitate pentru a lucra (“fenomenul” tanshinfunin) . Și în anii ’70, japonezii își doreau confortul și
                                                                23
        siguranța oferite de un loc de muncă în marile întreprinderi, multe femei din Japonia visând să se căsătorească
                        24
        cu un sarariiman . Cu toate acestea, răceala dintre cei doi caracterizează relația viitoare, răceală care contribuie
        și la imposibilitatea creării unei relații desăvârșite cu copiii . Mai mult decât atât, identitatea lor se construiește
                                                                25
        mai degrabă în raport cu firma pentru care își sacrifică existența, atunci când ies la pensie fiind priviți ca niște
        “frunze umede care au căzut” . În anii 1990, stresul a devenit un subiect mult discutat, crescând și numărul
                                     26
        ratei de suicid în rândul bărbaților de vârstă mijlocie,
        o altă preocupare fiind cea pentru scăderea numărului
                                                     27
        celor care mor prin epuizare la locul de muncă .
               În ceea ce privește dinamica relației dintre
        soți, pe care o vom analiza discutând în continuare
        conținutul unor senryū, aceasta, deși în ultimii ani s-
        a mai schimbat ca urmare a influențelor occidentale,
        continuă linia tradițională, bărbații căutând o parte-
        neră ascultătoare, care să fie cea, aleasă “și nu cea
        care, alege”, fiecare desfășurându-și activitatea – di-
                                                    28
        ferită de cea a partenerului - într-un alt spațiu , ceea
        ce conduce la o distanțare emoțională. Pentru un sa-
        rariiman, ceea ce îl împlinește, scopul vieții (ikigai-
        ul) poate avea mai multe nuanțe: compania, căreia i
           29
        se dedică , existând și unii care construiesc o relație
                 30
        mai apropiată de familie și au grijă de copii, deși sunt
                                       31
        adesea percepuți diferit de colegi . Puțini își regăsesc
        acest ikigai în spațiul familial, în timp ce pentru alții,
        acest ideal s-a transformat într-un nou motiv de îngri-
              32
        jorare . De asemenea, în ceea ce îi privește pe alții,
        deziluzia este una și mai mare, întrucât nici compania,
        nici familia nu constituie resurse ale împlinirii inte-
              33
        rioare . Adesea, în manga, acești sarariiman sunt
        caricaturizați . Nu doar manga, ci și ziarele japoneze
                     34
        încurajează exprimarea umorului prin existența unor
        rubrici pline de comentarii, care contrabalansează ca-
                               35
        racterul serios al știrilor , în publicațiile din Japonia
        fiind promovat senryū. Salariatul japonez este privit
        cu umor și într-un articol apărut pe 14 ianuarie 2000

            REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54                                grafica: Diana Stoica                  21
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30