Page 23 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 23
MOD / MODEL
Biblie, din mitologia greacă, cea română,
ca și din cultura orientală. Exemplele sunt
nenumărate. Povestea biblică “Samson și
Dalila” a inspirat pictori și compozitori.
Giuseppe Verdi a creat opere nemuritoare
având ca model de inspirație capodopere
literare scrise de Shakespeare, Victor
Hugo sau Alexandre Dumas. Mozart a
compus opera Don Giovanni, inspirată de
piesa “El burlador de Sevilla” scrisă în
secolul al XVII-lea de către preotul spa-
niol Tirso de Molina. Mitul lui Don Juan
l-a inspirat și pe Moliere, dar și pe Byron,
ca și pe mulți alți scriitori, devenind un
model al libertinului, sau în alte versiuni
și interpretări, un model al unui om liber,
desprins de norme tradiționale. Ceai-
kovski a compus operele „Dama de pică”
și „Evgheni Oneghin” după cărțile lui
Pușkin, iar celebrele sale balete „Lacul le-
grafica: Eliza Vlăsceanu bedelor” și „Spărgătorul de nuci”, primul
inspirat de o legendă populară, al doilea
– copil. Formula include părinte și învățător în egală - de basmul lui Hoffmann.
măsură. Cred ca este valabilă și pentru alte popoare. Exemplele pot continua, însă voi încheia cu o
Amos Oz considera că modul cel mai bun și mai efi- carte renumită în toată lumea, de inspirație transilvană:
cace de a cunoaște și de a înțelege alte popoare, alte „Contele Dracula”, cartea scriitorului irlandez Bram
civilizații, alte culturi, alt mod de viață, este cartea, Stoker, apărută în anul 1897. Romanul a fost transpus
creațiile literare ale respectivului popor. Mai mult pe ecran în câteva versiuni, cea mai recentă și mai ce-
chiar decât călătoriile în acele locuri. lebră fiind a regizorului american Francis Ford Cop-
Cărțile au constituit model de inspirație din pola în 1992. Povestea contelui Dracula aduce anual
cele mai vechi timpuri pana in zilele noastre pentru mii de turiști în România și cozi interminabile pentru
pictori, sculptori, poeți, compozitori, cineaști. În toate vizita la castel. Dar merită!
muzeele din lume se pot admira lucrări inspirate din
REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54 grafica: Irina Chiriță 19