Page 61 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 61

Beatrice Maria ALEXANDRESCU                              CRONICA  ARTELOR

                       studentă în anul al III-lea
         Facultatea de Limbi Străine - Universitatea București


         Anatomia spațiului în romanul


                     ,,Vremea minunilor”




                 de Cătălin Dorian Florescu




               ,,Acum nu suntem la cinema, suntem în reali- el devenind un supus al viciilor din a căror cauză nu
        tate.”  notează  Cătălin  Dorian  Florescu,  scriitorul poate pătrunde în libertate. Aproape întotdeauna când
        elvețian de origine română, la începutul romanului localizează un spațiu nou, Alin îl asimilează unei im-
        ,,Vremea minunilor”, o operă construită din amintirile agini din trecut, lăsând spațiile și timpurile să circule,
        acestuia despre România în perioada comunistă și des- nefixându-le pe primele într-un prezent personal, așa
        pre drumul care îl poartă în America și în Italia, res- cum se întâmplă în cazul lui Sanowsky.
        pectiv despre viața în aceste state. Textul împletește       Într-un spațiu al confesiunii, băiatul urmărește
        spațiul parcurs în timpul călătoriei, spațiul încărcat de experiența tatălui de după momentul plecării de acasă,
        o  componentă  dinamică,  cu                                            acesta descriind atât perifericul, cât
        spațiul în care personajele rămân                                       și centrul, între care se pot întâlni
        blocate în limitele dictaturii, ale                                     similitudini,  precum  băltoacele,
        ideologiilor și, implicit, în pro-                                      adâncul incomplet, marginile izo-
        priile spaime și nesiguranțe.                                           lându-l și lipsindu-l de sentimentul
               Lucrarea își propune să                                          apartenenței. Tatăl, un personaj în
        analizeze modul în care spațiile,                                       jurul căruia se dezvoltă o narațiune
        fie  cele  marcate  de  deplasarea                                      care extinde traseul parcurs de Alin
        dintr-un punct în altul din dorința                                     și evoluția interioară a eroului care
        de a trata boala rară a copilului                                       suprapune  imaginea  tatălui  peste
        sau una mai comună, cea a lipsei                                        cea a lui Superman, pornește, ase-
        de libertate, fie spațiile din do-                                      meni  băiatului,  dintr-un  centru
        meniul oniricului sau din cel al                                        emoțional, familial, spre un centru
        cinematografiei,  care  îmbracă                                         străin, economic, politic, pentru a
        amintirile cu secvențe, replici și                                      continua studiile și a se integra într-
        personaje  din  filmele  italiene,                                      un mediu profesional. Despărțirile
        din  serialele  americane  și  din                                      de locul de natal, de liniștea pă-
        desenele  animate,  interferează,                                       mântului care a simțit pașii fiecă-
        construindu-se un spațiu multidi-                                       ruia   se   petrec   în   tăcere,
        mensional, în care Alin se pierde                                       comunicarea  realizându-se  prin
        și se regăsește prin memoria ol-                                        acțiuni și gesturi scurte, prin înmâ-
        factivă,  vizuală,  tactilă  sau                                        narea  unui  obiect,  prin  curățarea
        emoțională, relegându-se de alte                                        unor părți ale corpului, prin săru-
        diviziuni ale timpului, cărora le                                       tări, eroul lui Alin menționând im-
        aparține, printre altele, și mama                                       posibilitatea luării unui rămas-bun
        sa, de care stă despărțit în timpul călătoriilor sale.  de la tatăl său, care rămâne inert lângă trenul ce ur-
               În romanul lui Florescu, spațiile se află sub o mează să se pună în mișcare. Pentru oamenii de la sat,
        încordare ce ține de încercarea de a-l defini pe fiecare: părăsirea și trecerea dintr-un spațiu într-altul nu au o
        în Italia, Alin descoperă în apus, în cromatica astrelor semnificație specială, poate pentru că se știe că va fi o
        și în senzația lăsată de unt pe papilele sale România, reîntoarcere, poate pentru că nu există o conștiință a
        acel ,,acasă” al său, în timp ce identifică America cu desprinderii, a nerevenirii, a unei detașări lungi și într-
        locul în care ,,bărbați în maiouri conduc mașini gal- o singură direcție. Plecările lui Alin și ale tatălui său
        bene și numără bani verzi de hârtie” . Dar America lui se înnoadă în mai multe puncte: trenul face ,,tadam-
                                          1
        nu coincide cu radiografia lui Sanowsky, cel care de- tadam” , câțiva călători cântă despre o fată Maria pe
                                                                     3
                           2
        cupează un ,,la noi” străin, confuz, tulbure, ca și când care o iubesc sub tei, în plecarea tatălui aflându-se
        s-ar fi separat inconștient de orice semn al vreunui  ceva aproape mitic, care sugerează ruperea unui țesut
        spațiu. Pentru Sanowsky și cei ca acesta, spațiul se  din corpul spațial individual: ,,Doar știi cum sunt tre-
        desprinde de nostalgie, de praful timpului care a curs, nurile noastre. De patruzeci de ani, când pornesc ele,

           REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50                                                                        59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66