Page 56 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 56

CRONICA  ARTELOR                                          Prof. Crina CAPOTĂ


                                                         Împreună



                                           de Anna Gavalda




                                             Anna Gavalda     cinci părţi şi un epilog; apar elemente de postmoder-
                                      este noul star al litera-  nitate: intertextualitate, inserturi din istoria Franţei, tri-
                                      turii franceze, primele  miteri la alte arte: pictură, scrisorile lui Van Gogh,
                                      sale volume fiind pre-  muzică, decupaje, flash-uri, totul succedându-se într-
                                      miate  la  importante   un ritm alert care dă impresia de viaţă trepidantă ce
                                      concursuri  de  proză,  nu-i lasă pe oameni pradă disperării, deşi, în diverse
                                      având mare succes de    momente, îşi face simţită prezenţa ideea abandonării
                                      public şi fiind traduse  luptei. Finalul stă sub semnul reuşitei, al izbânzii şi al
                                      în  peste  treizeci  de  fericirii de a fi împreună.
                                      limbi. Mărturiseşte că         A sosit momentul să cunoaştem pe cele patru
                                      îşi petrece trei ore în  personaje. Începem cu protagonista feminină a „echi-
                                      fiecare dimineaţă scri-  pei de handicapaţi”; se numeşte Camille Fauque, are
        ind „pentru adulţii care trebuie treziţi din somn”.   douăzeci şi şase de ani, lucrează ca femeie de serviciu
                       Romanul Împreună, apărut în martie 2004,  la firma de curăţenie Touclean şi în timpul liber des-
        este unul dintre cele mai mari succese ale deceniului enează; de fapt, desenase de mic copil, luase lecţii de
        trecut în Franţa, aflat pe lista de bestselleruri din Eu- desen, profesorul (care o considera cel mai talentat
        ropa, roman ale cărui drepturi de traducere au fost   elev al său) lăsându-i trusa de pictură chineză. Fusese
        achiziţionate în peste treizeci şi cinci de ţări; este con- un copil interiorizat şi desenul devenise pentru ea un
        siderat unul dintre cele mai frumoase romane de dra- veritabil mijloc de comunicare, înlocuind cuvintele.
        goste  scrise  până  în  prezent.  În  viziunea  autoarei,  Preferatul ei este Albrecht Dürer. „Camille Fauque era
        oamenii se pot salva numai prin iubire. Este „un roman  o fantomă care muncea noaptea, iar ziua aduna pietri-
        admirabil care ne face să iubim viaţa” (”Lire”), în care  cele. Care se mişca încet, vorbea puţin şi se eschiva
        se îmbină realismul cu oniricul, umorul cu duioşia, cu cu graţie. Camille Fauque era o tânără întotdeauna mo-
        un stil alert, direct, folosind un limbaj colocvial, pe  horâtă, fragilă şi insesizabilă”. De mai bine de un an
        alocuri argotic, plin de farmec, de haz, de speranţă.  locuieşte într-o debara, la etajul al şaptelea, „o coti-
        Romanul pe care-l vom prezenta în eseul de faţă a fost  neaţă” la care se ajunge urcând pe scara de serviciu
        ecranizat de celebrul regizor francez Claude Bėrry.   şaptezeci şi două de trepte. Chichineaţa insalubră se
               Acţiunea se petrece la Paris, la începutul seco- afla însă într-un imobil arătos, dintr-un cartier select
        lului al XXI-lea, în decursul unui an, autoarea reuşind cu vedere spre Champ-de -Mars. Locuinţa „era minus-
        o radiografie a lumii contemporane cu problemele ei: culă, mizerabilă, îngrămădită şi providenţială”. Ea este
        viaţa cotidiană a parizienilor obişnuiţi la locurile lor  un veritabil mijloc de caracterizare pentru situaţia ac-
        de muncă, spaima de şomaj, drogurile, dezintoxicarea,  tuală a lui Camille care nu avea nimic al ei, nici prie-
        terorismul, lipsa unui adăpost, copii care cresc cu bu- teni, nici amintiri, nu putea fi îngăduitoare nici cu ea
        nicii în lipsa părinţilor despărţiţi, drama bătrânilor care  însăşi. În acest prezent mediocru ajunsese prin laşitate
        trebuie să-şi părăsească casa şi să se obişnuiască cu  şi prin pierderea speranţei. Ocupaţia de femeia de ser-
        viaţa în comun la azilul ce-i apropie şi mai mult de  viciu este ca un deşert pe care trebuie să-l treacă pentru
        moarte. În roman apar patru personaje principale, un a se regăsi pe sine. Doar când desenează se simte vie.
        careu în mâna destinului. Toţi patru ajung să locuiască      Într-un alt colţ al careului îl găsim pe Philibert
        sub acelaşi acoperiş. Patru oameni („o familie de han- Jehan Louis-Marie Georges Marquet de la Durbelliėre,
        dicapaţi şi cu o bunică”) care, la început, par să nu aibă  de treizeci şi şase de ani, care provine dintr-o veche
        nimic în comun şi care ajung să se cunoască bine, în familie de aristocraţi, aşa cum indică şi prestigiosul
        primul rând, pe ei înşişi şi apoi, să-şi dăruiască iubirea  său nume. Este marcat de arborele său genealogic şi
        celorlalţi. Devin ca o familie, pregătiţi astfel să în-  de faptele de arme ale faimoşilor săi înaintaşi care au
        frunte mai uşor viaţa, să privească totul cu optimism luptat de-a lungul istoriei, împotriva turcilor, alături
        şi cu încredere că uniţi vor putea să nu mai fie înfrânţi:  de Napoleon sau împotriva nemţilor. Crescut într-un
        „Chiar mai ceva ca o familie – familia pe care şi-o ale-  mediu auster, cu respectarea fermă a bunelor maniere,
        seseră, şi-o doriseră, familia pentru care se luptaseră având o viaţă rigidă, Philibert (zis Philou) este un ins
        şi care nu le cerea în schimb decât să fie fericiţi îm- timid căruia îi place să stea departe de oameni, să nu
        preună. Şi nici măcar să fie fericiţi, nu aveau asemenea  se implice prea mult. Îşi maschează emoţiile prin bâl-
        pretenţie. Ci să fie împreună, atâta tot. Iar asta era deja  bâieli nesfârşite, are adevărate crize de angoasă în lo-
        mai mult decât speraseră”. Ceea ce trăiesc împreună curile publice, dinţii slăbiţi, părul împuţinat, spatele
        generează starea de fericire. Romanul este alcătuit din  un  pic  curbat  deja.  Se  consideră  o  creatură  total
          54                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61