Page 58 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 58

CRONICA  ARTELOR                               cu flori şi păsări. De altfel, Camille va imortaliza şi
                                                              alte obiecte, detalii din acest „mic muzeu de artă şi tra-
        vine s-o smulgă din ghearele răului pe prinţesa din po-  diţii burgheze”. Privirea ei de artist va surprinde far-
        veste. Se hotărăsc s-o aducă pe Paulette ca să locuiască  mecul apartamentului ce contura o lume vetustă, în
        cu ei. Camille, ca o adevărată „zână”, va avea grijă de  agonie chiar. Atmosfera trimitea la sfârşitul unei epoci
        ea şi va picta, renunţând la serviciu. Cei patru nu se  prin etichete îngălbenite, cărţi, tablouri, lucruri vechi.
        vor acomoda uşor împreună, vor avea multe momente            Convieţuirea sub acelaşi acoperiş produce mu-
        dificile de surmontat, dar vor reuşi, învăţând unii de  taţii în felul de a fi al celor patru, multe defecte se ate-
        la alţii şi descoperind că numai în echipă pot să-şi în-  nuează, apar la iveală şi calităţi nebănuite până atunci.
        vingă frustrările. În acest sens, trebuie înţeles şi cu-  Traiul în comun are influenţe asupra lor, îi face să se
        vântul „handicapaţi”. Lor le este greu să trăiască în  compare şi să aprecieze pe cei mai buni decât ei. Aşa
        colectivitate din cauza unor limite personale: Camille  cum am mai precizat, deşi sunt firi diferite, Philibert
        –epuizată, nu ştie să-şi explice ceea ce este cu ea; Phi- şi Franck se completează, uneori se ignoră, dar se şi
        libert – timid, neînţeles de cei din jur; Franck – agre-  ajută la nevoie. Pentru Camille, intrarea în apartamen-
        siv; Paulette –o sperie bătrâneţea, neputinţa, boala şi  tul lui Philou înseamnă schimbarea totală, un start lu-
                                                              minos pentru o nouă existenţă. După multă vreme, se
                                                              va reobişnui cu spaţiile culturale (cinema, librărie, ex-
                                                              poziţie), ceea ce-i demonstrează că schimbarea poate
                                                              să-i mobilizeze voinţa da a lua totul de la capăt, de a
                                                              restabili legătura cu trecutul moral. Intrată într-o libră-
                                                              rie, citeşte dintr-o carte, se uită într-un album, răsfo-
                                                              ieşte catalogul unei expoziţii. Camille şi Philibert ştiu
                                                              să comunice, au ce să-şi spună, în timp ce Franck se
                                                              enervează pentru că nu–şi găseşte niciodată cuvintele.
                                                              Camille şi Philibert îi par lui Franck nişte intelectuali
                                                              pentru că sunt nişte inşi cu capul în nori, nu trăiesc în
                                                              lumea reală, nu sunt capabili să supravieţuiască. Sunt
                                                              primii intelectuali pe care-i cunoaşte Franck şi declară
                                                              că sunt aşa cum îşi imagina el această categorie de oa-
                                                              meni.  Camille  îi  ripostează,  făcând  o  pledoarie  la
                                                              adresa intelectualilor: „Dar vezi tu, dacă a fi intelectual
                                                              înseamnă să-ţi placă să te instruieşti, să fii curios,
                                                              atent, să admiri, să te emoţionezi, să cauţi să înţelegi
                                                              ce-i cu tot ce te înconjoară şi să încerci să te culci seara
                                                              mai puţin prost decât în ajun, atunci, da, mi le asum
                                                              pe toate: nu numai că sunt intelectuală, dar sunt şi
                                                              mândră de asta...” Camille îl ajută pe Franck, îl pro-
                                                              voacă să vorbească despre ce se pricepe: bucătărie şi
                                                              bucătari, deşi aceştia nu ştiu să se exprime, „să scoată
                                                              fraze frumoase”. Sub influenţa lui Camille, brutalul
                                                              Franck se schimbă, vrea să se ridice la nivelul ei, se
        de aceea se izolează, nu vrea să se vadă în ceilalţi lo-  umanizează. Stând de vorbă cu ea, lui Franck i se pare
        catari ai sanatoriului. Astfel, vor încerca să convieţu-  că devine mai inteligent, trebuie să nu mai vorbească
        iască  într-un  „loc  ciudat  şi  aparte”  şi  să  –şi  licenţios şi să se poarte civilizat. Franck şi Philibert
        demonstreze că viaţa e frumoasă. Vor fi împreună li-  cred că buna Camille e un înger şi... „îngerii nu mor
        beri, ocrotiţi de Dumnezeu; încep cele mai frumoase   niciodată”. Aceeaşi influenţă pozitivă o exercită tânăra
        zile din viaţa lor.                                   şi asupra lui Paulettte pe care se hotărăşte s-o aibă în
               Indicele spaţial e foarte important: „locul ciu-  grijă, renunţând la serviciu, dedicându-se în acelaşi
        dat şi aparte” este apartamentul vechi, aristocratic al  timp şi picturii. Totul devine foarte vesel, tinerii fă-
        strămoşilor lui Philibert, apartament care parcă s-ar  cându-şi programul în vederea transformării vieţii lui
        afla în afara timpului. Imobilul fusese amenajat în ma-  Paulette, ea întinerind văzându-i şi molipsindu-se de
        niera „La Belle Ėpoque”: „Mirosul prafului, lumina,   entuziasmul şi de dimensiunea ludică a existenţei lor.
        fâşâitul sec al perdelelor de mătase, scârţâitul lemnu-  Astfel, timpul nu mai există, parcă sunt veşnic într-o
        lui, abajururile şi luciul estompat al oglinzii. Senzaţia  vacanţă. Philibert îi serveşte la pat micul dejun, cu un
        asta stranie că se află în afara timpului... Departe de  ceremonial de tip aristocratic; cu Camille merge la
        lume...” Centrul apartamentului, cea mai frumoasă în-  cumpărături, la coafor, unde, sub influenţa coafezei,
        căpere din toată casa, este baia, amenajată în 1894,  îşi schimbă culoarea părului de la Rose Dorė foarte pal
        după gustul străbunicii lui Philibert, cea mai cochetă  la Violet de Windsor, iau prânzul la o cafenea în care
        pariziancă din epocă. Camille desenează această re-   Paulette  comanda  invariabil  păstrăv  cu  migdale  şi
        licvă a bunului-gust de altădată, fiind de reţinut mo-  ciocneau cu mare plăcere câte un pahar de vin. Se
        delul gresiei, frizele, arabescurile, cada uriaşă cu patru  plimbau, râdeau, vorbeau, se distrau, fără să simtă pre-
        picioare de leu cu gheare, lavoarele bogat ornamentate  siunea timpului, pentru că „aveau viaţa dinaintea lor”.
          56     grafica: Cristina Paula Apetrei                 REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63