Page 59 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 59

Camille priveşte cu interes profesional corpul bătrân       CRONICA  ARTELOR
        al lui Paulette (care apare ca în creaţiile lui Goya,
        Rembrandt) şi o desenează în diverse ipostaze: „Chi-
        pul ei o ducea cu gândul la ierburile pitice de pe spi-
        nările dealurilor, la violetele sălbatice, la florile de
        nu-mă-uita, la mugurii aurii... Era un chip deschis, lu-
        minos, delicat precum hârtia japoneză.” I se pare că-i
        frumoasă. Şi Paulette o place pe Camille; o vede gra-
        ţioasă, calmă; îi tricotează aşa cum poate ea (cu multe
        găuri) un fular, un pulover şi o căciuliţă în set cu fula-
        rul. Camille şi Paulette au grijă astfel una de alta şi
        viaţa îşi schimbă cursul, tânăra recăpătându-şi încre-
        derea în viitor şi bătrâna scăpând de coşmarul sanato-
        riului, de imaginea hidoasă a celor aflaţi în anticamera
        morţii, de scârţâitul metalic al scaunelor cu rotile, de
        discuţiile infirmierelor, de televizoarele care funcţio-
        nau toată noaptea. Camille e salvarea tuturor, e în cen-
        trul atenţiei. Datorită celor trei şi ea se schimbă, revine
        la vechea pasiune, desenul, se mută într-o altă cameră
        pe care o va transforma într-un atelier, primeşte cadou
        o masă de lucru pliantă pentru pictură.
               Momentele frumoase petrecute de cei patru
        timp de aproape un an în apartamentul prietenos cu
        vedere spre Champ-de-Mars semnifică tot atâtea ex-
        perienţe în noul drum oferit de destin. Iată câteva
        exemple ce se constituie în repere de neuitat pentru
        noua lor existenţă, experienţe ce le marchează drumul
        labirintic al vieţii. Franck îi propune lui Camille să
        meargă la restaurant ca să-i ajute la pregătirea mesei
        de Revelion. Cu această ocazie, se cunosc în ipostaze
        noi. Camille reuşeşte să se acomodeze cerinţelor nou se consultă deseori cu el, mai mult decât cu ajutorul.
        apărute în viaţa ei, remarcându-se prin simţul artistic Camille munceşte enorm în acea noapte, e ruptă de
        pe care-l dovedeşte în aranjarea felurilor de mâncare; oboseală şi meditează la cantitatea imensă de mâncare
        şi Franck e cu totul altul: nu mai e golanul de mahala pentru realizarea căreia s-a depus atâta efort, la suma
        cu limbajul colorat, ci e în costum imaculat de bucătar, mare, de 220 de euro cât a costat meniul, sumă cu care
        cu baticuţ înnodat la gât, având numele brodat cu litere se putea face altceva: o excursie, cumpăra cărţi, dis-
        albastre. Camille îl găseşte că este foarte frumos cu curi, haine, lucruri durabile ce puteai să le ai toată
        această costumaţie, îi spune acest lucru şi el roşeşte. viaţa. I se pare o aberaţie, să cheltuieşti atât doar să
        Tânăra află cu această ocazie că Franck are o respon- petreci o singură noapte, în timp ce alţii trăiesc de pe
        sabilitate foarte mare, că e foarte priceput şi că şeful o zi pe alta, dar aceasta este o realitate pe care romanul
                                                                             o aduce spre meditaţie.
                                                                                   Camille şi Franck îşi povestesc
                                                                             vieţile care sunt întrucâtva asemănă-
                                                                             toare. Părinţii lui Camille erau com-
                                                                             plet  diferiţi:  mama  –  veşnic  tristă,
                                                                             dependentă de medicamente, obsedată
                                                                             de gelozie, tatăl – visător, amabil, bun
                                                                             la suflet (se aseamănă cu Philibert).
                                                                             Părinţii se despart şi tatăl moare în
                                                                             urma unui accident. Adolescenta Ca-
                                                                             mille se izolează, nu mai vorbeşte cu
                                                                             nimeni, fuge de acasă. După bacalau-
                                                                             reat, se înscrie la Arte Plastice. Se în-
                                                                             drăgosteşte de un artist genial care se
                                                                             droga şi trăia soarta damnatului. Se
                                                                             angajează paznic la un muzeu ca să-l
                                                                             întreţină; devine complicea unui trafi-
                                                                             cant de tablouri. Se îndepărtează astfel
                                                                             de moralitate, de realitate, de viaţă.
                                                                             Devine  o  epavă,  moment  în  care
                                                                             ajunge la etajul al şaptelea şi va fi sal-
                                                                             vată  de  Philibert  şi  de  familia
                                                                  grafica: Camelia Gherman și
           REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50                                       Adelina Lazăr                    57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64