Page 64 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 64

CRONICA  ARTELOR                                            Laura GRIGORIU
                                                                  absolventă a Colegiului „Unirea”,
                                                                              promoția 2013

                   The Blair Witch Project:


              filmul ca „artefact media”




                                                              producții  independente  realizate  vreodată,  atât  din
                                                              punct de vedere al profitului (bugetul inițial de 60.000
                                                                                                  2
                                                              USD și profitul de 248.000.000 USD ), cât și al im-
                                                              pactului cultural. Chiar și în prezent, după aproape do-
                                                              uăzeci  de  ani  de  la  prima  proiecție  a  sa  în  cadrul
                                                              Festivalului de Film de la Sundance, found footage-ul
                                                              încă prezintă interes. Behind the Mask: The Rise of Le-
                                                              slie Vernon (r. Scott Glosserman, 2006), REC (r. Da-
                                                              niel Myrick, Eduardo Sánchez, 2007), Paranormal
                                                              Activity (r. Oren Peli, 2007), Cloverfield (Matt Reeves,
                                                              2008), Chronicle (r. Josh Trank, 2012), The Visit (r. M.
                                                              Night Shyamalan, 2015) sau Unfriended (r. Levan Ga-
                                                              briadze, 2015) sunt doar câteva exemple notabile ale
                                                              acestui gen.

                                                                     The Blair Witch Project se prezintă ca un do-
                                                              cument video despre care se spune de la început că ar
                                                              fi chiar materialul înregistrat de un grup de studenți
                                                              (Josh, Mike, Heather) pentru proiectul lor de an. Tot
                                                              aici se menționează și faptul că studenții nu au mai
                                                              fost văzuți de atunci – casetele găsite ulterior în pădure
                                                              fiind singurele dovezi ale evenimentelor petrecute. Fil-
                                                              mat  în  pădurile  din  împrejurimile  orașului  Burkit-
                                                              tsvile,  Maryland,  documentarul  se  voia  a  fi  o
                                                              investigare a unei legende locale despre o femeie acu-
               În  anul  1980,  regizorul  italian  Ruggero   zată de vrăjitorie. Conform înregistrărilor, aceștia se
        Deodato a fost arestat și acuzat de omorârea actorilor pierd după încercări repetate de a reveni la drumul sta-
        din filmul său, Cannibal Holocaust. Dovada o repre-   bilit inițial. Cu fiecare zi care trece, se acumulează ten-
        zenta însuși filmul, ale cărui imagini cu tentă voit do- siune între cei trei, iar situația degenerează progresiv.
        cumentară  înregistrau  ultimele  clipe  din  viața   Mediul devine din ce în ce mai ostil. În cele din urmă,
        membrilor unei echipe de filmare. Pentru a evita even-  studenții conștientizează pericolul în care se află și
        tuala condamnare, actorii au fost contactați de către  decid să documenteze întreaga experiență.
        producător și chemați în sala de judecată – asta după
        ce în prealabil aceștia semnaseră un contract care pre-      Din punct de vedere stilistic, aparatul de filmat
        vedea obligativitatea retragerii lor din sfera publică  pare a-și pierde obiectivitatea, dramaturgia cerând ca
        timp de un an, în vederea păstrării iluziei create de  imaginile să fie captate chiar de către personaje. Având
        film. Acest eveniment cel puțin neobișnuit a certificat  în vedere că actorii însăși au fost cei care au filmat și
             1
        eficacitatea unui nou gen filmic, unul ce pune la îndo-  captat sunetul, este de înțeles ca materialul filmic să
        ială siguranța spectatorului în raport cu ceea ce vede  fie departe de perfecțiunea tehnică. Actorii au avut
        pe ecran, explorând limitele integrității realului. Ge-  parte doar de un scurt instructaj care să le permită să
        nului i s-a atribuit numele de found footage fiction, în-  folosească echipamentul la un nivel minimal. Nepre-
        trucât filmele iau în totalitate sau doar parțial forma  văzutul evenimentelor lasă loc multor neatenții în ceea
        unor materiale video home made/neprofesioniste ce     ce  privește  tehnicitatea  realizării.  Discursul  filmic
        sunt prezentate ca fiind reale.                       emulează un stil voit neprofesionist ce implică o anu-
                                                              mită neglijență/lejeritate în modalitatea de filmare.
               Chiar dacă în filmul lui Ruggero Deodato se    Acest amatorism este justificat de lipsa de experiență
        introducea acest concept, The Blair Witch Project (r.  tipică  unor  studenți  care  încă  învață. Astfel,  toate
        Eduardo Sánchez, Daniel Myrick, 1999) este cel care greșelile lor (voalare, nefocalizare, subexpunere, su-
        a popularizat termenul de found footage, acesta din   praexpunere etc.) care în orice altă împrejurare ar fi
        urmă fiind poate cel mai valoros exponent al genului fost  tăiate  la  montaj  sunt  în  acest  caz  asumate  și
        în cauză și, totodată, una dintre cele mai de succes  funcționează mai mult ca o dovadă a autenticității.
          62                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69