Page 64 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 64
CRONICA ARTELOR Laura GRIGORIU
absolventă a Colegiului „Unirea”,
promoția 2013
The Blair Witch Project:
filmul ca „artefact media”
producții independente realizate vreodată, atât din
punct de vedere al profitului (bugetul inițial de 60.000
2
USD și profitul de 248.000.000 USD ), cât și al im-
pactului cultural. Chiar și în prezent, după aproape do-
uăzeci de ani de la prima proiecție a sa în cadrul
Festivalului de Film de la Sundance, found footage-ul
încă prezintă interes. Behind the Mask: The Rise of Le-
slie Vernon (r. Scott Glosserman, 2006), REC (r. Da-
niel Myrick, Eduardo Sánchez, 2007), Paranormal
Activity (r. Oren Peli, 2007), Cloverfield (Matt Reeves,
2008), Chronicle (r. Josh Trank, 2012), The Visit (r. M.
Night Shyamalan, 2015) sau Unfriended (r. Levan Ga-
briadze, 2015) sunt doar câteva exemple notabile ale
acestui gen.
The Blair Witch Project se prezintă ca un do-
cument video despre care se spune de la început că ar
fi chiar materialul înregistrat de un grup de studenți
(Josh, Mike, Heather) pentru proiectul lor de an. Tot
aici se menționează și faptul că studenții nu au mai
fost văzuți de atunci – casetele găsite ulterior în pădure
fiind singurele dovezi ale evenimentelor petrecute. Fil-
mat în pădurile din împrejurimile orașului Burkit-
tsvile, Maryland, documentarul se voia a fi o
investigare a unei legende locale despre o femeie acu-
În anul 1980, regizorul italian Ruggero zată de vrăjitorie. Conform înregistrărilor, aceștia se
Deodato a fost arestat și acuzat de omorârea actorilor pierd după încercări repetate de a reveni la drumul sta-
din filmul său, Cannibal Holocaust. Dovada o repre- bilit inițial. Cu fiecare zi care trece, se acumulează ten-
zenta însuși filmul, ale cărui imagini cu tentă voit do- siune între cei trei, iar situația degenerează progresiv.
cumentară înregistrau ultimele clipe din viața Mediul devine din ce în ce mai ostil. În cele din urmă,
membrilor unei echipe de filmare. Pentru a evita even- studenții conștientizează pericolul în care se află și
tuala condamnare, actorii au fost contactați de către decid să documenteze întreaga experiență.
producător și chemați în sala de judecată – asta după
ce în prealabil aceștia semnaseră un contract care pre- Din punct de vedere stilistic, aparatul de filmat
vedea obligativitatea retragerii lor din sfera publică pare a-și pierde obiectivitatea, dramaturgia cerând ca
timp de un an, în vederea păstrării iluziei create de imaginile să fie captate chiar de către personaje. Având
film. Acest eveniment cel puțin neobișnuit a certificat în vedere că actorii însăși au fost cei care au filmat și
1
eficacitatea unui nou gen filmic, unul ce pune la îndo- captat sunetul, este de înțeles ca materialul filmic să
ială siguranța spectatorului în raport cu ceea ce vede fie departe de perfecțiunea tehnică. Actorii au avut
pe ecran, explorând limitele integrității realului. Ge- parte doar de un scurt instructaj care să le permită să
nului i s-a atribuit numele de found footage fiction, în- folosească echipamentul la un nivel minimal. Nepre-
trucât filmele iau în totalitate sau doar parțial forma văzutul evenimentelor lasă loc multor neatenții în ceea
unor materiale video home made/neprofesioniste ce ce privește tehnicitatea realizării. Discursul filmic
sunt prezentate ca fiind reale. emulează un stil voit neprofesionist ce implică o anu-
mită neglijență/lejeritate în modalitatea de filmare.
Chiar dacă în filmul lui Ruggero Deodato se Acest amatorism este justificat de lipsa de experiență
introducea acest concept, The Blair Witch Project (r. tipică unor studenți care încă învață. Astfel, toate
Eduardo Sánchez, Daniel Myrick, 1999) este cel care greșelile lor (voalare, nefocalizare, subexpunere, su-
a popularizat termenul de found footage, acesta din praexpunere etc.) care în orice altă împrejurare ar fi
urmă fiind poate cel mai valoros exponent al genului fost tăiate la montaj sunt în acest caz asumate și
în cauză și, totodată, una dintre cele mai de succes funcționează mai mult ca o dovadă a autenticității.
62 REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50