Page 66 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 66
CRONICA ARTELOR
rei Blair”, oferind totodată și detalii biografice despre
realizatorii documentarului. Timp de câteva luni, site-
ul a fost actualizat constant cu interviuri false ale fa-
miliilor și poliției, cu fotografii din timpul
operațiunilor de căutare și cu diverse materiale apărute
la știri.
În acea perioadă, internetul reprezenta încă o
noutate. Sălile de chat și forumurile erau principalele
modalități de comunicare, iar producătorii filmului au
văzut în asta un mod ofertant de a manipula.
Dându-se drept utilizatori obișnuiți, ei au direcționat
atenția către site-ul filmului și au pornit discuții între
fani, acestea gravitând împrejurul validității poveștii.
Campania a fost atât de atent construită încât chiar și
pagina de IMDb a filmului a fost modificată pentru ca
actorii să fie listați ca „dispăruți” și „presupuși morți”.
Mai mult decât atât, parteneriatul cu Sci-fi Channel a
rezultat într-un documentar de 45 min intitulat The
Curse of the Blair Witch, care să susțină întreaga po-
veste. Mediul online a oferit posibilitatea unei răspân-
diri facile și rapide a informației, așa că The Blair
Witch Project a fost printre primele filme care a stârnit
o reacție virală pe internet. 8
Eficacitatea found footage-ului depinde de gra-
dul de autenticitate pe care îl manifestă/exhibă, iar
această autenticitate este creată pornind de la
„eșafodajul” exterior filmului. În The Blair Witch Pro-
ject, tot acest „eșafodaj” întregește experiența spec-
tatorului. O mare parte a credibilității rezidă astfel în
însăși forma de document. Scopul unui astfel de film
devine deci acela de „a introduce spectatorul într-un
spațiu în care se poate bucura de o forțare a limitelor:
în care să-i fie pusă la îndoială încrederea în delimita-
rea dintre ficțiune și realitate” 9
1 https://www.thevintagenews.com/2017/03/28/the-contro-
versial-horror-movie-cannibal-holocaust-was-so-realistic-that-
the-director-was-brought-to-court-to-prove-he-didnt-actually-k
ill-the-actors/;
2 http://www.imdb.com/title/tt0185937/;
3 Alexandra Heller-Nicholas, Found Footage Horror Films: Fear
and the Appearance of Reality, McFarland, North Carolina,
2014, p. 7;
4 Idem.;
5 Neil Davidson, The Blair Witch Project: The best viral marke-
ting campaign of all time,
https://mwpdigitalmedia.com/blog/the-blair-witch-project-
the-best-viral-marketing-campaign-of-all-time/;
6
http://news.nationalgeographic.com/news/2005/06/0617_05
0617_warworlds.html ;
7 http://www.site-seeker.com/blog/blair-witch-project-still-
greatest-marketing-campaign-15-years/;
8 http://www.denofgeek.com/movies/viral-
Laura Grigoriu este absolventă a Universității de marketing/28368/blair-witch-and-the-rise-of-viral-movie-mar-
Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” București,
Facultatea de Film, specializarea: Sunet-Montaj. keting ;
9
În prezent masterand al Centrului de Excelență ȋn Alexandra Heller-Nicholas, Found Footage Horror Films: Fear
Studiul Imaginii Universitatea din București Facultatea de and the Appearance of Reality, McFarland, North Carolina,
Litere 2014, p. 4.
64 fotografiile articolului: www.imdb.com REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50