Page 66 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 66

CRONICA  ARTELOR

        rei Blair”, oferind totodată și detalii biografice despre
        realizatorii documentarului. Timp de câteva luni, site-
        ul a fost actualizat constant cu interviuri false ale fa-
        miliilor  și  poliției,  cu  fotografii  din  timpul
        operațiunilor de căutare și cu diverse materiale apărute
        la știri.

               În acea perioadă, internetul reprezenta încă o
        noutate. Sălile de chat și forumurile erau principalele
        modalități de comunicare, iar producătorii filmului au
        văzut  în  asta  un  mod  ofertant  de  a  manipula.
        Dându-se drept utilizatori obișnuiți, ei au direcționat
        atenția către site-ul filmului și au pornit discuții între
        fani, acestea gravitând împrejurul validității poveștii.
        Campania a fost atât de atent construită încât chiar și
        pagina de IMDb a filmului a fost modificată pentru ca
        actorii să fie listați ca „dispăruți” și „presupuși morți”.
        Mai mult decât atât, parteneriatul cu Sci-fi Channel a
        rezultat într-un documentar de 45 min intitulat The
        Curse of the Blair Witch, care să susțină întreaga po-
        veste. Mediul online a oferit posibilitatea unei răspân-
        diri facile și rapide a informației, așa că The Blair
        Witch Project a fost printre primele filme care a stârnit
        o reacție virală pe internet. 8
                                                                     Eficacitatea found footage-ului depinde de gra-
                                                              dul de autenticitate pe care îl manifestă/exhibă, iar
                                                              această  autenticitate  este  creată  pornind  de  la
                                                              „eșafodajul” exterior filmului. În The Blair Witch Pro-
                                                              ject,  tot acest „eșafodaj” întregește experiența spec-
                                                              tatorului. O mare parte a credibilității rezidă astfel în
                                                              însăși forma de document. Scopul unui astfel de film
                                                              devine deci acela de „a introduce spectatorul într-un
                                                              spațiu în care se poate bucura de o forțare a limitelor:
                                                              în care să-i fie pusă la îndoială încrederea în delimita-
                                                              rea dintre ficțiune și realitate” 9


                                                              1  https://www.thevintagenews.com/2017/03/28/the-contro-
                                                              versial-horror-movie-cannibal-holocaust-was-so-realistic-that-
                                                              the-director-was-brought-to-court-to-prove-he-didnt-actually-k
                                                              ill-the-actors/;
                                                              2  http://www.imdb.com/title/tt0185937/;
                                                              3  Alexandra Heller-Nicholas, Found Footage Horror Films: Fear
                                                              and the Appearance of Reality, McFarland, North Carolina,
                                                              2014, p. 7;
                                                              4  Idem.;
                                                              5  Neil Davidson, The Blair Witch Project: The best viral marke-
                                                              ting campaign of all time,
                                                              https://mwpdigitalmedia.com/blog/the-blair-witch-project-
                                                              the-best-viral-marketing-campaign-of-all-time/;
                                                              6
                                                              http://news.nationalgeographic.com/news/2005/06/0617_05
                                                              0617_warworlds.html ;
                                                              7  http://www.site-seeker.com/blog/blair-witch-project-still-
                                                              greatest-marketing-campaign-15-years/;
                                                              8  http://www.denofgeek.com/movies/viral-
               Laura Grigoriu este absolventă a Universității de  marketing/28368/blair-witch-and-the-rise-of-viral-movie-mar-
        Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” București,
        Facultatea de Film, specializarea: Sunet-Montaj.      keting ;
                                                              9
               În prezent masterand al Centrului de Excelență ȋn  Alexandra Heller-Nicholas, Found Footage Horror Films: Fear
        Studiul Imaginii Universitatea din București Facultatea de  and the Appearance of Reality, McFarland, North Carolina,
        Litere                                                2014, p. 4.
          64    fotografiile articolului: www.imdb.com          REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71