Page 65 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 65
Acest „efect de real” este accentuat și de atitu- CRONICA ARTELOR
dinea personajelor în raport cu aparatul de filmat și,
implicit, cu operatorul. Fiind conștiente că sunt fil- Deloc surprinzător, cineaștii genului au văzut
mate, ele interacționează cu acesta, adresându-i-se de în acest tip de abordare cinematografică o schimbare
multe ori direct. De aici reiese o particularitate impor- care să permită o nouă libertate, atât creativă, cât și
tantă a genului, și anume: auto-referențialitatea ce vi- tehnică. Criticul de film Alexandra Heller-Nicholas
zează în termeni simplificați calitatea discursivă a unei explică motivul atracției față de gen: „filmele sunt pal-
opere de a se referi la sine însăși. Interesant este para- pitante nu datorită ideii unor evenimentele care s-ar fi
doxul care se creează. Realismul și, implicit, puterea putut întâmpla sau nu, ci datorită unei insinuări for-
found footage-ului „depind exclusiv de dezvăluirea male care îți demonstrează cum ar fi arătat aceste eve-
3
acestuia drept un «artefact media»” . Prin intermediul nimente, în eventualitatea faptului că s-ar fi petrecut
acestui tip de cinema, auto-referențialitatea depășește cu adevărat, cu atât mai mult, cu cât stilul de filmare
stadiul de element de conținut și funcționează ca un dezvăluie folosirea unor tehnologii pe care mulți dintre
inveliș cu rol dramaturgic. noi le avem acasă (aparat de filmat, telefon, cameră
4
web etc.)” .
Undeva pe parcursul filmului, Mark (Michael
Williams) face o remarcă interesantă (ce poate trece Într-un found footage imersiunea spectatorului
drept un comentariu al regizorului, menit să ironizeze depinde și de gradul de plauzibilitate al evenimentelor
situația personajelor): „Noi facem un documentar des- în raport cu realitatea acestuia.
pre o vrăjitoare, nu despre cum ne rătăcim!”. Cei trei
știu că fac parte din documentarul în curs de înregis- Deoarece filmul se prezintă ca fiind un docu-
trare, însă nu sunt conștienți de a doua barieră ment găsit, tendința spectatorului este aceea de a căuta
ficțională, de faptul că ei înșiși fac subiectul filmului pe parcursul vizionării repere ale lumii reale. Aici se
The Blair Witch Project. poate vorbi, spre exemplu, despre aparatul de filmat.
Cel care privește se va aștepta ca evenimentele des-
crise să semene cu acelea pe care le-ar fi putut filma
și el. Se caută, așadar, veridicitatea promisă încă de la
început, fără de care intensitatea experienței unui astfel
de film ar fi cu mult redusă. Activându-se în mentalul
spectatorului un raționament ce nu se aplică în cazul
filmelor horror clasice, există o probabilitate mai mare
ca anumite inadvertențe ale poveștii să fie sesizate. Ar
putea apărea nelămuriri ca: De ce aparatul nu rămâne
fără baterie? Niciun aparat nu este capabil să facă asta!
Cum este posibil acel unghi de filmare? etc.
Datorită modalității extrem de convingătoare
a abordării stilistice, The Blair Witch Project putea fi
cu ușurință considerat o mărturie genuină a faptelor
petrecute. Regizorii au avut grijă să exploateze acest
aspect în folosul lor, printr-o strategie de marketing
inedită denumită de cei de la site-ul www.mwpdigital-
media.com drept „The best viral marketing campaign
5
of all time” . Asemenea lecturii radiofonice din 1938
a lui Orson Welles a romanului lui H.G.Wells, The War
of the Worlds, care a stârnit panică în rândul ascultă-
torilor din cauza prezentării sub forma unui fals bule-
6
tin de știri , promovarea filmului a fost menită să
stârnească o reacție puternică în rândul populației și
să nască controverse care să îndemne un număr cât
mai mare de oameni să vadă filmul. Erau sau nu reale
înregistrările? Publicul a fost imediat captivat de
această incertitudine. Campania răspândirii zvonului
dispariției studenților a inclus: o serie de flyere înmâ-
nate pe stradă, fotografii din investigația poliției, mer-
gând chiar și până la publicarea diverselor ipoteze în
ziarele locale. 7
Mediul online a jucat de asemenea un rol
major în promovarea filmului. În 1998, cu un an în-
ainte de premiera de la Sundance, apărea un site de-
numit www.blairwitch.com ce prezenta cu amanunte
date legate de caz și descria în detaliu „mitul vrăjitoa-
REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50 63