Page 65 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 65

Acest „efect de real” este accentuat și de atitu-    CRONICA  ARTELOR
        dinea personajelor în raport cu aparatul de filmat și,
        implicit, cu operatorul. Fiind conștiente că sunt fil-       Deloc surprinzător, cineaștii genului au văzut
        mate, ele interacționează cu acesta, adresându-i-se de în acest tip de abordare cinematografică o schimbare
        multe ori direct. De aici reiese o particularitate impor-  care să permită o nouă libertate, atât creativă, cât și
        tantă a genului, și anume: auto-referențialitatea ce vi- tehnică. Criticul de film Alexandra Heller-Nicholas
        zează în termeni simplificați calitatea discursivă a unei  explică motivul atracției față de gen: „filmele sunt pal-
        opere de a se referi la sine însăși. Interesant este para-  pitante nu datorită ideii unor evenimentele care s-ar fi
        doxul care se creează. Realismul și, implicit, puterea putut întâmpla sau nu, ci datorită unei insinuări for-
        found footage-ului „depind exclusiv de dezvăluirea    male care îți demonstrează cum ar fi arătat aceste eve-
                                          3
        acestuia drept un «artefact media»” . Prin intermediul  nimente, în eventualitatea faptului că s-ar fi petrecut
        acestui tip de cinema, auto-referențialitatea depășește cu adevărat, cu atât mai mult, cu cât stilul de filmare
        stadiul de element de conținut și funcționează ca un  dezvăluie folosirea unor tehnologii pe care mulți dintre
        inveliș cu rol dramaturgic.                           noi le avem acasă (aparat de filmat, telefon, cameră
                                                                        4
                                                              web etc.)” .
               Undeva pe parcursul filmului, Mark (Michael
        Williams) face o remarcă interesantă (ce poate trece         Într-un found footage imersiunea spectatorului
        drept un comentariu al regizorului, menit să ironizeze depinde și de gradul de plauzibilitate al evenimentelor
        situația personajelor): „Noi facem un documentar des-  în raport cu realitatea acestuia.
        pre o vrăjitoare, nu despre cum ne rătăcim!”. Cei trei
        știu că fac parte din documentarul în curs de înregis-       Deoarece filmul se prezintă ca fiind un docu-
        trare,  însă  nu  sunt  conștienți  de  a  doua  barieră  ment găsit, tendința spectatorului este aceea de a căuta
        ficțională, de faptul că ei înșiși fac subiectul filmului  pe parcursul vizionării repere ale lumii reale. Aici se
        The Blair Witch Project.                              poate vorbi, spre exemplu, despre aparatul de filmat.
                                                              Cel care privește se va aștepta ca evenimentele des-
                                                              crise să semene cu acelea pe care le-ar fi putut filma
                                                              și el. Se caută, așadar, veridicitatea promisă încă de la
                                                              început, fără de care intensitatea experienței unui astfel
                                                              de film ar fi cu mult redusă. Activându-se în mentalul
                                                              spectatorului un raționament ce nu se aplică în cazul
                                                              filmelor horror clasice, există o probabilitate mai mare
                                                              ca anumite inadvertențe ale poveștii să fie sesizate. Ar
                                                              putea apărea nelămuriri ca: De ce aparatul nu rămâne
                                                              fără baterie? Niciun aparat nu este capabil să facă asta!
                                                              Cum este posibil acel unghi de filmare? etc.

                                                                     Datorită modalității extrem de convingătoare
                                                              a abordării stilistice, The Blair Witch Project putea fi
                                                              cu ușurință considerat o mărturie genuină a faptelor
                                                              petrecute. Regizorii au avut grijă să exploateze acest
                                                              aspect în folosul lor, printr-o strategie de marketing
                                                              inedită denumită de cei de la site-ul www.mwpdigital-
                                                              media.com drept „The best viral marketing campaign
                                                                         5
                                                              of all time” . Asemenea lecturii radiofonice din 1938
                                                              a lui Orson Welles a romanului lui H.G.Wells, The War
                                                              of the Worlds, care a stârnit panică în rândul ascultă-
                                                              torilor din cauza prezentării sub forma unui fals bule-
                                                                        6
                                                              tin  de  știri ,  promovarea  filmului  a  fost  menită  să
                                                              stârnească o reacție puternică în rândul populației și
                                                              să nască controverse care să îndemne un număr cât
                                                              mai mare de oameni să vadă filmul. Erau sau nu reale
                                                              înregistrările?  Publicul  a  fost  imediat  captivat  de
                                                              această incertitudine. Campania răspândirii zvonului
                                                              dispariției studenților a inclus: o serie de flyere înmâ-
                                                              nate pe stradă, fotografii din investigația poliției, mer-
                                                              gând chiar și până la publicarea diverselor ipoteze în
                                                              ziarele locale. 7
                                                                     Mediul  online a  jucat  de  asemenea  un  rol
                                                              major în promovarea filmului. În 1998, cu un an în-
                                                              ainte de premiera de la Sundance, apărea un site de-
                                                              numit www.blairwitch.com ce prezenta cu amanunte
                                                              date legate de caz și descria în detaliu „mitul vrăjitoa-

           REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50                                                                        63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70