Page 57 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 57

inadaptată vieţii în societate, decalată, bizară, perfect   CRONICA  ARTELOR
        anacronică, în afara secolului al XXI-lea. A suportat
        tot felul de orori în copilărie de la colegii care voiau perioada când l-a crescut şi el a părăsit-o. Bunica e
        astfel să-l umilească pentru că se deosebea de ei şi ofensată de traiul la „Timpul regăsit”, nu agreează
        mama îl liniştea spunându-i că „balele broaştei râioase compania  celorlalţi  bătrâni,  îi  spune  lui  Franck  şi
        n-ating porumbelul alb în zbor”, vrând în acest mod acesta  e  supărat,  la  rândul  lui,  că  programul  i  s-a
        să-i ridice moralul. Numai că el nu ajunsese niciodată schimbat, considerând sanatoriul un spaţiu al bătrâne-
        în ipostază porumbelului alb care trece în zbor, evitând ţii, o anticameră a morţii, unde viaţa stagnează, timpul
        mizeriile vieţii. Pe lângă defecte (adevărate ori presu- este suspendat, n-are o derulare cronologică; locatarii
        puse) are şi calităţi: se poartă ca un adevărat gentle- azilului sunt „urâţi, trişti, deprimaţi”, oferind o im-
        man,  e  capabil  să  poarte  o  conversaţie  plăcută, agine a decrepitudinii fizice şi fiziologice. Vizitele lui
        amuzantă, cu formule reverenţioase, este pasionat de Franck nu înseamnă decât o pură rutină, un gest auto-
        istoria Franţei şi poate să vorbească la nesfârşit despre mat ce-i bulversează programul, o simplă bifare a unei
        evenimente importante sau despre personalităţi isto- obligaţii morale. Totuşi, aceste vizite le fac bine amân-
        rice, dezvăluind multe detalii picante. Vinde cărţi poş- durora.
        tale într-un chioşc de lângă un muzeu. Locuieşte în          Destinul îi va reuni pe cei patru în apartamen-
        imobilul arătos în care se afla şi debaraua de la etajul tul imens al lui Philibert. Franck ajunge în acest apar-
        al şaptelea ce o adăpostea acum pe Camille. Ocupă tament în urma publicării unui anunţ citit de Philibert
        apartamentele unei mătuşi, cu lucruri de epocă, de va- care consideră că locuinţa fiind foarte mare poate să
        loare, „mâncate însă de vreme” şi aflate într-o groaz- mai stea cineva. Sunt firi cu totul diferite, unul educat,
        nică neorânduială.                                    manierat, ordonat şi altul dezordonat, cu atitudini gro-
               Al treilea colţ „aparţine” unui ins pitoresc, cu biene, şi cu un vocabular foarte colorat. Împreună for-
        un comportament brutal şi cu un limbaj familiar, co- mează însă un întreg, se completează, unul are nevoie
        lorat, presărat cu expresii argotice şi cu imprecaţii. Nu- de celălalt. Franck găteşte, repară tot ce se găseşte stri-
        mele  lui  este  Franck  Lestafier;  este  bucătar  la cat în apartament şi Philibert îl temperează cu manie-
        restaurantul Vert Galant; în timpul liber e un bun me- rele lui rafinate. Tot Philibert este acela care o salvează
        seriaş şi motociclist. E o personalitate vulcanică, veş- pe Camille din mansarda îngheţată, cheamă un doctor,
        nic agitat şi plin de viaţă. Fusese crescut de bunicii o îngrijeşte, o obligă să mănânce, în acest domeniu
        materni şi prezintă frustrările unui „copil din flori”, ajutându-l şi Franck a cărui supă îi provoacă lui Ca-
        abandonat de cei care l-au adus pe lume. Are un tată mille senzaţii diferite, găsindu-se în aceeaşi stare cu
        şi un frate vitregi. Mama îl ia în noua familie, dar nu Marcel Proust. De aceea, o va savura cu religiozitate.
        se împacă în acel mediu, se simte prizonier şi revine Scena în care are loc salvarea lui Camille este lucrată
        la bunici unde e adevărata viaţă în aer liber, libertatea, prin îmbinarea umorului cu duioşia, Philibert apărând
        la pescuit, la cules de ciuperci, la vânătoare. Se trans- în locul voinicului din poveste (mesager al binelui) ce
        formă  apoi  într-un  adolescent  rău,  tartorul  tuturor,
        „Regele cretinilor”, cum se autocaracterizează. Îşi face
        drum în viaţă, fiind agresiv în comportament şi în lim-
        baj, ducând o existenţă zgomotoasă, dezordonată, un
        „golan” ce riscă multe, dar continuă să aibă un suflet
        bun pe care nu vrea să-l lase la vedere.
               Careul este completat de bătrâna Paulette Les-
        tafier care are peste optzeci de ani. Aflată în amurgul
        vieţii, ea trăia din amintiri, pradă a destule tabieturi:
        băutul cafelei, privitul pe fereastră, hrănirea animale-
        lor şi a păsărilor, aranjarea florilor, mersul la târguieli
        în  fiecare  zi  de  miercuri  împreună  cu  prietena  ei,
        Yvonne Carminot. Este bunica lui Franck pe care con-
        tinuă să-l adore şi să-l aprecieze foarte mult. Trăieşte
        singură într-o casă cu o grădină în fundul căreia stătea
        mai toată ziua aşezată pe o bancă, „dreaptă, nemişcată,
        răbdătoare,  cu  mâinile  pe  genunchi  şi  privirea  ab-
        sentă”. E obsedată de faptul că poate fi trimisă la azil
        pentru că nu mai este sigură pe ea, cade mereu, se lo-
        veşte, cum se întâmplă şi într-o dimineaţă de miercuri
        când  se  pregătea  să  meargă  la  piaţă  împreună  cu
        Yvonne. După spitalizare, ajunge într-un sanatoriu de
        stat (din cauza banilor puţini) la periferia Parisului.
        Nepotul Franck o vizitează în fiecare zi de luni (ziua
        lui liberă), se odihneşte la căpătâiul ei pe un fotoliu
        negru. Paulette e mulţumită, îl aşteaptă cu nerăbdare
        şi îl conduce cu privirea, stând la fereastră până dis-
        pare cu motocicleta; Franck îi aminteşte de trecut, de

           REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50                           grafica: Alexandra Gheorghiță                55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62