Page 97 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 97

Paula-Cristina Apetrei                                       DIDACTICA

                          (clasa a IX-a E)


                        „Amintiri din copilărie” de Ion Creangă
                               „Trei feţe” de Lucian Blaga

                                      Tabloul „Maternitate”- Camil Ressu

               „Amintiri  din  copilărie”  de  Ion  Creangă  şi
        „Trei fețe” de Lucian Blaga sunt două opere, a două
        genuri diferite, care surprind jocul și joaca în variate
        ipostaze şi care prezintă copilăria drept o perioadă
        unică, o perioadă a cunoașterii și integrării. Tabloul lui
        Camil  Ressu,  „Maternitate”,  are  ca  motiv  central
        prezența mamei în viața copilului.
               Cele trei creații artistice aduc în atenţia obser-
        vatorului legătura dintre părinte și copil și necesitatea
        unei relații armonioase între aceștia. În „Amintiri din
        copilărie”, Smaranda, mama lui Nică, dorește pentru
        băiatul ei o carieră în preoție şi se confruntă pentru
        acest lucru cu dificultățile financiare, cu soțul ei și cu
        Nică însuși, care nu voia să își părăsească satul. Legă-
        tura dintre cei doi este evidenţiată și prin transpunerea
        jocului în ipostaza unei lecții, atunci când băiatul se
        duce la scăldat iar Smaranda îi ia hainele pentru a-l
        pedepsi. În „Trei fețe”, conotaţiile cuvântului „iubire”
        din al doilea vers sugerează dragostea necondiţionată
        a părinților, iar în „Maternitate” legătura dintre mamă
        și copil este evidentă și redată prin zâmbetul femeii,
        prin poziția celor două personaje, dar și prin roșul pă-
        turii în care este învelit copilul, care se află în contrast
        complementar cu nuanţele de verde ale bluzei femeii.
               Copilăria reprezintă punctul de plecare al celor
        trei opere şi este înfăţişată în diferite ipostaze. Ion
        Creangă prezintă un copil iresponsabil, neascultător,
        dar isteţ, care deseori asociază jocul cu încălcarea re-
        gulilor (fură cireşe de la mătuşa sa, se duce în târg să
        vândă pupăza), pe când Lucian Blaga evidenţiază un
        copil dornic de cunoaştere prin joc („Înţelepciunea şi
        iubirea mea e jocul”), iar Camil Ressu portretizează         Aşadar, cele trei opere evidenţiate demons-
        dependenţa faţă de mamă şi inocenţa.                  trează că „jocul este cel mai elevat tip de cercetare”
               Jocul surprins în operele literare este unul care  (Albert Einstein).
        evoluează odată cu înaintarea în vârstă a personajelor.
        În „Amintiri din copilărie”, Nică devine un adolescent
        care neglijează învăţătură pentru distracţie şi care nu
        este conştient de urmările faptelor sale (nu anticipează
        că poate fi dat afară din gazdă din cauza farselor pe
        care le făcea colegilor). Deși nu este surprins în ipos-
        taza maturităţii sau bătrâneţii, romanul este redat din
        perspectiva adultului realist şi înţelept, care îşi retră-
        ieşte copilăria. „Trei feţe” surprinde tinereţea ca pe o
        perioadă în care omul este pregătit să îşi croiască pro-
        priul drum, în care acesta cunoaşte limita dintre ideal
        şi real, iar bătrâneţea este văzută ca ipostaza finală, a
        împăcării, a spiritualităţii, a înţelepciunii prin care sunt
        evocate amintirile. Deşi „Maternitate” surprinde doar
        copilăria, portul simplu al personajelor sugerează tra-
        iul modest al acestora, însă ataşamentul dintre cei doi
        arată sprijinul pe care mama este dispusă să îl ofere
        copilului în viitor.

            REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48                           grafica: Andreea Adăscăliței                95
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102