Page 92 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 92
MENTOR Maria Necula
(absolventă CNU promoția 2012-2016)
Dincolo de catedră
Sunt o susținătoare fidelă, neobosită a analizei
relațiilor dintre oameni ce au ca obiectiv conturarea
unor adevărate caractere. Mai mult ca oricând, trăim
într-o lume foarte dinamică în care zilnic se modifică
ceva, apare o evoluţie neaşteptată, se redefinesc certi-
tudini. O lume în care a deveni confuz e mult prea sim-
plu și ispititor. În acest context, rolul celor care ne pot
ajuta să ne definim valorile devine emblematic, abso-
lut necesar în tot ceea ce înseamnă regăsirea propriului
„eu” într-o lume a superficialității.
Aici intervine rolul a „ceva” ce poate izola de
competiția nemiloasă, dură, trufașă, frustrantă la care
este supus orice „ucenic” al unui sistem.
Încă din vechime, lui Mentor, prietenul cel mai
bun al lui Ulise, i se acorda un rol interesant: el este
cel care protejează fidelitatea Penelopei, dar și cel care
încurajează lupta pentru certitudine. Se spune ca
Atena, când a vrut să se întâlnească cu Telemach, fiul
lui Ulise, a luat înfățișarea lui Mentor, bunul prieten
al regelui și tutorele fiului său. Zeița a fost cea care
l-a încurajat pe Telemachus să lupte împotriva
pețitorilor și să plece în căutarea propriului tată, să sta-
bilească cu exactitate ce s-a întâmplat.
Așadar, de la Telemach încoace, ideea de men-
tor vine în strânsă legătură cu noțiunea de călăuzitor.
Acel individ care este pregătit să se implice afectiv în
timp ce îți definești scopul, să fie extrem de bine pre- rilor, învățarea acestora. Este permanent convins ca
gătit în domeniu, să îți ofere certitudini atunci când ai noi suntem mai buni decât conștientizăm noi că sun-
nevoie de ele, să te ajute în căutarea răspunsurilor ma- tem.
rilor dileme și să ofere încrederea necesară pentru a Din experiența mea ca elev, aș putea susține
face alegerile ce te vor defini ca om. În mod evident, faptul că noi, cei din fața catedrei, nu avem nevoie
la ora actuală, cariera de profesor este cea care numai de informație brută, bine organizată pe structura
îmbrățișează aceste valori absolut necesare în viața unui sistem nefavorabil nouă. Un sistem împotriva
oricărui elev, sau cel puțin, mie asta îmi place să cred. noastră. Avem nevoie de acel cineva dispus să aibă în-
A fi profesor înseamnă (la modul ideal) o permanentă credere în noi, să ne susțină și să ne învețe că suntem
cizelare a inteligenţei emoţionale, a intuiţiei proprii, a cei mai buni, deoarece absolut nimeni nu mai e dispus
empatiei. să facă acest lucru pentru noi. Acel profesor care ne
Fără nicio îndoială, definițiile nu ar fi fost po- învață prin propria existență pasiunea de a ști mai
sibile dacă nu existau modele care să fi permis toate mult, de a face lucruri uimitoare, pentru că într-adevăr,
aceste „analize” în detaliu. În fața acestor „modele”, noi suntem mult mai buni decât am fost ieri, dar mai
am un infinit respect precum și permanente semne de puțin decât vom fi mâine.
întrebare, pentru că întotdeauna, curiozitatea e cea care Calitățile unui mentor nu se pot defini, cata-
atrage, cea care ne macină să devenim mai buni. Unul loga sau concretiza, însă cea mai vizibilă, mai preg-
dintre acești mentori, unde se pare că acest statut deja nantă (și poate că acela a fost și momentul când am
a dat roade, îl întruchipează domnul profesor Drago- realizat ca domnul Dragomir e născut să fie mai mult
mir Octavian. Probabil cel mai bun argument îl repre- decât un profesor), ține de modul de a-ți oferi curajul
zintă medalia de aur la etapa internațională de să crezi în imposibil, să ai puterea să treci peste orice
geografie, însă cel mai plauzibil mod de a demonstra cădere, căci dincolo de toate acestea te vei regăsi pe
calitatea de mentor a unui profesor, nu stă într-un sin- tine în ipostaza de imbatabil. În societatea superficială,
gur om, ci în vocile elevilor săi. Voci care nu pot fi unde e a deveni indefinit e mult prea simplu, tinerii au
oprite. Una dintre acestea s-a exprimat prin „acel pro- mare nevoie de asemenea mentori.
fesor pe care îl doare să îți pună o notă mică”. Odată Ilustrativ l-am considerat momentul în care
invocată noțiunea de „durere”, se manifesta acel chin domnul profesor s-a adresat cu o promisiune ca răs-
lăuntric pentru necunoaștere, ca urmare a implicării puns al romanului lansat de clasa a X-a F (2013-2014):
afective în absolut tot ceea ce înseamnă educația tine- „Nu vă voi lăsa niciodată să nu știți!”.
90 REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48