Page 91 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 91

CRONICA  ARTELOR

                                                              unui premiu Oscar, filmul reprezintă imaginea dina-
                                                              mizată  a  cărții,  respectând  în  cea  mai  mare  parte
                                                              modul de evoluție a acțiunii și complexitatea persona-
                                                              jelor, surprinzând anumite detalii ce reușesc să ofere
                                                              o imagine de ansamblu ce-l fac să fie special. Imagi-
                                                              nea  și  cadrele  pun  în  valoarea  spațiul  în  care  se
                                                              desfășoară acțiunea, o contribuție aducând și decorul
                                                              foarte atent realizat, dar și figurația de mare amploare.
                                                                     În rolul Ceciliei, Keira Knightely impresio-
                                                              nează prin frumusețe și complexitate, din punct de ve-
                                                              dere al actoriei asumându-și personajul, făcându-l să
                                                              capete viață. Se remarcă o foarte strânsă legătură cu
                                                              James McAvoy, în rolul lui Robbie, fapt ce contribuie
                                                              la  închegarea  dintre  personaje,  completându-se.
                                                              Brenda  Bletyhn interpretând-o  pe  Briony,  aduce  o
                                                              completare ce ridică gradul de complexitate al triun-
                                                              ghiului format prin faptul că pe plan fizic, intelectual
                                                              și familial, aceasta pare ruptă de context, neavând
                                                              aceleași trăsături fizice, valori, parcă neaparținând ca-
                                                              drului în care se află. Tocmai acest fapt crește valoarea
                                                              subiectului și filmului, Brenda accentuând ideea că ea
                                                              este cea care îi desparte și totodată, cea care îi unește
                                                              pe Cecilia și Robbie, prin intervenția ei cu urmări ne-
                                                              prevăzute, emoțiile căpătând brusc intensitate, caracter
                                                              imprevizibil, dinamism.
                                                                     Cadrele surprinse în film construiesc frumos
                                                              planurile acțiunii, fiind surprinse domeniul larg al unui
                                                              conac, spații ce imită locuri distruse de război,  im-
                                                              agini ale orașului din timpul războiului, dar și deschi-
                                                              derea la mare, pe plajă fiind construite ipostaze diferite
        înțelegând urmările acțiunii sale. Conștientizând ce  ale soldaților, reprezentând un punct de mare amploare
        efecte a avut asupra vieții surorii sale, dar și a lui Rob-  atât  prin  spațiu  și  decor,  dar  și  prin  figurație,
        bie, cauzându-le suferință, regretă enorm și încearcă  costumație și elemente ce stârnesc emoții spectatori-
        să-și repare greșeală. Încearcă să ia legătura cu sora  lor.
        sa,  ceea  ce  reușește  la  un  moment  dat,  iar  sub      În acest sens, atât „Ispășire” de Ian McEwan,
        instrucțiunile sale să încerce să minimalizeze efectele  cât și „Atonement” regizat de Joe Wright, reprezintă
        negative ce au survenit.                              creații  care  surprind  esența  subiectului  ales,
               Această a treia etapă accentuează subiectul ro-  transmițându-se sub forma unui ecou asupra cititorilor
        manului,  ispășirea  lui  Briony,  suferința  prin  care  și spectatorilor datorită conținutului complex de sen-
        aceasta trece și pe care a cauzat-o la vârsta de 13 ani.  timente, emoții și gânduri. Acțiunea se schimbă în mod
        Din punct de vedere psihologic, este remarcat conflic-  surprinzător de-a lungul avansării acesteia, fapt ce
        tul interior și frământările prin care cele trei personaje  conturează imprevizibilitatea finalului și a personaje-
        sunt forțate să treacă, având efect ireversibil asupra  lor, încheindu-se cu ideea că povestea lor reprezintă
        evoluției existenței lor, remarcându-se în plan social,  un ecou ce se revarsă asupra realității, pentru a ex-
        familial și personal, diferențele dintre planul inițial și  prima un mesaj umanității.
        cel final fiind evidente.
               Cele trei etape sunt încheiate cu o clarificare
        ce vizează în special ultima etapă. De fapt, Cecilia și
        Robbie nu au reușit să fie împreună, el murind în răz-
        boi, în noaptea de dinainte de a se îmbarca spre casă,
        iar Cecilia nesupraviețuind unui bombardament. Acest
        final tragic a fost mascat de ecoul ispășirii, încercând
        să se ofere un sens prin faptul că în suferința ei, Briony
        se inspiră din povestea celor doi pentru a-și crea ro-
        manul. Acolo le oferă acestora finalul fericit și meritat,
        aducându-le un omagiu și un sincer regret față de răul
        pe care l-a cauzat.
               Romanul scris de Ian McEwan reprezintă o
        bază importantă pentru filmul american „Atonement”
        din 2007, aflat sub regia lui Joe Wright. Câștigător al
           REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48                                     Foto: www.imdb.com                 89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96