Page 91 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 91
CRONICA ARTELOR
unui premiu Oscar, filmul reprezintă imaginea dina-
mizată a cărții, respectând în cea mai mare parte
modul de evoluție a acțiunii și complexitatea persona-
jelor, surprinzând anumite detalii ce reușesc să ofere
o imagine de ansamblu ce-l fac să fie special. Imagi-
nea și cadrele pun în valoarea spațiul în care se
desfășoară acțiunea, o contribuție aducând și decorul
foarte atent realizat, dar și figurația de mare amploare.
În rolul Ceciliei, Keira Knightely impresio-
nează prin frumusețe și complexitate, din punct de ve-
dere al actoriei asumându-și personajul, făcându-l să
capete viață. Se remarcă o foarte strânsă legătură cu
James McAvoy, în rolul lui Robbie, fapt ce contribuie
la închegarea dintre personaje, completându-se.
Brenda Bletyhn interpretând-o pe Briony, aduce o
completare ce ridică gradul de complexitate al triun-
ghiului format prin faptul că pe plan fizic, intelectual
și familial, aceasta pare ruptă de context, neavând
aceleași trăsături fizice, valori, parcă neaparținând ca-
drului în care se află. Tocmai acest fapt crește valoarea
subiectului și filmului, Brenda accentuând ideea că ea
este cea care îi desparte și totodată, cea care îi unește
pe Cecilia și Robbie, prin intervenția ei cu urmări ne-
prevăzute, emoțiile căpătând brusc intensitate, caracter
imprevizibil, dinamism.
Cadrele surprinse în film construiesc frumos
planurile acțiunii, fiind surprinse domeniul larg al unui
conac, spații ce imită locuri distruse de război, im-
agini ale orașului din timpul războiului, dar și deschi-
derea la mare, pe plajă fiind construite ipostaze diferite
înțelegând urmările acțiunii sale. Conștientizând ce ale soldaților, reprezentând un punct de mare amploare
efecte a avut asupra vieții surorii sale, dar și a lui Rob- atât prin spațiu și decor, dar și prin figurație,
bie, cauzându-le suferință, regretă enorm și încearcă costumație și elemente ce stârnesc emoții spectatori-
să-și repare greșeală. Încearcă să ia legătura cu sora lor.
sa, ceea ce reușește la un moment dat, iar sub În acest sens, atât „Ispășire” de Ian McEwan,
instrucțiunile sale să încerce să minimalizeze efectele cât și „Atonement” regizat de Joe Wright, reprezintă
negative ce au survenit. creații care surprind esența subiectului ales,
Această a treia etapă accentuează subiectul ro- transmițându-se sub forma unui ecou asupra cititorilor
manului, ispășirea lui Briony, suferința prin care și spectatorilor datorită conținutului complex de sen-
aceasta trece și pe care a cauzat-o la vârsta de 13 ani. timente, emoții și gânduri. Acțiunea se schimbă în mod
Din punct de vedere psihologic, este remarcat conflic- surprinzător de-a lungul avansării acesteia, fapt ce
tul interior și frământările prin care cele trei personaje conturează imprevizibilitatea finalului și a personaje-
sunt forțate să treacă, având efect ireversibil asupra lor, încheindu-se cu ideea că povestea lor reprezintă
evoluției existenței lor, remarcându-se în plan social, un ecou ce se revarsă asupra realității, pentru a ex-
familial și personal, diferențele dintre planul inițial și prima un mesaj umanității.
cel final fiind evidente.
Cele trei etape sunt încheiate cu o clarificare
ce vizează în special ultima etapă. De fapt, Cecilia și
Robbie nu au reușit să fie împreună, el murind în răz-
boi, în noaptea de dinainte de a se îmbarca spre casă,
iar Cecilia nesupraviețuind unui bombardament. Acest
final tragic a fost mascat de ecoul ispășirii, încercând
să se ofere un sens prin faptul că în suferința ei, Briony
se inspiră din povestea celor doi pentru a-și crea ro-
manul. Acolo le oferă acestora finalul fericit și meritat,
aducându-le un omagiu și un sincer regret față de răul
pe care l-a cauzat.
Romanul scris de Ian McEwan reprezintă o
bază importantă pentru filmul american „Atonement”
din 2007, aflat sub regia lui Joe Wright. Câștigător al
REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48 Foto: www.imdb.com 89