Page 90 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 90
CRONICA ARTELOR Teodora TUDOSE
clasa a XII-a F
Ecou al remușcării
Romanul „Ispășire” de Ian McEwan
Filmul „Atonement” în regia lui Joe Wright
Orice comportament este influențat de o atitu- seze în acest domeniu. Robbie este nevoit să se înro-
dine care transmite un sentiment pozitiv sau negativ și leze pentru a ieși din mediul izolat al închisorii, păs-
care, în funcție de intensitate, poate persista pe o trând legătura cu Cecilia. Cei doi își mențin cu greu
perioadă mai lungă sau mai scurtă de timp. Acțiunile relația, întâlnirile lor fiind aproape inexistente, conduși
și stările unei persoane se vor afla în strânsă legătură de speranța că vor reuși să treacă într-un final de
cu sentimentul respectiv, putând avea mare impact situația lor nefastă.
asupra vieții sale, fapt pe care britanicul Ian McEwan În această etapă, războiul îi îndepărtează fizic,
îl surprinde în romanul său „Ispășire” (Atonement). dar îi apropie sufletește, cei doi fiind conștienți de sen-
Acesta scoate în evidență un ecou al remușcării pre- timentele reciproce. Se remarcă ideea speranței ce-i
zent de-a lungul romanului, ce învăluie principalele leagă pe cei doi, fiecare găsindu-și un scop în celălalt.
trei personaje, marcându-le întreaga existență. Războiul îi face să-și dorească să supraviețuiască des-
Acțiunea este complexă, întinzându-se pe mai multe tul cât pentru a reuși să fie împreună, scrisorile, amin-
planuri, iar ceea ce face ca această carte să fie deose- tirile și planurile comune oferindu-le tăria de a înfrunta
bită constă în dimensiunea emoțională pe care o atinge orice obstacole. Aici se evidențiază intensitatea
prin ecoul iubirii, războiului și remușcării, cele trei du- emoțiilor și sentimentelor celor doi, care deși au copi-
când spre ispășire. lărit împreună și au urmat aceeași facultate, nu și
Ecoul iubirii este primul evidențiat în structura le-au putut conștientiza decât în momentul în care au
romanului, avându-i în prim plan pe Cecilia Tallis și fost despărțiți.
pe Robbie Turner ca personaje. Cei doi se îndrăgos- Ecoul remușcării o aduce în prim plan pe
tesc, dar nu apucă să-și continue povestea de cuplu, Briony, de această dată într-o ipostază matură,
deoarece aceasta este schimbată de către Briony Tallis,
sora Ceciliei, a cărei intervenție marchează întreaga
desfășurare a existenței celor doi, având efecte mai târ-
ziu și asupra sa. Briony îi surprinde pe cei doi în bi-
bliotecă, dar din cauza vârstei sale și a imaginației
dezvoltate, percepe o realitate fictivă în care Cecilia
este victimă, iar Robbie, agresor, datoria ei fiind aceea
de a-și salva și proteja sora. Momentul care o deter-
mină categoric pe Briony să acționeze împotriva lui
Robbie este reprezentat de incidentul verișoarei sale,
fiind asaltată de către un alt personaj pe care Briony îl
ia drept Robbie. Din acel moment, Briony face o
declarație poliției împotriva lui Robbie, iar acesta este
închis, povestea lui de dragoste cu Cecilia neputându-
și urma cursul firesc. Cei doi își declară iubirea, spe-
rând să reușească să fie împreună la un moment dat,
fapt ce nu va fi posibil.
Modul în care continuă să se dezvolte acțiunea
și efectele de largi proporții cauzate de declarația lui
Briony constituie punctul principal al cărții. Ideea con-
form căreia un mesaj înțeles greșit și distorsionat prin
prisma capacității de înțelegere și imaginației unui
copil, dar care e destul de dezvoltat cognitiv și cu
siguranță pe sine reprezintă baza de la care se pornește,
construindu-se mai departe elementele cheie și deta-
liile ce conferă romanului individualitate, captând
atenția cititorului.
Se trece mai departe spre ecoul războiului,
care schimbă cursul existenței celor doi îndrăgostiți.
Cecilia, absolventă a facultății Cambridge, decide să
urmeze cursuri de asistență medicală, urmând să avan-
88 REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48