Page 93 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 93

Prof. coord. Daniela Plăiașu                                    DIDACTICA


                  Textele de mai jos reprezintă cele mai reușite discursuri de la clasa a noua ( A, respectiv E), con-
           cepute ca produs didactic al unui experiment pe care îl fac de vreo câțiva ani buni. Acest proiect este
           menit să ilustreze capacitatea elevilor de a compara trei opere din două arte diferite, două din literatură
           (obligatoriu una din literatura română) și una din altă artă într-un discurs de minim trei minute, maxim
           cinci, având cel puțin două judecăți comparative.

                   Diana Stoica                  „Lorelei” de Ionel Teodoreanu

                    (clasa a IX-a E)                    „Invitație la vals” de Mihail Drumeș
                                                               Tabloul „Sărutul” – Gustav Klimt

               Operele  „Lorelei”,  de  Ionel  Teodoreanu, Tudor se desparte de Micaela de teamă să nu fie atras
        „Invitația la vals” de Mihail Drumeș și „Sărutul” de cu totul în mrejele ei și să apuce să cunoască sentimen-
        Gustav Klimt, au ca temă comună dragostea, fiind pre- tul geloziei, frica infidelității sau a abandonării, iar
        zentată sub mai multe aspecte. În cele două opere li- Catul pune cariera pe primul loc, petrecând mai mult
        terare este descrisă o dragoste distructivă, pe când timp lucrând la o nouă carte decât cu proaspăta sa
        Klimt, prin creația sa, înfățișează privitorului o dra- soție, Luli.
        goste pasională, castă, prin tonuri calde, predominând       Atât Mihail Drumeș, cât și Ionel Teodoreanu,
        galbenul, culoarea speranței, fericirii, dar și a geloziei. descriu, prin operele lor, o iubire pasională care, gra-
               În  toate  cele  trei  opere  este  prezentat  jocul dat, ajunge să îi distrugă pe parteneri. Un prim factor
        seducției. În „Invitația la vals”, Tudor Petrican, un băr-  ce  pune la încercare dragostea ce stă la baza armoniei
        bat charismatic, obișnuit ca orice femeie să-i cadă la în relație este gelozia, fiind evidențiată și în tabloul lui
        picioare, încearcă să o seducă pe Micaela, o tânără in- Klimt prin culoarea galben. În „Invitația la vals”, Mi-
        abordabilă, neinteresată de șarmul său. Văzând că Mi- caela se căsătorește cu Tudor ca urmarea apariției unei
        caela nu răspunde metodelor obișnuite de seducție, se sarcini neprevăzute, însă pierderea acesteia o face să
        convinge că nu e o femeie ca oricare alta și apelează simtă că din vina lui rodul iubirii lor nu mai e și că
        la artileria grea: îi scrie scrisori de                                      dragostea s-a risipit. Datorită
        dragoste. Deși reticentă la început,                                         acestui    fapt,    Micaela
        înapoindu-i  fiecare  scrisoare,  cu                                         plănuiește  să  se  răzbune  pe
        timpul cuvintele lui Tudor îi ajung                                          Tudor, având intenția de a-l
        la inimă, făcând-o să se îndrăgos-                                           înșela. Acesta află și devine
        tească de el. În „Lorelei” este pre-                                         gelos pe presupusul ei amant
        zentată Lucia Novleanu, Luli, care                                           și  divorțează  de  ea,  împin-
        își  întâlnește  marea  dragoste,  pe                                        gând-o în brațele celuilalt. În
        Catul Bogdan, un scriitor celebru la                                         „Lorelei”, Luli se confruntă
        acea  vreme,  în  trenul  ce  o  ducea                                       cu acest sentiment în momen-
        spre examenul de bacalaureat. Aici,                                          tul în care citește scrisorile de
        ca  și  în  creația  lui  Klimt,  jocul                                      admirație  primite  de  Catul,
        seducției  este  practicat  de  ambii                                        însă nu se lasă demoralizată
        parteneri prin limbajul corpului: în                                         de asta și începe să îi scrie
        roman prin schimbul de priviri de la                                         sub  pseudonimul  de  „Lore-
        fereastra trenului, iar în tablou prin                                       lei”, făcându-l să se îndrăgos-
        sărutul cast oferit de bărbat și prin                                        tească  de  ea  pentru  a  doua
        poziția capului femeii ce îl atrage                                          oară.
        spre ea.                                                                            Deși  cauzele  morții
               Dragostea  îi  izolează  pe                                           celor două protagoniste sunt
        îndrăgostiți într-o lume doar a lor,                                         diferite: Luli moare în urma
        departe de realitatea dură în care                                           unei  operații  de  apendicită
        trăiesc. În „Sărutul”, locul în care se                                      nereușite, iar Micaela se sinu-
        află cei doi nu este foarte bine de-                                         cide, nemaisuportând să stea
        terminat,  întrucât  în  tablou  nu  se                                      departe de cel iubit, ambele
        găsește niciun element care să indice o locație exactă, produc un impact la fel de mare asupra lui Catul, res-
        însă motivele florale de sub picioarele lor par să con- pectiv Tudor, făcându-i să realizeze că viața nu mai
        tureze o câmpie, sugerând armonia relației celor doi. are niciun sens fără persoana iubită, ambii alegând să
        În  schimb,  în  cele  două  opere  literare,  escapada se sinucidă.
        protagoniștilor are loc pe mare, aceștia având parte de      Cele trei creații urmează aceeași temă, arătând
        tot ce își puteau dori: prezența persoanei iubite.    că dragostea poate fi prosperă, eternă ca în „Sărutul”,
               La scurt timp după călătorie, ambele relații, ce dar și istovitoare, distructivă, conducându-i pe parte-
        la prima vedere par a fi ideale, suferă o decădere: neri spre un sfârșit tragic ca în cele două romane.

           REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48                               ilustrare: www.en.wikipedia.org          91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98