Page 96 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 96

DIDACTICA                                             Iulia Plăiașu
                                                                               (clasa a IX-a A)
                 „Sărmanul Dionis” de Mihai Eminescu

                         „Povestea fără sfârșit” de Michael Ende
                                Tabloul „Persistența Memoriei” - Salvador Dali

               În această analiză comparativă voi discuta des-  alte timpuri. El ajunge să găsească o carte extrem de
        pre operele „Sărmanul Dionis” de Mihai Eminescu,      ciudată, în care descoperă un portal și ajunge să tră-
        „Povestea fără sfârșit” de Michael Ende și „Persistența  iască în vremea lui Ștefan cel Bun.
        Memoriei” de Salvador Dali. Temele pe care le voi            Pe când în cele două opere prezentate mai în-
        aborda vor fi relativizarea timpului și fantasticul.  ainte, relativizarea timpului se face prin intermediul
                                                              lumii nemateriale, în „Persistența Memoriei”, pentru
                                                              că majoritatea operelor lui Dali sunt opere suprarea-
                                                              liste, conțin adică elementele visului, redate cu o cla-
                                                              ritate excepțională, timpul ia forma ceasului. Se poate
                                                              observa că sunt mai multe ceasuri și că sunt distorsio-
                                                              nate, indicând relativizarea acestuia.
                                                                     Din punct de vedere al fantasticului, în „Po-
                                                              vestea fără sfârșit” și „Sărmanul Dionis”, tensiunea
                                                              dintre real și fabulos este făcută printr-un obiect. În
                                                              „Povestea fără sfârșit” acesta este AURYN-ul, un me-
                                                              dalion care, odată ce Bastian intră în lumea din carte,
                                                              îi dă puterea să facă orice ar vrea în lumea fabuloasă,
                                                              totuși, cu un cost: cel al amintirilor lui din lumea ade-
                                                              vărată. În ”Sărmanul Dionis”, portalul din carte pemite
                                                              acea trecere între planuri, pentru că îl transportă din
                                                              lumea reală într-o altă lume, în care el este Dan și
                                                              reușește să își lase umbra pe pământ ca el să se desfete
                                                              în paradisul lunar.
                                                                     Dacă în aceste două opere fantasticul se poate
                                                              vedea clar cu ajutorul unui obiect, în „Persistența Me-
                                                              moriei” ea se formează în stratul suprarealist al operei
                                                              pentru că operele suprarealiste redau cu o calitate vi-
                                                              zuală aproape realistă lumea visului, ea fiind formată
                                                              din fenomene inexplicabile, ireale combinate cu bana-
                                                              litatea vieții umane.
                                                                     În concluzie, am ales „Sărmanul Dionis” de
               În „Povestea fără sfârșit” este vorba despre un
        copil numit Bastian Balthasar Bux care fură o carte   Mihai Eminescu, „Povestea fără sfârșit” de Michael
                                                              Ende și „Persistența Memoriei” datorită temelor co-
        dintr-un anticariat. El decide să lipsească de la școală,  mune precum relativizarea timpului, dar și datorită
        dar să se ascundă în podul acesteia pentru a citi cartea,  diferențelor structurale cum ar fi reprezentarea fantas-
        considerând că acolo nu îl va căuta nimeni pentru un  ticului în acestea.
        timp. Câtă vreme citește cartea, minutele par că se
        comprimă, aceasta putând fi considerată o a  relativi-
        zării  a  timpului.  De  asemenea,  în  „Povestea  fără
        Sfârșit” mai este o scenă în care se poate observa re-
        lativizarea timpului: cea de pe Munții Destinului. Na-
        ratorul spune că Munții Destinului pot fi recuceriți
        doar  atunci  când  nu  mai  există  dovadă  că  au  fost
        cuceriți. După legile fizicii cuantice, timpul nu există
        cu adevărat, ci este o unealtă a minții noastre omenești,
        ca noi să ne putem orienta memoriile, experiențele,
        emoțiile după el.
               Dacă  în „Povestea fără sfârșit”, relativizarea
        timpului este doar o unealtă pentru a integra cititorul
        în lumea fantastică, în „Sărmanul Dionis”, el este cu
        adevărat materia de bază pentru întâmplările ce i se
        petrec lui Dionis. Dionis este foarte interesat de posi-
        bilitatea că tot ce vedem noi este relativ la noi și dacă
        am găsi o cheie, noi am putea să trăim în alte veacuri,
                            ilustrațiile articolelor:
          94              www.en.wikipedia.org                   REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101