Page 99 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 99

Prof. coord. Daniela Plăiașu                                    DIDACTICA



                  În buna tradiție a vechiului stil de a face filologie în preuniversitar, în România, cel puțin, propun specialilor
           cititori ai „Revistei Noastre” (în mod absolut optimist am folosit aici un plural!) un tip de teză de clasa a XII-a, menită
           nu să experimenteze încă o dată rutina subiectelor pentru bacalaureat, ci să sintetizeze într-o propunere surprin-
           zătoare, creativă, spumoasă cultura filologică, abilitățile comunicaționale înalte ale unui absolvent de profil. Pentru
           finalul parcursului de licean le-am propus elevilor de la clasa de filologie subiectul: „Alcătuiți un eseu liber pornind
           de la următorul început de frază: <Călătorind pe tărâmul literaturii, am descoperit despre mine că…>”. Teza acesta
           are menirea de a scoate în relief faptul că, în ultimă instanță, literatura este o aventură a sinelui, o maturizare prin
           încercările sufletești ale înaintașilor, chiar dacă acestea pot apărea în cheie istorică, psihologică, fabuloasă, fan-
                       tastică etc. Acest tip de eseu este cel mai revelator despre adevăratul succes în demersul didactic.
                       Un argument ar fi că în SUA este foarte uzitat…
                                                              că am simțit „Agonie si extaz”. Această lectură a fost
                     Alexandru Pârlog                         o infuzie de istorie a picturii renascentiste. Totodată

             (absolvent CNU promoția 2012-2016)               m-a determinat să caut mai multe informații despre
                                                              Michelangelo și da Vinci.
               Călătorind pe tărâmul lecturii am aflat despre        Următoarea carte despre care pot afirma că
        mine că fostul eu se pierduse definitiv la sfârșitul cla- m-a zguduit existențial a fost „1984” a lui George
        sei a IX-a, murise pentru că nu putea fi transformat și Orwell.  Atunci  am  aflat  despre  mine  că  încep  să
        totuși această trecere îl renăscuse mai bun.          conștientizez realitatea așa cum e ea, amară, crudă,
               Una din marile transformări a fost reprezentată rea, incorectă și cel mai trist e că o ceva din carte încă
        de faptul că am început să citesc de plăcere chiar și pâlpâie în realitatea în care trăiesc, acea a anului 2016,
        cărți din programă, excepție face „Moromeții”. Dar cel la 27 de ani de la căderea comunismului. Am avut
        mai important lucru a fost faptul că mi-am pus între- chiar un moment în care am analizat comparativ efec-
        bări și am început să caut să diversific, pentru a fi fe- tele manipulării de acolo cu cele din realitate și m-am
        ricit  și  liber  într-o  altă  dimensiune,  dimensiunea gândit dacă gândesc cu adevărat cu propria-mi minte
        beletristică. În momentul în care citesc și sunt prins sau dacă știu ceva concret. Atunci am aflat despre
        sau doar fascinat de o carte, deoarece se întâmplă des mine că sunt într-o lume de incertitudini, dar că nu
        ca unele cărți să-mi placă, iar altele doar să mă fasci- sunt pierdut atât timp cat îmi pun întrebări și încerc să
        neze  prin  extravaganța  lor  ca  fenomen,  mulțumită le ofer răspunsuri.
        imaginației mele deosebite, mă transpun în operă și          Astfel că am trecut la Blaga și acolo am aflat
        urmez personajele ca o umbră. E o stare minunată și că nu sunt încă pregătit pentru poezia sa, pentru filo-
        inexplicabilă asemenea meditației care te decuplează zofia sa, poate într-o bună zi, când voi sedimenta des-
        complet de la biologic, pierzând noțiunea timpului.   tul, o să-l redescopăr. După Blaga a urmat Nichita și
               Revenind la cărți, una dintre cele care m-au aici am învățat cum e cu adevărat sa iubești poezia ca
        fascinat ca fenomen la început, ca mai apoi să o iubesc stare. Am învățat despre mine că pot fi mai bun, mai
        a fost „În căutarea oii fantastice” de H. Murakami. Sti- cald, mai sincer, modest, am învățat sa-mi găsesc o
        lul său aparte cu parfum asiatic era ceva nou pentru motivație pentru fiecare acțiune, și mai mult ca o co-
        mine, am zis să risc, am riscat și am câștigat. Primul rolă a celor patru ani de liceu, am învățat că nu con-
        contact cu opera sa a fost ca primul sushi, învelișul de tează ce porți, ce lucruri posezi, cel mai important
        algă niponă greu de digerat, dar aroma întregului-com- lucru fiind să-ți construiești înăuntrul tău o lumină pu-
        plet fascinantă! După această primă carte am continuat ternică, o aură de bunătate și cultură pentru că asta îți
        să  citesc  tot  ce  am  găsit  scris  de  el  la  biblioteca poate aduce cu adevărat fericirea.
        orașului și am observat cum evoluează. Ca stil e mereu       La finalul călătoriei se trag mereu concluzii, se
        diferit, însă poartă o pată mistică ce m-a trimis pe culeg impresii, eu la finalul călătoriei am aflat despre
        mine, cel puțin, în lumea dinastiilor vechi japoneze, în  mine că sunt liber, gândesc liber și pot fi cine vreau eu
        spațiul mistic al spiritelor ce transcend lumile și le  să fiu, atât timp cât pot evada în cărți bune. Asta și fap-
        unesc, lăsând un anumit muritor să facă alegeri deci-  tul că nimic nu se compară cu mirosul hârtiei și cu
        sive în evoluția sa.                                  blândețea cu care-ți tratează cărțile ochii.
               Între „La sud de graniță, la vest de soare” și
        „Kafka pe malul mării” și eu, personal, am observat o
        evoluție a perspectivei naratorului, acesta nu mai po-
        pularizează chestiuni de mentalitate tradiționalistă, ni-
        ponă, cum ar fi faptul că o femeie care șchiopătează e
        atrăgătoare, ceea ce mi s-a părut ușor straniu, ci pre-
        zintă asiaticul americanizat până la cele mai mici de-
        talii, dar care nu-și pierde dimensiunea misticului.
               După ce am epuizat Murakami, am avut un
        gol, simțeam nevoia a ceva, dar a ceva mai ușor, așa
            REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48                            grafica: Alexandru Neacșu                  97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104