Page 98 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 98

DIDACTICA                                          Ana Maria Tofan
                                                                               (clasa a IX-a E)
           „Domnișoara Christina” de Mircea Eliade
                  „La hanul lui Mânjoală” de I.L. Caragiale

                         Castelul Iulia Hasdeu - Câmpina, jud. Prahova


               În operele „Domnișoara Christina”, „La hanul
        lui Mânjoală”, dar și în arhitectura Castelului Iuliei
        Hasdeu este evidențiată noțiunea de fantastic sub di-
        ferite forme, dar originale.
               Un prim argument îl constituie prezența a nu-
        meroase  elemente  simbol,  specifice  vrăjitoriei.  În
        „Domnișoara Christina” motivul central al operei este
        portretul acesteia, ce reprezintă un portal transcenden-
        tal din care Christina își capătă forțele demonice. Pe
        deoparte în „La hanul lui Mânjoală” apar mai multe
        simboluri, din folclor, ca de exemplu pisica neagră sau
        iedul negru, care erau asociate în popor vrăjitoarelor.
        Castelul Iuliei Hasdeu impresionează prin arhitectura
        sa asemănătoare cu cea a unui castel medieval, dar și
        prin detaliile sale cu conotații magice (apare cu pre-
        cădere cifra 3 - conacul are 3 turnuri, 3 intrări). Deși
        acesta pare să semene cu o biserică, datorită funda-
        mentului său sub formă de cruce, dar și pentru simbo-
        lul divinității regăsit pe fațada acestuia (triunghiul în
        care se află ochiul Domnului), în clădire se realizau
        practici oculte.
               Un alt aspect se referă la faptul că în cele două
        opere literare există câte o clădire cu valențe miste-
        rioase, generate de întâmplările bizare ce au loc acolo.
        Dacă în conacul din romanul lui Eliade oaspeții sunt
        îngroziți de prezența unei entități care pare să ia parte
        la discuțiile lor, în hanul din nuvela lui Caragiale conul
        Fănică este surprins atât de trecerea inexplicabilă a
        timpului, cât și de reacția motanului la gestul său de
        credință. Se spune că în Castelul Iuliei Hasdeu aveau
        loc de asemenea evenimente stranii, fiind o construcție
        destinată  ședințelor  de  spiritism  dintre  Petriceicu
        Hasdeu și fiica sa decedată, Iulia.                          grafica: Bianca Vrânceanu

                                                                     În toate cele trei creații este înfățișat caracterul
                                                              feminin,  chiar  și  în  arhitectura  Conacului  Iuliei
                                                              Hasdeu prin cei doi sfincși de la intrare, care fac refe-
                                                              rire la Iulia și mama sa. Atât în „Domnișoara Chris-
                                                              tina”, cât și în „La hanul lui Mânjoală” cele două
                                                              femei folosesc căi neortodoxe pentru a-l cuceri pe băr-
                                                              batul pe care și-l doresc, pentru anumite interese (Mar-
                                                              ghioala face farmece asupra lui Fănică ca să rămână
                                                              doar al ei, iar Christina încearcă să-i câștige dragostea
                                                              lui Egor în speranța ca îi va picta portretul). O asemă-
                                                              nare dintre legenda Castelului Iuliei Hasdeu si roma-
                                                              nul „Domnișoara Christina” ar fi comunicarea dintre
                                                              o entitate și un muritor. Hangița din nuvela lui Cara-
                                                              giale se diferențiază de celelalte două personaje prin
                                                              faptul că este un simplu om, ce urmează calea necura-
                                                              tului. Așadar, bariera dintre planul realității și cel al
                                                              ficțiunii este conturată atât în mesajul celor două opere
                                                              literare, cât și în arhitectura Castelului Iuliei Hasdeu.

          96                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103