Page 94 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 94

DIDACTICA                                             Anca Sfîrnog
                                                                               (clasa a IX-a A)
        „Domnișoara Christina” de Mircea Eliade

               „Casa Tunetului” de Dean Koontz

                       Tabloul „Fața războiului” - Salvador Dalí

               Orice operă, fie ea din domeniul literaturii sau
        al artei, nu reprezintă altceva decât ansamblul ideilor
        autorului reflectate din propria sa realitate. Creatorii
        operelor „Domnișoara Christina”, „Casa Tunetului” și
        „Fața războiului” sunt cei care subliniază încă o dată
        că arta este unica evadare din banalul verosimil în care
        suntem jucători.
               Ideea de manipulare este elementul cheie al
        operelor, fiind detaliul central căruia îi este atribuită
        acțiunea. Consider că este fascinant cum  același su-
        biect poate fi dezvoltat în trei creații total diferite.
               În  primul  rând,  o  temă  comună  este  jocul
        minții, care sugerează, după părerea mea, forma su-
        premă a torturii. În opera „Domnișoara Christina” de
        Mircea Eliade, dragostea dintre moartă și Egor este
        asociată  de  contemplator  manipulării.  Christina  se
        folosește de vise pentru a ajunge la protagonist, pe care
        îl îngrozește, dar care reprezintă pionul ce i-ar putea
        reda umanitatea.                                             Jocul minții este conturat în opera lui Dali prin
                „Casa Tunetului”  de  Dean  Koontz  este  un  însuși titlul, „Fața războiului”. Elementele stranii ale
        roman scris într-un ritm alert, acțiunea suferind  brusc  acestei picturi sunt ochii mari, respectiv gura larg des-
        răsturnări de situație, fiind cufundată în mister. După  chisă în interiorul cărora se zugrăvesc fețe identice cu
        ce se trezește sub influența amneziei într-un spital,  cea a craniului. Acest detaliu conturează faptul că frica
        Susan Thorton, în vârstă de 32 de ani, pare să fie bân-  pe care o transmite la exterior se află într-o simbioză
        tuită de stafiile a patru criminali care i-au ucis priete-  perfectă cu planul interiorului, cel al trăirilor. Șerpii
        nul în urmă cu treisprezece ani într-o peșteră numită  care  îl  înconjoară  completează  sugestia  de  joc  al
        „Casa Tunetului”. Până la conștientizarea verosimilu-  minții, redând într-un mod original primejdia în care
        lui, Susan este supusă unor procedee de tortură îngro-  a fost pusă persoana. Reprezentația craniului acesteia
        zitoare, de la „spălarea minții” până în momentul în  asimilează orice fărâmă de umanitate, înconjurând
        care se îndoiește dacă este sau nu nebună. Cei patru,  ideea de moarte.
        Harch,  Jellicoe,  Parker  și  Quince,  sunt  doar           În al doilea rând, este conturat motivul fricii.
        reprezentații perfecte ale morților, arătându-i-se lui  În timp ce în opera „Domnișoara Christina”, frica este
        Susan în momente de incredibilă tensiune. Ea dorește  o sursă a necunoscutului, bizarul provenind dintr-o
        să excludă ideea că aceștia sunt reali, însă acțiunile lor  complet altă lume, una ireală, supranaturală, în cea
        îi demonstrează că ceea ce trăiește nu este produsul  de-a  doua  operă  literară,  frica  dezvăluie  cruzimea
        minții ei bolnave, ci crudul adevăr,  contrazicându-i  umană, acțiunea propriu-zisă putând fi teoretic proiec-
        astfel orice teorie.                                  tată în lumea reală. În opinia mea, în acest text, frica
                                                              nu e nimic altceva decât o minciună. Pictura ”Fața
                                                              Războiului” zugrăvește perfect motivul menționat. De
                                                              remarcat este expresia figurii prezentate, încremenită
                                                              de spaimă, dar și fundalul simplu, conturând ideea de
                                                              nisip, adică lipsa speranței, și concentrând întreaga pri-
                                                              vire a cititorului către craniu. Salvador Dali este într-
                                                              adevăr cel mai ieșit din comun creator al mișcării
                                                              suprarealiste, transmițând prin opera sa, cu o inexpli-
                                                              cabilă ușurință, exact ce are nevoie să transmită. Deși
                                                              imaginea este statică, în opera aleasă spre prezentare,
                                                              craniul pare că se mișcă, ceva din întregul lui dând
                                                              senzația că vibrează, că este supus unui act care îi pro-
                                                              voacă neliniștea.
                                                                     Prin urmare, prin cele atestate mai sus este
                                                              ilustrată tema comună a celor trei opere, controlul
                                                              minții, percepută de creatori în moduri originale și
                                                              spectaculoase.
          92        grafica: Eliza Vlăsceanu                     REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99