Page 99 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 99
PREMII CNU Cristian Cazacu
Harta Crimeii
Pe Cristian Cazacu l-am descoperit analizând traseul din șablonul cult. Mi-a explicat “că dacă per-
sonajul trece printr-o perioada nefastă apare un deșert sau un loc pustiu, dacă acesta trece printr-o întâm-
plare sau un război din care iese biruitor apare vegetația (biruirea binelui - apariția vieții - pădurea; biruirea
răului - deșert sau zona înghețată)”. Cunoscut atât în țară, cât și peste hotare pentru pasiunea sa deosebită
- cartografia - este autorul celei mai mari hărți handmade și deținătorul titlului “Cel mai tânăr cartograf”
acordat de către decanul Facultății de Geografie, pentru reprezentare cu fidelitate a realității cartografice.
prof. Cristina Chiriac
Crearea unei hărți reprezintă, întotdeauna, un
proces alcătuit din mai multe etape. Alegerea subiec-
tului hărții apare din nevoia de a cartografia fiecare
colț al acestei planete. Am ales sa realizez harta Re-
publicii Autonome Crimeea, dintr-o dorință specială,
de a cartografia fiecare oblast ucrainean, pornind de
la Jalta până la Armjans’k și de la Cornomors’ke până
la Kerci. Pe această hartă am dorit să cartografiez toate
localitățile, drumurile, lacurile, perimetrele
localităților, aeroporturile, pădurile, munții, apele și
căile ferate.
Harta Republicii Autonome Crimeea a fost rea-
lizată în perioada 30 august 2014 – 05 septembrie
2014. Anul acesta Crimeea a reprezentat un punct fier-
binte pe harta geopolitică, suferind schimbări admi-
nistrative și politice. Din punct de vedere geografic,
Crimeea este o peninsulă înconjurată la sud și vest de
Marea Neagră și la est de Marea Azov. În nord, Cri- în pătrate cu laturi egale, să elimin părțile în plus și să
meea se învecinează cu oblastul Kherson. La întocmi- le lipesc egal, astfel încât să nu greșesc. După ce am
rea unei hărți rutiere este necesar un atlas, instrumente lipit coala din dreapta imaginii, am putut continua des-
de măsurare a distanțelor, suportul de hârtie, pe care enarea țărmului şi trasarea șoselelor. În dreapta, se
urmează să reprezinți harta și o oarecare îndemânare poate observa nou conturata peninsulă Kerci şi țărmul
în trasarea liniilor. Primul pas este împărțirea sudic al Mării Azov. Însă urmează să lipesc partea de
suprafeței în pătrate cu latura de 1,75 cm pe atlas și nord, pentru a cartografia în întregime un lac impor-
3,5 cm pe viitoarea hartă. Astfel reușești să respecți tant al peninsulei Crimeea - Lacul Syvaș sau Zatoka
mult mai ușor adevărul cartografic și să trasezi cât mai Syvaș, în ucraineană. Acest lac are adâncimea maximă
fidel linia țărmului. de 3 metri la contactul acestuia cu Marea Azov şi este
Al doilea pas îl reprezintă trasarea drumurilor. faimos pentru faptul că în timpul războiului civil rus,
Cu roșu, am trecut drumurile importante, ce leagă armata l-a trecut cu piciorul.
principalele localități, cu portocaliu drumurile ce leagă Procesului de cartografiere continuă după ce
localități din interiorul raioanelor, cu mov drumuri ce am lipit o coală sus şi am scurtat-o pentru ca harta să
leagă comunele de centrul raional şi cu două dungi poată ieși la dimensiunea dorită. Un centimetru pe
roșii drumurile comunale. Conform atlasului, drumu- harta realizată de mine este echivalentul a 3,25 kilo-
rile importante din peninsulă leagă stațiunile de pe metrii în realitate. În acest moment am reușit să carto-
malul Mării Negre de Ucraina şi strâmtoarea Kerci. grafiez toată rețeaua rutieră. A urmat cartografierea
Aici este o dezvoltare a rețelei rutiere spre nord şi spre rețelei căilor ferate, ce a reprezentat pentru mine un
est și am cartografiat mai departe drumurile din penin- lucru foarte ușor (Crimeea nu are o rețea de infrastruc-
sulă. În partea de est a peninsulei, începe să fie mai tură feroviară foarte avansată. Există două magistrale
bine definită, fiind trecut țărmul peninsulei Tarchan- importante ce se intersectează). Harta Crimeii a repre-
kutskyj. După câteva ore de muncă se poate observa zentat pentru mine o depășire a puterilor mele. Nu mai
evoluția desenului, în care am completat partea rutieră realizasem o hartă în care sa trec întreaga infrastruc-
a aproximativ jumătate din peninsulă. Pentru că forma tură a unei regiuni. Însă, trecerea șoselelor și a căilor
geografică a peninsulei nu este una compactă, am fost ferate nu reprezintă nici jumătate din întreaga muncă.
nevoit să mai folosesc două coli pe care le-am așezat A urmat trasarea localităților celor mai mari, învățarea
în partea de nord şi de est. Astfel am putut continua alfabetului rusesc pentru a scrie numele în caractere
cartografierea drumurilor care nu încap pe coala de latine şi rusești. Datorită acestei hărți am învățat să
mai sus. Lipirea a constat într-un proces complex, prin scriu cu litere rusești. Ce mod mai plăcut de a învăța
care am fost nevoit sa măsor celelalte coli, să le împart ceva decât prin a-mi exercita pasiunea?
96 REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44