Page 99 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 99

PREMII  CNU                                        Cristian Cazacu


                                            Harta Crimeii




               Pe Cristian Cazacu l-am descoperit analizând traseul din șablonul cult. Mi-a explicat “că dacă per-
        sonajul trece printr-o perioada nefastă apare un deșert sau un loc pustiu, dacă acesta trece printr-o întâm-
        plare sau un război din care iese biruitor apare vegetația (biruirea binelui - apariția vieții - pădurea; biruirea
        răului - deșert sau zona înghețată)”. Cunoscut atât în țară, cât și peste hotare pentru pasiunea sa deosebită
        - cartografia - este autorul celei mai mari hărți handmade și deținătorul titlului “Cel mai tânăr cartograf”
        acordat de către decanul Facultății de Geografie, pentru reprezentare cu fidelitate a realității cartografice.
                                                                                       prof. Cristina Chiriac

               Crearea unei hărți reprezintă, întotdeauna, un
        proces alcătuit din mai multe etape. Alegerea subiec-
        tului hărții apare din nevoia de a cartografia fiecare
        colț al acestei planete. Am ales sa realizez harta Re-
        publicii Autonome Crimeea, dintr-o dorință specială,
        de a cartografia fiecare oblast ucrainean, pornind de
        la Jalta până la Armjans’k și de la Cornomors’ke până
        la Kerci. Pe această hartă am dorit să cartografiez toate
        localitățile,   drumurile,   lacurile,   perimetrele
        localităților, aeroporturile, pădurile, munții, apele și
        căile ferate.
               Harta Republicii Autonome Crimeea a fost rea-
        lizată în perioada 30 august 2014 – 05 septembrie
        2014. Anul acesta Crimeea a reprezentat un punct fier-
        binte pe harta geopolitică, suferind schimbări admi-
        nistrative și politice. Din punct de vedere geografic,
        Crimeea este o peninsulă înconjurată la sud și vest de
        Marea Neagră și la est de Marea Azov. În nord, Cri-   în pătrate cu laturi egale, să elimin părțile în plus și să
        meea se învecinează cu oblastul Kherson. La întocmi-  le lipesc egal, astfel încât să nu greșesc. După ce am
        rea unei hărți rutiere este necesar un atlas, instrumente  lipit coala din dreapta imaginii, am putut continua des-
        de măsurare a distanțelor, suportul de hârtie, pe care  enarea țărmului şi trasarea șoselelor. În dreapta, se
        urmează să reprezinți harta și o oarecare îndemânare  poate observa nou conturata peninsulă Kerci şi țărmul
        în  trasarea  liniilor.  Primul  pas  este  împărțirea  sudic al Mării Azov. Însă urmează să lipesc partea de
        suprafeței în pătrate cu latura de 1,75 cm pe atlas și  nord, pentru a cartografia în întregime un lac impor-
        3,5 cm pe viitoarea hartă. Astfel reușești să respecți  tant al peninsulei Crimeea - Lacul Syvaș sau Zatoka
        mult mai ușor adevărul cartografic și să trasezi cât mai  Syvaș, în ucraineană. Acest lac are adâncimea maximă
        fidel linia țărmului.                                 de 3 metri la contactul acestuia cu Marea Azov şi este
               Al doilea pas îl reprezintă trasarea drumurilor.  faimos pentru faptul că în timpul războiului civil rus,
        Cu roșu, am trecut drumurile importante, ce leagă     armata l-a trecut cu piciorul.
        principalele localități, cu portocaliu drumurile ce leagă    Procesului de cartografiere continuă după ce
        localități din interiorul raioanelor, cu mov drumuri ce  am lipit o coală sus şi am scurtat-o pentru ca harta să
        leagă comunele de centrul raional şi cu două dungi    poată ieși la dimensiunea dorită. Un centimetru pe
        roșii drumurile comunale. Conform atlasului, drumu-   harta realizată de mine este echivalentul a 3,25 kilo-
        rile importante din peninsulă leagă stațiunile de pe  metrii în realitate. În acest moment am reușit să carto-
        malul Mării Negre de Ucraina şi strâmtoarea Kerci.    grafiez toată rețeaua rutieră. A urmat cartografierea
        Aici este o dezvoltare a rețelei rutiere spre nord şi spre  rețelei căilor ferate, ce a reprezentat pentru mine un
        est și am cartografiat mai departe drumurile din penin-  lucru foarte ușor (Crimeea nu are o rețea de infrastruc-
        sulă. În partea de est a peninsulei, începe să fie mai  tură feroviară foarte avansată. Există două magistrale
        bine definită, fiind trecut țărmul peninsulei Tarchan-  importante ce se intersectează). Harta Crimeii a repre-
        kutskyj. După câteva ore de muncă se poate observa    zentat pentru mine o depășire a puterilor mele. Nu mai
        evoluția desenului, în care am completat partea rutieră  realizasem o hartă în care sa trec întreaga infrastruc-
        a aproximativ jumătate din peninsulă. Pentru că forma  tură a unei regiuni. Însă, trecerea șoselelor și a căilor
        geografică a peninsulei nu este una compactă, am fost  ferate nu reprezintă nici jumătate din întreaga muncă.
        nevoit să mai folosesc două coli pe care le-am așezat  A urmat trasarea localităților celor mai mari, învățarea
        în partea de nord şi de est. Astfel am putut continua  alfabetului rusesc pentru a scrie numele în caractere
        cartografierea drumurilor care nu încap pe coala de   latine şi rusești. Datorită acestei hărți am învățat să
        mai sus. Lipirea a constat într-un proces complex, prin  scriu cu litere rusești. Ce mod mai plăcut de a învăța
        care am fost nevoit sa măsor celelalte coli, să le împart  ceva decât prin a-mi exercita pasiunea?
         96                                                      REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104