Page 103 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 103

DIDACTICA                                            Clasa a X-a F


          Romanul realist-obiectiv  - ION de Liviu Rebreanu



               Exercițiu de argumentare-contraargumentare, după modelul dezbaterilor academice, desfășurat la ro-
        manul Ion de Liviu Rebreanu. S-a lucrat în echipe de câte trei elevi, moțiunea (tema) primită fiind: Ana Baciu
        este responsabilă pentru soarta ei. Prezentăm cea mai izbutită temă realizată de elevele Bianca Dumitrașcu,
        Maria-Alexandra Marin și Cora Oprea. Sursa principală care a oferit dovezi pentru susținerea argumentelor a
        reprezentat-o romanul, la care s-au adăugat un studiu critic și încă o sursă dintr-un alt domeniu. (prof. Maria
        Zgăbârdici)

        Ana Baciu este responsabilă pentru soarta ei          fiecărui argument adăugându-i-se și câte un contraar-
                                                              gument, pentru a elimina orice urmă de subiectivitate.
               Ana Baciu este o fată în jurul vârstei de 23 de       Un prim argument ar fi că Ana este vinovată
        ani,  fiind  fiica  înstăritului Vasile  Baciu,  orfană  de deoarece ea refuză în repetate rânduri să își asculte
        mamă și singura moștenitoare directă a familiei sale. tatăl, care, având mai multă experiență de viață, intuise
        Aceasta  pare  născută  sub  semnul  nefericirii,  fiind adevăratele intenții ale lui Ion. Vasile Baciu, om ursuz
        predestinată unei existențe tragice ce își are originea și avar, conștient de poziția sa socială în sat, realizează
        în dorința ei de a-l avea pe Ion drept soț, refuzâd că Ion nu o iubește pe Ana și dorește doar să obțină
        căsătoria cu George Bulbuc (țăran înstărit), căsătorie pământ și astfel să recapete respectul celor din jur. El
        impusă de tatăl ei. ”Fata urâtă” se lasă ghidată de sen- nu  numai  că  se  plânge  sătenilor  că  are  un  copil
        timente și nu de rațiune, crezând în iubirea purtată ei neascultător (“...o fată am și eu și nu-mi place deloc
        de  către  Ion.  Lucrurile  iau  o  întorsătură  tragică  și fata pe care o am. Nu-mi place auzi? Că nu vrea să mă
        aceasta, în urma unor lungi chinuri, decide să-și curme asculte. Și tare mă doare inima și tare-s supărat că nu
        suferința, spânzurându-se.                            se uită în gura mea.”), dar o avertizează și pe Ana de
                                                                          mai multe ori în legătură cu adevărata față
                                                                          a Glanetașului (“- Mai bine te tai eu în
                                                                          bucățele decât s-ajungi bataia de joc a
                                                                          Glanetașilor... Baremi să știu că eu te-am
                                                                          făcut, eu te-am omorît...”).
                                                                                 Însă Ana, o tanără naivă, ignoră
                                                                          orice  argument  adus  de  tatăl  ei,  întărit
                                                                          chiar de ceea ce vede cu proprii săi ochi
                                                                          (“Vedea însă bine. Ion strângea în brațe o
                                                                          femeie”).  Aflată  în  floarea  vârstei,
                                                                          consideră că și-a găsit “norocul” în Ion și
                                                                          se dăruiește orbește acestuia, uitând de
                                                                          glasul amenințător al tatălui ei, căruia ar
                                                                          trebui să i se supună.
                                                                                 În societatea rurală a acelor vre-
                                                                          muri, femeia nu avea dreptul la opinie,
                                                                          mai ales în fața părintelui căruia ar fi tre-
                                                                          buit să îi respecte părerea și să îi intre în
                                                                          voie.  După  cum  spune  și  George
               Această prezență feminină a romanului poate Călinescu, ea nu reprezenta decât “două brațe de lucru,
        fi găsită direct responsabilă de destinul ei, datorită o zestre și o făcătoare de copii”. Ea a ieșit din tiparele
        următoarelor argumente:                               vremurilor, astfel făcându-se vinovată pentru soarta ei.
               1) Primul argument este reprezentat de nesu-          După cum am spus mai devreme, tatăl Anei a
        punerea ei față de tatăl său, ce bănuiește intențiile anticipat intențiile lui Ion. Deși femeia în societatea
        adevărate ale lui Ion, ea acționând tot după propria sa rurală era constrânsă, alegerea de a asculta sau nu sfa-
        voie.                                                 turile tatălui îi putea aparține în totalitate ei. Însă nu
               2) Al doilea argument în susținerea moțiunii trebuie să uităm că această decizie irațională poate fi
        este  că  aceasta  nu  face  nimic  pentru  a-și  schimba influențată de factori care ne sunt precizați în carte
        soarta, lăsând pe cei doi bărbați să-i hotărască destinul, (“Trei copii, cei dintâi, îi muriseră înainte de a împlini
        în ciuda faptului că ea este subiectul conflictului.  un an de zile. Ana a fost al patrulea... În urma ei au
               3) Și, în final, ultimul argument este continua-  mai venit doi, dar fară zile... Vasile Baciu nădăjduia
        rea relației sale cu Ion, cu toate că află de dragostea  mereu  la  un  băiat.  În  cele  din  urmă  a  sosit,  dar
        purtată de soțul ei  Floricăi.                        încăpățânându-se să intre în lumea necazurilor cu pi-
               În  continuare  acest  subiect  va  fi  dezbătut,  cioarele înainte, a stârnit numai jale și nenorocire...
        100            grafica: Cristina Marin                   REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108