Page 100 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 100
Am ales să reprezint localitățile cu populație PREMII CNU
de sub 2000 de locuitori cu un punct negru, localitățile
până în 5000 de locuitori cu un punct negru înconjurat
de un cerc, localitățile cu peste 5000 de locuitori
(orașele) cu un punct negru înconjurat de două cercuri.
Localitățile cu populație de peste 20.000 de locuitori
au fost desenate în forma lor actuală, la fel si cele cu
peste 50.000 și 100.000 locuitori. Am început să trec
localitățile de la vest la est, am colorat lacul Syvaș cu
un albastru deschis și am început una dintre cele mai
grele etape ale dezvoltării hărții. A urmat apoi, într-o
formă primară, orașul Sevastopol, cel mai important
port din peninsulă și cel mai important oraș turistic.
Cu verde, am reprezentat punctele cu cea mai fru-
moasă vedere de ansamblu asupra orașului. Am trecut
și faruri, situri arheologice, peșteri, monumente, por-
tul, puncte de coastă, importante orientării navigației
maritime, lacuri, ape din jurul Sevastopolului, mănăs-
tiri și biserici și distanța între localități, exprimată în
număr de kilometrii. Toată această reprezentare a în-
semnat aproape 8 ore de muncă pentru Sevastopol. Am
reprezentat apoi cele mai importante orașe şi cea mai
grea parte - coasta de sud. Aici am fost nevoit să-mi
utilizez abilitățile cu maximă finețe cartografică.
Localitățile se aflau una lângă alta, trebuia să desenez
Munții Crimeii, să trec rezervațiile, aeroporturile, por-
turile, siturile arheologice, să scriu numele a 100 de
repere în două limbi și să trec și distanțele între
localități. Partea de sud a Crimeii a fost terminată în
două zile. Apoi am trecut capitala - Simferopol, oraș
situat în centrul peninsulei, cu o populație de 340.000
locuitori, populat acum 300 de ani, de tătarii crimeeni,
ce au fost supuși de ruși, constructorii actualului oraș.
Astăzi, tătarii crimeeni, reprezintă în întreaga Crimee
doar 12%. Triunghiul Simferopol – Sevastopol – Jalta
(Yalta) a fost pentru mine cea mai grea încercare de
cartografiere detaliată pe care o întâlnisem până
atunci.
A urmat cartografierea împrejurimilor Feodo-
sijei, o zonă puternic industrializată, traversată de ca-
nalul de irigații Pivnicno - Kryms’kyj kanal. A fost una
dintre cele mai grele probe de reprezentare a râurilor,
localităților, drumurilor şi mlaștinilor. Este cea mai ro-
ditoare zona a Crimeii, traversată de numeroase canale
de irigații şi locuită de foarte mulți ruși (în Crimeea
rușii sunt majoritari). După ce am terminat de carto-
grafiat partea de sud, am realizat că harta Crimeii este
cea mai detaliată și cea mai colorată hartă desenată de
mine până la acel moment. Astăzi am proiecte ce în-
trec cu mult harta Crimeii, însă ea a reprezentat înce-
putul unei noi generații de hărți, cele rutiere. În cele
din urmă, am izbândit și am ajuns pe coasta de est, la
Strâmtoarea Kerci. Atunci, am observat că am realizat
harta, în proporție de 80-90%. După ce am trecut
rezervațiile naturale, am colorat linia coastei, am scris
numele peninsulelor, capurilor, golfurilor, lacurilor,
strâmtorilor și munților. După șapte zile de muncă, am
realizat cu succes că am reușit din nou să îmi depășesc
abilitățile. După ce voi termina de cartografiat toate
oblastele (regiunile) ucrainene, voi organiza o
expoziție cu tema Ucraina.
REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44 97