Page 96 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 96

părinţi fiind planul oniric, ce-i poate oferi doar o sim-           PREMII  CNU
        plă iluzie a fericirii, ,,îmbrăţişări de lacrimă ciudată a
        somnului”. În vis, identitatea eului
        se rezumă la metamorfozarea sta-                                     grafica: Sonia Mirăuță
        tică a sufletului într-o umbră, ce se
        află în lumina sacră a ,,sfinţilor pă-
        gâni”, cu a lor ,,stea curată”, astfel
        încât eul liric va rămâne ancorat
        etern în spaţiul cosmic, de unde pă-
        rinţii îl veghează etern. Cititorul,
        alteritatea detaşată a poeziei, se re-
        găseşte  profund  în  acest  înţeles
        alegoric a dorinţei de sacralitate al
        spaţiului profan şi invers, căci toţi
        am fost, suntem şi vom fi nevoiţi
        să trecem cel mai dureros prag al
        vieţii, pierderea părinţilor, eterna
        noastră  alteritate,  astfel  încât  cu
        plecarea fiecăruia dintre părinţi se
        dărâmă câte o jumătate de cer.
               În căutarea drumului spre
        altul,  urmărind  evoluţia  sinelui
        nostru, găsim motivul labirintului
        şi cel al confruntării cu viaţa, ce pare a fi o negură din  pentru întâlnirea cu Acesta, prin ipostazele reprezen-
        momentul pierderii părinţilor, deoarece după plecarea  tative ale convertirii sacrului, dar şi prin imaginea
        acestora, privirile noastre se îndreaptă tot mai mult  dumnezeirii şi proiecţiile ei. Pregătirea întâlnirii cu sa-
        către pământ şi tot mai puţin către cer. Motivul labi-  cralitatea se realizează în spaţiul profan, unde puritatea
        rintului sinelui este semnificativ pentru conturarea  sufletească se dobândeşte prin muncă cinstită, ,,cu-al-
        noastră ca identitate, astfel încât acesta reflectă echi-  tarul în lopată”, astfel încât convertirea eului într-un
        librul dintre cum te regăseşti tu ca unică identitate,  astru îşi are nucleul genuin tot în imaterialitatea lumii,
        cum te reflecţi în oglinda părinţilor şi nu în ultimul  cimitirul reprezentând o ipostază a trecerii către din-
        rând, cum se raportează părinţii la alteritatea acestora,  colo. Proiecţiile dumnezeirii se reflectă prin dragostea
        sinele tău. Astfel, poetul, alături de cititor, prin rapor-  Acestuia pentru pământeni, astfel încât a sa alteritate
        tare la acesta, trece la cea de-a treia etapă a ariei sim-  pe pământ o reprezintă fiecare dintre noi, ce ne dife-
        bolice şi anume aşteptarea, ce constă atât în reveria  renţiem prin propria noastră cunoaştere şi trăire. În-
        stimulativă relevată prin motivul rugăciunii, al divini-  treaga poezie este o alteritate a viziunii poetului asupra
        tăţii, al dorului şi al melancoliei, cât şi în inerţia visu-  dumnezeirii,  ce-şi  imprimă  atotcunoaşterea  asupra
        lui,  ce  reprezintă  viciul  consolator  și  acceptarea  ,,păgânilor” prin puterea dragostei, mai ales cea din
        singurătăţii sinelui în acord cu singurătatea celuilalt.  sânul familiei, contrastându-se astfel imposibilitatea
        În planul oniric, cele trei raporturi ale alterităţii: sine-  dezintegrării unui întreg, chiar şi prin trecerea în nefi-
        identitate, sine-părinţi, părinţi-identitate sunt perfect  inţă.
        sesizabile, astfel încât identitatea sinelui poetic este în  Raportându-ne însă la modalităţile de manifes-
        comuniune cu părinţii, pe care conştiinţa sa îi situează  tare a alterităţii, cuvântul constituie cel mai bun exem-
        într-un timp prezent (,,iar mama pune, fără s-o mai   plu, astfel încât poezia este un liant între cuvânt şi
        mire,/ în cimitir bujori-ca altădată”), ceea ce exprimă  trăirile poetului, aceasta devenind o metaforă ce-l par-
        dorinţa eului liric de a schimba atât situaţia prezentă,  ticularizează întru totul pe poet, prin conturarea unui
        în care se regăseşte ca un străin al propriei lumi, cât şi  tablou sufletesc raportat la o exterioritate a sinelui,  pă-
        legile implacabile ale cursului vieţii. Părinţii sunt ,,aş- rinţii,  exterioritate care nu cunoaşte nici timp și nici
        trii din iubire”, alteritatea inocenţei pierdute, a celor spaţiu, ci doar devenirea eternă,  într-o nouă alteritate,
        care înfrunta durerea, astfel încât aceştia doar trec pra- universul sacru.
        gul spre o nouă alteritate, universul cosmic, de unde        În concluzie, alteritatea sinelui poetic se naşte
        vor veghea asupra celor de care se simt uniţi, doar prin cuvânt, căci, prin intermediul limbajului, exterio-
        printr-o îmbrăţişare a sinelui. Alteritatea duală dintre ritatea se desfăşoară, în sensul că omul nu există prin
        părinţi şi copii se continuă în etapa întâlnirii, se relevă cuvânt, ci doar  participă, este prezent în cuvântul său.
        prin motivele iubirii, nunţii şi solidarităţii, astfel încât Cel ce vorbeşte asistă la propria-i manifestare, în timp
        iubirea dintre părinţi va rămâne eternă şi dincolo de  ce interlocutorul intangibil nu participă, fiind pentru
        spaţiul profan, printr-un legământ veşnic (,,bătrânul totdeauna în afară, prin a sa identitate, astfel încât o
        tată/ cum va fi fost în noaptea lui de mire”), iar iubirea ipostază a alterităţii, prin referire la sonetul ,,Părinţii”,
        va fi, în continuare, liantul dintre materialitatea celor  o reprezintă şi cititorul, ce se detaşează ca identitate
        de pe pământ şi imaterialitatea devenirii sufletului.  de poet, dar care totuşi se regăseşte în labirintul trăiri-
               Ca ultim reper a alterităţii se remarcă Dumne-  lor afective ale acestuia. Fără alteritate nu există iden-
        zeu, prezenţa acestuia evidenţiindu-se prin pregătirea  titate, ,,cum nu există lumină fără umbră şi ură fără
                                                              iubire.” (Cezar Petrescu).
            REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                                                                      93
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101