Page 92 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 92

PROFESORI  DE  NEUITAT
        nul prof. de geografie Constantin Davidescu, Domnul
        prof. de psihologie-filosofie Eugen Giurgea.
               În mintea mea, va exista permanent acel fron-
        tispiciu luminos al Liceului „Unirea” din Focșani, pe
        care  vor  străluci  figurile  celebre,  ale  profesorilor
        eminenți amintiți. Acești profesori nu reușeau să te
        facă să-ți fie frică de ei, te făceau să-ți dorești să-i
        asculți. Să afli lucruri noi, deosebite.
               Deși nu cred că am avut aptitudini pentru do-
        meniul umanistic, eram fascinat de orele de limba la-
        tină ținute de inegalabila profesoară Elena Gâță, de
        capacitatea sa de a îmbina lecțiile de latină cu istoria,
        cu franceza, cu mitologia, dând mereu citate celebre,
        de mare înțelepciune.
                Erau ore care treceau fără să te obosească, da-
        torită caracterului interactiv al lecțiilor. Profesoara
        reușea să asculte de mai multe ori într-o singură oră,
        fiecare elev. Rezultatul a fost că, după circa jumătate
        de an, unii elevi puteau să se descurce în limba latină,  spunea: ”Supraviețuirea unui popor constă în desco-
        care nu mai era o limbă ”moartă”. Pare incredibil.    perirea valorilor autentice și promovarea lor în funcții
               Un  reprezentant  de  excepție  al  științelor  de decizie.”
        exacte, a fost Doamna prof. de fizică Stela Rădvan.          Un alt om remarcabil a fost Domnul Eugen
        Ținuta sa sobră, de o eleganță dată doar de modestie,  Giurgea profesor excepțional de psihologie-filosofie.
        o făcea să fie deosebit de distinsă. Trecerea timpului a  Părea venit din fascinanta lume a cărților, despre care
        contribuit și mai mult ca să o prețuiesc și după absol-  putea vorbi oricât și oricând. Ținea prelegeri fără egal,
        virea liceului, pentru atractivitatea orelor sale, când ne  la nivel universitar, adresate unor elevi dornici de cul-
        explica ce este curentul electric, cum funcționează so-  tură, sau care deveneau dornici de cultură. O lecție
        neria, de ce se învârte motorul electric, ce este un tran-  bine  pregătită  de  un  profesor  se  deosebește  de  o
        zistor, cum se măsoară cu șublerul, ce este inerția.  improvizație, prin calitatea expunerii, prin atenția ele-
        William Osler spunea că: E mai ușor să cumperi o      vului care este absorbită, prin interesul de a asculta.
        carte, decât s-o citești și este mai ușor s-o citești, decât  A fi profesor, înseamnă mult mai mult decât a
        s-o înțelegi.                                         explica ceva unui elev, înseamnă să intri în sufletul lui,
               Eficiența orelor sale de fizică, s-a reflectat cel  să-l cucerești pentru o oră, când îi predai pentru prima
        mai bine în numărul de elevi calificați la olimpiadele  oară, făcându-l să nu te poată uita toată viața, să nu-ți
        de matematică și fizică, în diverse etape școlare și ul-  uite  orele  de  laborator,  instrucția,  prelegerile.
        terior admiși la facultăți.                           ICOANA  profesorului  de  elită  este  a  omului  fără
               Pentru  că  fiecare  dintre  profesorii  iluștri  cusur, născut să-și iubească aproapele, să îl învețe, să
        amintiți aveau un stil propriu de a instrui elevii, o  îl educe, să îl adopte ca elev și să investească în el
        amintesc pe Doamna prof. Olga Gugulide, vorbitor      educație, cultură, dragoste, frumos, dar mai ales ade-
        nativ de limba franceză. Aceasta a reușit ca după câ-  văr și lumină. Pot spune că am ajuns cineva în viață și
        teva luni de predare și ascultare, elevii să poată comu-  în societate datorită educației din școală și din familie,
        nica în limba franceză. Spre surprinderea mea, după   numai prin muncă și fără a face compromisuri morale.
        primul an de liceu, decidenți impostori, au hotărât ca  Profesorul care nu are discipoli, rămâne cu o mare ne-
        profesorii de excepție Elena Gâță și Olga Gugulide, să  împlinire. Elevul care nu a avut profesori străluciți, pe
        fie înlocuiți cu persoane care, profesional, erau departe  care să-i urmeze și să-i depășească, rămâne un mare
        de cei cărora le-au luat locul.                       nerealizat. Probabil, nu există neîmplinire mai mare
               În opinia mea de elev adolescent, înlocuitorii  pentru un profesor, decât să aibă elevi nerealizați.
        profesorilor nemuritori păreau cei mai autentici im-         Succesul elevilor este în mare măsură și suc-
        postori rătăciți prin liceu. Erau oameni cu o pregătire  cesul profesorilor. Elevii sunt urmașii spirituali ai pro-
        jalnică, care nu mai aveau jena de a se prezenta la ca-  fesorilor,  pe  care  îi  moștenesc  spiritual.  Lipsa  de
        tedră,  în  fața    unei  clase  de  elevi  care  vorbeau  educație îi poate face pe unii oameni inerți, sau să
        franțuzește după numai un an, sau răspundeau în la-   meargă  într-o  direcție  greșită.  Să  nu  uităm  că:
        tină. Mă întreb ce-or fi ajuns copiii acestor decidenți,  ”Educația este cea mai puternică armă care poate
        educați de cei cu care i-au înlocuit pe adevărații pro-  schimba lumea” (Nelson Mandela), dar având în ve-
        fesori?  Ce  noroc  pentru  viitorul  elevilor  că    dere dictonul ”mutatis mutandis, servatis servandis,”
        decidenților nu le-a venit ideea s-o dea afară și pe  adică ”schimbând ceea ce este de schimbat, păstrând
        Doamna Stela Rădvan, ilustru profesor de fizică.      ceea ce este de păstrat.” Aș adăuga și să nu-i uitați
               Marele om politic român Nicolae Titulescu      niciodată pe cei care v-au fost mentori.


            REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                                                                       89
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97