Page 97 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 97

PREMII  CNU                                    Oana Mădălina Manole


             Dumitru Pricop şi ipostazele  alterităţii





           Eseul a primit Premiul al II-lea în cadrul Concursului Interjudețean de Eseuri „Dimensiuni spirituale
                                  ale plaiului vrâncenesc - poetul DUMITRU PRICOP”.

               Viaţa psihică a omului nu este legată doar de  filosofiei şi în alte domenii.  Contrastând cu identita-
        sistemul nervos central şi periferic, ci tot organismul  tea, aceasta se referă la sute de oglindiri ideale  ale pro-
        o influenţează. Complexitatea ei, care duce la abateri  priului eu, lumea interioară a persoanei reprezentând
        de la regulile logicii, este însăşi chintesenţa omului.  o întreagă istorie a sufletului.
        Fiecare  viaţă  psihică  constituie  o  altă  lume,  mai     Poemul ,,Părinţii” constituie un sonet din vo-
        diferită şi mai ascunsă de cea înconjurătoare. Fiecare  lumul ,,Paharul însângerat. Sonete. ”, apărut în 2001.
        individ îşi construieşte lumea prin pluralitatea eului,  Dumitru Pricop, născut în anul 1943 şi decedat în anul
        construind avataruri. Astfel, îşi poate interpreta toate  2007,  a  fost  un  poet  vrâncean,  care  a  moştenit
        rolurile în trăirile şi sentimentele sale. Individul se  meşteşugul cuvântului de la tatăl său, având o uşurinţă
        raportează la propriul eu ca la o entitate străină corpu-  extraordinară în a compune versuri.
        lui său. Îşi foloseşte avatarurile sufletului  în toate      Sonetul ,,Părinţii” este constituit din 14 versuri
        trările  lui  şi    încearcă  să  îşi  găsească    un  rost,  o  endecasilabice, două catrene şi două terţeturi, cu ritm
        explicaţie, modelându-se după Celălalt. De aceea, în  iambic  şi rima abba baab cdc dcd, versul final contu-
        diverse maladii, bolnavul nu se percepe ca bolnav, şi  rând concluzia întregii poezii.
        deci boala nu e resimţită ca ceva neplăcut, ci drept         Titlul sonetului ,,Părinţii”, constituit dintr-un
        ceva confortabil. Dacă omul nu are abilitatea de a-şi  singur substantiv comun articulat hotărât, anticipează
        proiecta egoul în avataruri, i se induce această aptitu-  tema care va fi dezvoltată în discursul liric. Poezia se
        dine.                                                 deschide cu o perspectivă  abisală care taie respiraţia
               Această capacitate a omului, numită alteritate,  şi anunţă din primele două versuri ,,În somn, purtând
        a fost studiată îndelung de gânditorii secolului al XX-  coroana  lor  subţire/de  sfinţi  păgâni,  cu-altarul  în
        lea, cu precădere cel preocupat de fenomenologia ei,  lopată ” că se va dezvolta alegoria morţii, a corpului
        fiind Emmanuel Lèvinas. Conceptul de alteritate este  transcendent. Se prezintă un infern al trăirilor lipsite
        o noţiune filosofică, dar care trece dincolo de barierele  de lumina călăuzitoare  a spiritului înăbuşite într-o
                                                              foială subconştientă fără expresie sau exprimată astfel
                                                              încât suferinţa poetului să te înfioare, iar arta lui să te
                                                              înduioşeze. Intensitatea lirică din ,,Părinţii” nu poate
                                                              fi ţinută multă vreme la acelaşi nivel. Este esenţial în
                                                              atingerea intensităţii emoţionale doar prin relatări sim-
                                                              pliste, fără inutile dezvoltări tematice, trezind bănuiala
                                                              unei  spontaneităţi  absolute,  a  unei  stângăcii
                                                              asemănătoare cu aceea a marilor naivi din pictură. Este
                                                              o poezie aproape pură, nonreferenţială, al cărui ultim
                                                              strat perceptibil este o emoţionalitate viscerală, bolbo-
                                                              rositoare, confuză, aproape ca o ,,jelanie a fiziologiei”,
                                                              cum spune Vladimir Streinu.
                                                                     La Dumitru Pricop întâlnim tristeţea cuvântu-
                                                              lui, urmată de mâhnire, nelinişte, suferinţă. Poetul nu
                                                              e trist, ci scrie trist un labirint de senzaţii și sentimente.
                                                              Întregul discurs liric dezvoltă ipostazele reprezentative
                                                              ale convertirii sacrului, deoarece părinţii trec în dimen-
                                                              siunea spirituală parcurgând un ritual. În conţinutul so-
                                                              netului, se ramifică şi se dezvoltă, prin împletire, două
                                                              egouri, având fiecare ipostaze ale alterităţii : egoul
              grafica articolului: Iulia Plăiașu
                                                              eului liric şi părinţii.
          94                                                      REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102