Page 98 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 98

Egoul eului liric, mai sec ,,stăpân pe  rost şi              PREMII  CNU
        fire” se transcende în două avataruri unul care va re-
        memora,  noaptea,  imaginea  morţii  părinţilor  şi  în siunea sacră, părinţii se percep încă fiinţe materiale,
        antiteză,  ziua,  când  îi  vede  rămânând  asemenea de aceea continuă să facă aceleaşi gesturi tulburătoare
        sfinţilor ,,pe zid de mănăstire”. Ipostazele alterităţii ,,E tot tulburător bătrânul tată/Cum  va fi fost în noap-
        părinţilor sunt răspândite pe întreg parcursul sonetului. tea lui de mire”.
        Iniţal aceştia sunt evocaţi ca trupuri inerte prin meta-     În finalul sonetului, ultimul vers închide între-
        fora morţii ,,Îmbrăţişaţi de lacrima ciudată/ a somnu- gul univers al creaţiei, în calitate de concluzie şi de
        lui”.                                                         ipostază principală a alterităţii. Odată cu ve-
                                                                      nire zilei, eul liric îşi vede părinţii ,,pe zid de
                                                                      mănăstire” – metaforă prin care revine la sta-
                                                                      tutul de sfinţi, ei constituind gravuri biseri-
                                                                      ceşti.
                                                                            Alternanţa dintre zi şi noapte susţine
                                                                      conceptul de alteritate, fiind două universuri
                                                                      în care se proiectează avatarurile indivizilor.
                                                                      Totodată, noţiunea de alteritate este susţinută
                                                                      şi de împletirea celor trei timpuri trecut, pre-
                                                                      zent şi viitor, cu precădere primele două. Pre-
                                                                      zentul ,,se arată”, ,,ating”, ,,-aduce” exprimă
                                                                      intensitatea trăirii într-o durată concentrată,
                                                                      valorizează clipa prezentului în contrast cu
                                                                      viitorul  şi  trecutul  ,,au  rămas”  care  evocă
                                                                      jocul destinelor, ilustrând o afectivitate pro-
                                                                      nunţată.
                                                                            Scindarea eului în sute de părţi, fiecare
                                                                      având propria viaţă este o capacitate extraor-
               Totodată, ei nu  sunt perceputi astfel, ci cu un dinară a fiinţei umane de a se regenera şi de a construi
        spirit care răzbate din cer veghind cu ,,aştrii din iu- o personalitate puternică.
        bire”. Părinţii eului liric sunt nişte ,,sfinţi
        păgâni”. Oximoronul are menirea de a sa-
        craliza  realul,  tangibilul  din  lumea
        pământească.  Alteritatea  presupune  şi
        pregătirea inidividului pentru întâlnirea
        cu Dumnezeu, astfel, acestora le este ier-
        tat cugetul omenesc şi metafizic, primesc
        proiecţia  imaginii  dumnezeirii,  fiind
        transformaţi în sfinţi ,,purtând coroana lor
        subţire”.  Gerunziul  verbului  sugerează
        continua desfăşurare, faptul că poziţia din
        lumea  sufletelor,  odată  primită,  nu  se
        revocă. Ei apar ,,pâcloşi de veşnicie”  pe
        bolta cerească precum o stea curată, de
        unde pot fi atinşi cu umbra spiritului.
               O altă ipostază a alterităţii se re-
        marcă în cea de-a doua strofă a poeziei.
        Timpul  verbului ,,cum va fi fost” lărgeşte
        orizontul în plan spaţial şi temporal, ofe-
        rind durata ideală a creaţiei, iar sintagma
        ,,fără s-o mai mire” indică tocmai obişnuinţa de a per-                    Bibliografie:
        cepe cimitirul precum un cămin, căci, în definitiv, el  Emmanuel Lèvinas, Totalitate şi infinit – eseu despre exteriori-
                                                              tate, Editura Polirom, Iaşi,  1999
        este căminul trupurilor lor inerte. Trecând în dimen-  Doina Ruşti, Simbolurile alterităţii în literatura română,
                                                              Teză de doctorat 2000
                                                              Vladimir Streinu, Clasicii noştri, Ed Ideea Europeană,
                                                              Bucureşti, 2008
             REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                                                                     95
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103