Page 57 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 57

ESEU                                       Crina Capotă

                                        Vârstele lecturii.




                 Dezvoltarea personală prin lectură




               Ne întrebăm adesea: Ce-i lectura? De ce trebuie să citesc? Citim pentru a compensa absenţa
        unor relaţii umane puternice? Şi, în ultima vreme, auzim mereu: Cititul mă plictiseşte, e desuet, nu se
        mai potriveşte cu ritmurile trepidante ale lumii moderne. Încercarea de faţă doreşte să ofere nişte po-
        sibile răspunsuri la aceste întrebări prezentate de o persoană care face parte dintr-o generaţie ce con-
        sidera cititul drept un criteriu diferenţiator. A citi era sinonim cu a fi cult, o calitate recunoscută în
        societate. Desigur, nu erau tentaţiile de astăzi şi poate, şi, de aceea, lectura era un criteriu fundamental
        de valorizare.

               Cartea e un mesager al înţelepciunii; ea este tura ca pe o cale de evadare din viaţa reală, de însin-
        memoria umanităţii peste veacuri. O carte ne învaţă gurare şi de evitare a socializării, ci  ea este o modali-
        într-un mod plăcut, neplictisindu-ne, ne atrage atenţia tate prin care citind, cu fiecare pagină, cu fiecare carte,
        asupra unor lucruri pe care nu le-am cunoscut  nicio- devenim mai deştepţi şi mai buni, mai pregătiţi să în-
        dată, legate de viaţa socială, de psihologia unor oa- fruntăm toate pericolele. Cărţile sunt o cale de iniţiere
        meni, de anumite biografii. Ne concentrează atenţia în viaţă, te ajută la dezvoltarea personală, poţi găsi di-
        asupra unor aspecte la care nu ne-am gândit vreodată ferite soluţii la diverse probleme ce te preocupă, înveţi
        sau le-am întâlnit, dar le-am interpretat cu totul altfel. să depăşeşti obstacolele oferite de drumul labirintic
        Dacă acea carte pe care ai ales-o îţi spune ceva, ea te care este viaţa şi să reuşeşti în ceea ce-ţi propui.
        va captiva pe măsură ce lectura înaintează şi astfel sco-    Lectura e un act de alegere (cu cât citeşti mai
        pul este atins. De aceea, nu trebuie să considerăm lec- mult, te obişnuieşti şi începe să-ţi placă) şi o punere
                                                              în situaţie (ea cere un cadru afectiv şi intelectual lipsit
                                                              de factori perturbatori –tot mai mulţi în lumea actuală).
                                                              Ea provoacă emoţie estetică, generatoare de senti-
                                                              mente generale de bulversare şi de „înălţare”, diferind
                                                              de la un lector la altul, de la o stare momentană la alta.
                                                              Se poate trece de la  o lectură ingenuă la o lectură cri-
                                                              tică. Lectura e exigentă: solicită atenţia şi concentrarea
                                                              fără concesii (calităţi mai greu de stăpânit într-o lume
                                                              grăbită, dispusă la superficialitate). Lectura creează
                                                              opera, o face să existe, să aibă o finalitate, ca posibilă
                                                              descifrare a sensurilor lumii. Ea este un veritabil eve-
                                                              niment cognitiv; citim pregătiţi să decodăm anumite
                                                              semne, să vedem înţelesurile, să reorganizăm totul în
                                                              funcţie de cunoştinţele şi de personalitatea fiecăruia.
                                                              În felul acesta, lectura devine una avizată, un act unic
                                                              şi irepetabil, încărcat cu un sistem întreg de referinţe.
                                                                     Spaţiul lecturii este un interval unde cartea îşi
                                                              dezvăluie noi semnificaţii, intrând în raport cu alte idei
                                                              şi cu alte cărţi. Numai prin lectură poţi să laşi frâu liber
                                                              imaginaţiei, să fii în spaţii în care nu vei ajunge nicio-
                                                              dată, să trăieşti în trecut sau în viitor, să te plasezi în
                                                              locul celuilalt, să-i înţelegi părerile, diferite şi contra-
                                                              dictorii. Citind, trăieşti mai multe vieţi, cunoşti atât de
                                                              multe şi nu te plictiseşti deloc.
                                                                     Bucuria lecturii, vraja descoperirii unor univer-
                                                              suri inedite pe care eu nu le puteam stăpâni laolaltă
                                                              niciodată în realitate se află acolo, în copilărie, când,
                                                              aşezată lângă sobă (iarna) ori sub un copac umbros
                                                              (vara), deschideam cartea şi mă cufundam în citit,
                                                              aceasta explicându-se prin marea mea dorinţă de cu-
                                                              noaştere  şi  prin  capacitatea-mi  imaginativă.  Când
          54           grafica: Mihaela Bacnaș                   REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62