Page 59 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 59

ESEU

               În primii ani de facultate, am avut o lectură-re-
        velaţie:  Aspects  du  mythe,  carte  scrisă  de  Mircea
        Eliade (nu se tradusese încă în limba română). Mi s-a
        oferit ocazia să fac cunoştinţă cu lucruri noi care au
        început să mă pasioneze din ce în ce mai mult. Am
        reuşit să găsesc şi celelalte lucrări de mitologie şi astfel
        am putut să cunosc şi să aprofundez termeni noi, pre-
        cum: mit, tipuri de mituri, sacru, profan, ritual, ini-
        ţiere, epifanie, interpretarea diverselor simboluri pe
        care  le-am  aplicat  în  comentarea  operelor  literare.
        Adaug aici încă o carte de o valoare excepţională care
        a contribuit enorm la disciplinarea gândirii mele şi
        mi-a dat instrumente de lucru pentru studiul individual
        în pregătirea lucrărilor de seminar şi a examenelor.
        Cartea aparţine lui Gilbert Durand şi se numeşte Stuc-
        turile antropologice ale imaginarului. Fişele de lectură
        realizate în acei ani îmi sunt şi astăzi utile în pregătirea
        orelor de comentarii literare, atât pentru literatura ro-
        mână, cât şi pentru cea universală. Anul al doilea de
        facultate mi-a prilejuit o nouă întâlnire capitală pentru
        dezvoltarea mea personală: comentarea operei unui
        geniu  al  romanului  universal,  Feodor  Mihailovici
        Dostoievski. Romanele Fraţii Karamazov şi Crimă şi
        pedeapsă reunesc observaţia socială şi psihologia abi-
        sală, problematica morală şi filosofia existenţialistă,
        binele şi răul, libertatea şi responsabilitatea, mântuirea
        şi damnarea, mai multe viziuni narative într-o con-
        strucţie polifonică extraordinară. Cărţile sale sunt o
        pledoarie pentru purificare prin suferinţă, prin iubire             grafica: Ioana Preda
        şi prin credinţă. Romanele lui Dostoievski te ajută să
        găseşti OMUL din om. În acelaşi an de facultate, aten- milia Buendía (cu prenume asemănătoare), pe taţi cu
        ţia mea a fost îndreptată spre un gen literar peste care fiii şi pe mame cu fiicele lor, fără ca acest lucru să ştir-
        trecusem destul de uşor până atunci: opera dramatică. bească într-un fel plăcerea şi sensul lecturii.
        Am citit cu plăcere şi am comentat piese de: Ibsen,          Am  trecut astfel prin diverse vârste ale vieţii,
        Cehov, George Bernard Shaw, Eugene O’Neill, Luigi citind. N-aş putea să mă imaginez trăind fără a citi. În
        Pirandello, Bertold Brecht. Plăcerea comentării piese- viaţa mea, verbul a citi a însemnat întotdeauna foarte
        lor acestor scriitori m-a atras şi mai mult spre cea  mult. Sunt o mare norocoasă că pot citi în continuare
        de-a doua „viaţă” a unui text dramatic, spectacolul tea-  cu aceeaşi pasiune şi răbdare ca la început, că am des-
        tral.                                                 coperit fericirea sub forma unui cuvânt, a unui rând, a
               Trebuie să adaug neapărat două cărţi (capodo-  unei pagini, a unei cărţi, a unui raft, a unei biblioteci…
        pere) care mă ajută (ori de câte ori este nevoie) să în-  Viaţa îmi este îmbogăţită de lectură. Cu fiecare carte
        ţeleg relaţia oamenilor, în general, şi a mea, în special,  alunec într-o altă lume  şi apoi în alta… Este o călăto-
        cu timpul: Muntele vrăjit de Thomas Mann şi Un veac   rie iniţiatică permanentă.
        de singurătate de Gabriel García Márquez. Din cartea
        lui Thomas Mann am învăţat că este esenţial să cunoşti       La final, am ales cu greu şi într-o ordine alea-
        valoarea timpului, un miraculos dar al zeilor, pe care  torie zece propuneri de lectură din domeniul beletris-
        oamenii trebuie să ştie să-l folosească din plin. Timpul  ticii  care,  la  o  vârstă  sau  alta,  au  contribuit  la
        devine, în romanul său, un subiect de meditaţie, fiind  dezvoltarea mea personală.
        abordat ca noţiune teoretică, filosofică, ca un lucru                       Basme
        enigmatic, care poate să treacă „repede şi încet”, con-      Frances Hodgson Burnett, Micul lord
        tând punctul de vedere al individului. Din roman am                 Mihai Eminescu, Poezii
        mai înţeles că lectura este o modalitate de sfidare a                Lucian Blaga, Poezii
        timpului şi mi-a rămas în memorie figura fermecătoare          Camil Petrescu, Patul lui Procust
        şi misterioasă a personajului Clavdia Chauchat, întru-              W. Shakespeare, Teatru
        chipare a bucuriei de-a trăi. Lectura romanului lui          F. M . Dostoievski, Crimă şi pedeapsă,
        Márquez m-a frapat prin îmbinarea realului cu fantas-                  Fraţii Karamazov
        ticul, prin alegoria condiţiei umane, dar şi prin medi-     Mihail Bulgakov, Maestrul şi Margareta
        taţia  asupra  timpului.  Fenomenala  repetabilitate  a          Thomas Mann, Muntele vrăjit
        timpului, senzaţia de învârtire în loc încurcă perma-   Gabriel García Márquez, Un veac de singurătate
        nent generaţiile şi confundă mereu personajele din fa-
          56                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64